W jedną stronę 45 minut, z powrotem 10 minut dłużej. Na tej samej trasie!
Jedna trasa – w jedna stronę 45 minut, w drodze powrotnej – 10 minut dłużej. Czym spowodowana jest rozbieżność czasów przejazdu pomiędzy relacją Leszno – Głogów a relacją odwrotną?
To jedno z pytań jakie zadał Ministrowi Infrastruktury poseł Grzegorz Rusiecki. Kolejnym problemem jest brak postoju pociągu na przystanku Grodziec Mały, jak zaznacza poseł, niegdyś stacji węzłowej, na której rozpoczynała się linia kolejowa nr 305 do Kolska.
Tym samym możliwości korzystania z pociągów pozbawieni są nadal mieszkańcy Grodźca Małego, Serbów czy Ostrowa Tumskiego w Głogowie.
Mamy w tej sprawie odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury. Wynika z nich, że wykluczenie komunikacyjne dla mieszkańców kilku miejscowości położonych przy tej linii, nie zakończy się w najbliższym czasie.
Dla tego projektu zostało już opracowane studium wykonalności, jednak decyzja co do dalszej realizacji w zakresie prac projektowych i robót budowlanych zostanie podjęta po ustaleniu dostępności środków finansowych, w tym wielkości alokacji środków unijnych, która na chwilę obecną nie jest jeszcze ostatecznie znana. Z uwagi na powyższe nie można jednoznacznie potwierdzić, że prace zostaną zrealizowane w ramach perspektywy 2021-2027 – możemy przeczytać w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury.
Krótko mówiąc – nawet jeśli pojawią się środki unijne na ten cel – nie wiadomo czy prace nad modernizacją przystanku kolejowego w ogóle zostaną zatwierdzone. Dotyczy to także jednego z torów na trasie Leszno – Głogów.
Obydwa teksty – interpelacji i odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury publikujemy poniżej.
Szanowny Panie Ministrze,
w grudniu 2019 roku po ponad 8 latach od zawieszenia kursów powróciły pociągi pasażerskie na fragmencie linii kolejowej nr 14 w relacjach Leszno–Głogów–Leszno oraz Leszno–Zielona Góra Główna–Leszno. Prace modernizacyjne pozwoliły na podniesienie maksymalnej prędkości autobusów szynowych odcinkowo nawet do 120 km/h. Odnowione zostały również stacje i przystanki osobowe takie jak Wschowa czy Lasocice, co poprawiło komfort podróży.
Pomimo dokonania powyższych prac w obecnym rozkładzie jazdy 2020/2021 występują rozbieżności w czasach przejazdu w zależności od relacji. Z Leszna do Głogowa pasażer może się dostać w 55 minut, co nie jest czasem konkurencyjnym w stosunku do transportu samochodowego oraz oferty przewoźników autobusowych, tym bardziej zważając na niską częstotliwość kursów pociągów. Z kolei relację odwrotną, Głogów–Leszno, najszybszy pociąg pokonuje o 10 minut szybciej, tj. w 45 minut, co jest już korzystniejsze w stosunku do innych form transportu.
Co więcej, po ponad roku od wznowienia kursów pociągi mijają przystanek osobowy Grodziec Mały bez zatrzymania, niegdyś stację węzłową, na której rozpoczynała się linia kolejowa nr 305 do Kolska. Tym samym możliwości korzystania z pociągów pozbawieni są nadal mieszkańcy Grodźca Małego, Serbów czy Ostrowa Tumskiego w Głogowie.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1. Czym spowodowana jest rozbieżność czasów przejazdu pomiędzy relacją Leszno–Głogów a relacją odwrotną?
2. Czy możliwe jest zrównanie czasów przejazdu na linii kolejowej nr 14 pomiędzy Lesznem a Głogowem w obu kierunkach, w celu zachowania konkurencyjności w stosunku do innych środków transportu?
3. Czym spowodowany jest brak postojów pociągów na przystanku osobowym Grodziec Mały?
4. Czy w najbliższym czasie możliwa jest reaktywacja postojów pociągów na przystanku Grodziec Mały?
Z poważaniem
Grzegorz Rusiecki
Poseł na Sejm RP
ODPOWIEDŹ:
Odpowiadając na interpelację nr 20832 Pana Posła Grzegorza Rusieckiego w sprawie linii kolejowej nr 14 pomiędzy Lesznem a Głogowem przedstawiam następujące informacje.
Ad 1. Czym spowodowana jest rozbieżność czasów przejazdu pomiędzy relacją Leszno – Głogów a relacją odwrotną?
Rozbieżność czasów przejazdu pociągów relacji Leszno – Głogów i Głogów – Leszno wynika z różnych dopuszczalnych prędkości prowadzenia ruchu po torze nr 1 i po torze nr 2. Wydłużenie czasu przejazdu o 10 minut w stosunku do pociągów jadących po torze nr 2 z Głogowa do Leszna spowodowane jest stanem technicznym toru nr 1, po którym jadą pociągi z Leszna do Głogowa.
Ad 2. Czy możliwe jest zrównanie czasów przejazdu na linii kolejowej nr 14 pomiędzy Lesznem a Głogowem w obu kierunkach, w celu zachowania konkurencyjności w stosunku do innych środków transportu?
Zrównanie czasów przejazdów w obu relacjach wymagałoby kompleksowej modernizacji toru nr 1. W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021 – 2027 rozważana jest realizacja projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wielkopolski – (Krotoszyn) – Leszno – Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn /Durzyn – Leszno – Głogów. Dla tego projektu zostało już opracowane studium wykonalności, jednak decyzja co do dalszej realizacji w zakresie prac projektowych i robót budowlanych zostanie podjęta po ustaleniu dostępności środków finansowych, w tym wielkości alokacji środków unijnych, która na chwilę obecną nie jest jeszcze ostatecznie znana. Z uwagi na powyższe nie można jednoznacznie potwierdzić, że prace zostaną zrealizowane w ramach perspektywy 2021-2027.
Ad 3. Czym spowodowany jest brak postojów pociągów na przystanku osobowym Grodziec Mały?
Brak postojów na przystanku osobowym Grodziec Mały spowodowany jest niedostatecznym stanem infrastruktury pasażerskiej (perony). Uruchomienie przewozów pasażerskich na odcinku Leszno – Głogów odbyło się z inicjatywy samorządów województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego i lubuskiego przy znacznym udziale władz miasta Głogowa. Na etapie prac przygotowawczych nie zgłoszono oczekiwań względem obsługi pociągów pasażerskich na przystanku Grodziec Mały. Dlatego też nie przeprowadzono prac rewitalizacyjnych na omawianym przystanku.
Ad 4. Czy w najbliższym czasie możliwa jest reaktywacja postojów pociągów na przystanku Grodziec Mały?
Nie można jednoznacznie potwierdzić rzeczonej reaktywacji. Wprawdzie w ramach projektu wskazanego powyżej, pn. „Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 (…)” zakłada się odtworzenie przystanku osobowego Grodziec Mały z dwoma peronami jednokrawędziowymi, jednak podjęcie prac na tym przystanku zależy od przystąpienia do realizacji ww. zadania.
Reasumując, reaktywacja postojów pociągów na przystanku Grodziec Mały możliwa byłaby dopiero po wykonaniu kompleksowej przebudowy, o której wspomniano w odpowiedzi na pytanie nr 2, której realizacja nie została jeszcze przesądzona.
Łączę wyrazy szacunku,
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Andrzej Bittel
Sekretarz Stanu
Komentarze