Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szybki Internet w pociągach w całej Polsce? 

interwencje
12.02.2025 06:00
0 Komentarzy

9 lutego powstała petycja w sprawie ulepszenia sieci internetowej w pociągach w Polsce 

Petycja zawiera 

“Dostęp do sieci stał się nieodłącznym elementem codziennego życia i pracy, dlatego odpowiednia infrastruktura internetowa w pociągach jest zarówno uzasadnionym oczekiwaniem obywateli, jak i istotnym czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju. 

Uzasadnienie tej potrzeby: 

  1. Możliwość efektywnej pracy w czasie podróży 
    Wielu pasażerów wykorzystuje czas spędzony w pociągu na pracę zdalną. Przykładowo, podróż na trasie Szczecin–Kraków (trwająca około 7 godzin i 42 minuty) przypada w dużej mierze na typowe godziny pracy (od 10:48 do 18:30). Zapewnienie szybkiego i stabilnego łącza internetowego w tym czasie znacząco wpłynęłoby na produktywność podróżnych oraz przełożyłoby się na wymierne korzyści dla gospodarki. 
    W 2023 roku kolej pasażerska obsłużyła 374,4 mln pasażerów[1]. Gdyby co czwarty pasażer spędził co najmniej dodatkowych 60 minut na efektywnej pracy dzięki szybkiemu i stabilnemu internetowi, dałoby to co najmniej dodatkowych 93,6 mln przepracowanych godzin w ciągu roku. Ta liczba godzin odpowiada liczbie godzin przepracowanych przez ponad 46 tysięcy pełnoetatowych pracowników przez cały rok[2]. 
  1. Poprawa komfortu podróży dzięki dostępowi do sieci 
    Stabilne łącze internetowe w pociągach umożliwi pasażerom słuchanie muzyki oraz audiobooków, oglądanie filmów, czytanie e-booków lub korzystanie z serwisów streamingowych. Dzięki temu dłuższe przejazdy staną się przyjemniejsze, a zadowolenie pasażerów z usług przewozowych wzrośnie. 
     
     
  1. Zwiększone prawdopodobieństwo wyboru kolei zamiast transportu drogowego. 
    Dzięki stabilnego i szybkiemu internetowi w pociągu, pasażerowie będą mogli pracować online lub/i będą mieli dostęp do rozrywki dostępnej w sieci. Uważam więc, że ich komfort podróży się poprawi, co spowoduje częstszy wybór podróży koleją zamiast m.in. najbardziej popularnym środkiem transportu w Polsce, czyli środkiem drogowym. Tym samym ograniczone zostaną zatory drogowe.   

PKP Intercity deklaruje, że do 2030 roku w całej flocie pociągów zostanie zainstalowane Wi-Fi. Niestety, nawet w składach obecnie oferujących Wi-Fi często Internet działa bardzo wolno lub całkowicie nie działa. Częstym argumentem przewoźników jest brak zasięgu w danym obszarze, jednak praktyka pokazuje, że osobisty hotspot z telefonu często zapewnia lepsze parametry połączenia niż sieć Wi-Fi udostępniana pasażerom. Taka sytuacja sugeruje zastosowanie nieodpowiednich lub niedostatecznie wydajnych urządzeń nadawczych. 

PKP Intercity zapowiada również wprowadzenie systemu WiFiX, który ma usprawnić działanie Internetu. Cieszę się z tych planów, lecz zwracam się z wnioskiem o pilne przyspieszenie wdrożenia rozwiązań, które spowodują realny dostęp w czasie podróży do szybkiego i stabilnego Internetu we wszystkich pociągach

Problemy z dostępem do sieci szeroko odnotowywane są na forach i w artykułach. Przykładowo: 

  • Piotr Kurek na stronie antyweb.pl (link) 21 lipca 2024 napisał artykuł w którym stwierdza: (…) „Przynajmniej raz na miesiąc wybieram się do Krakowa z Warszawy Pendolino. Wygodnie, szybko i całkiem komfortowo. Jednak nie wszystko jest takie różowe. Chcąc pracować w pociągu, muszę być świadomy tego, że przez 3/4 podróży nie będę miał dobrego połączenia z siecią.” ·  
          
  • Użytkownik Michał Szymajda na portalu x.com (link) z dnia 4 marca 2023 roku: „Nowy Flirt w PKP Intercity. Nie ma nawet pół roku. Nie działa wifi (sprawdzone na dwóch urządzeniach) (…), 

Jestem przekonany, że zapewnienie szybkiego i stabilnego Internetu w pociągach podniesie jakość podróży ,i przyniesie długofalowe korzyści dla gospodarki. 
 
Przedstawiam również dwa rozwiązania prawne dla Pana Ministra, które mogłyby spowodować szybkie wprowadzenie tych zmian: 

  • Propozycja numer 1. Wprowadzenie nowego kryterium do obowiązującej już umowy PSC z PKP Intercity, nakładającego wymóg dostępu do szybkiego i stabilnego Internetu (przy wyraźnym zdefiniowaniu pojęć „szybki” i „stabilny”) na pokładach pociągów objętych umową, a także ustalenie kar za brak spełnienia tego wymogu. 
  • Propozycja numer 2: Ujęcie kryterium dostępu do szybkiego i stabilnego Internetu na pokładach pociągów w planowanych przez Ministerstwo przetargach na obsługę linii kolejowych w Polsce.  

Uprzejmie proszę o informację zwrotną dotyczącą planowanych rozwiązań oraz ewentualnego harmonogramu prac, które umożliwią pasażerom korzystanie z wysokiej jakości Internetu podczas podróży kolejowych.  “ 

Zapraszamy do podpisywania petycji 

https://www.petycjeonline.com/internet_w_pociagach

Komentarze