Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sytuacja na linii Bielsko-Biała – Kraków

interwencje
28.12.2020 07:35
0 Komentarzy

Szanowni Państwo,

Chciałbym Państwa zainteresować tematem połączeń na trasie Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków. W mojej opinii (popartej załączonymi dowodami) trasa ta traktowana jest po macoszemu przez decydujące instytucje, zwłaszcza Polskie Linie Kolejowe.

Krótki rys co do linii w ostatnich latach. Po dwuletnim epizodzie z kursowaniem Kolei Śląskich na odcinku Bielsko-Biała – Wadowice i Przewozów Regionalnych na trasie Wadowice – Kraków, od grudnia 2015 kursy regionalne na całej trasie Bielsko-Biała – Kraków przejęły Przewozy Regionalne (Polregio). Ilość bezpośrednich połączeń stopniowo była zwiększana, ale dużym mankamentem, mającym wpływ na długość podróży, była zmiana kierunku jazdy w Krakowie Płaszowie. Z dużą nadzieją zatem oczekiwano na huczną i drogą inwestycję, a mianowicie budowę estakady w Krakowie, umożliwiającej jazdę bez zmiany kierunku w Płaszowie. To nastąpiło w grudniu 2017, ale radość niestety była krótka – od marca 2018 roku wprowadzono komunikację zastępczą na odcinku Kraków – Wadowice.

I praktycznie od tego czasu komunikacja zastępcza na odcinku Wadowice lub Kalwaria Zebrzydowska – Kraków jest stanem permanentnym. Okresowo dojazd do Krakowa umożliwiony jest w sezonie letnim i zimowym, ale dziwnym trafem dotyczy to tylko pociągów dojeżdżających ze strony Suchej Beskidzkiej i Zakopanego. Brak pociągów ze strony Wadowic i Bielska-Białej tłumaczy się brakiem przepustowości na linii i funduje się uciążliwą przesiadkę do autobusu zastępczego, który swoją drogą też nie dojeżdża do Krakowa Głównego tylko do Płaszowa (przez … brak przepustowości).

Fakt utrudnionej przepustowości jest bezsporny. Składa się na nią kilka nakładających się remontów: modernizacja odcinka Kraków Główny – Rudzice, przebudowa stacji Kraków Bonarka, budowa Trasy Łagiewnickiej, przebudowa stacji Kraków Swoszowice, budowa nowych przystanków kolejowych na trasie, przebudowa układu stacyjnego w Skawinie. Utrudnienia te powodują, że większość dwutorowej trasy Kraków Główny – Skawina jest w rzeczywistości jednotorowa. Nie jest jednak prawdą, że przepustowość jest wyczerpana. Mimo utrudnień istnieje możliwość mijanek (Bonarka, Skawina), dzięki którym wprowadzając stosunkowo niewielkie modyfikacje do wprowadzonego kilka dni temu rozkładu, można umieścić większość pociągów z kierunku Wadowic i Bielska-Białej do Krakowa Głównego w rozkładzie jazdy bez konieczności zastępowania autobusami.

W załączeniu przesyłam opracowanie zmian, jakie należy wdrożyć, aby rozkład był bardziej przyjazny dla pasażera. Z niniejszej publikacji wynika, że poza porą zamknięcia linii Kraków – Skawina dla wszelakich pociągów (w dni robocze mniej więcej w godzinach 09:30 – 14:30), nie ma przeciwwskazań dla pociągów z kierunku Wadowice i Bielsko-Biała. Zatem problemem nie jest tu przepustowość, tylko… No właśnie – na to pytanie odpowiedzi nie mam, pozostają tylko przypuszczenia. Wprowadzenie zaproponowanych zmian nie tylko umożliwi podróż na całej trasie Kraków Główny – Wadowice – Bielsko-Biała pociągiem, ale też zapewni przesiadki na pociągi w innych kierunkach w stacjach Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i Bielsko-Biała Główna, co nie zawsze było oczywistością.

Byłbym wdzięczny za zajęcie się tematem i skłonienie decydentów do wprowadzenia zmian dla dobra pasażerów. Pismo z załącznikami zostało wysłane drogą mailową w zeszłym tygodniu do Polregio, Małopolskiego i Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, Polskich Linii Kolejowych i Urzędu Transportu Kolejowego.

Dane do wiadomości redakcji

ODPOWIEDŹ:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i przewoźnicy wspólnie opracowali ofertę połączeń kolejowych. Maksymalnie wykorzystywana jest dostępna przepustowość linii kolejowych. W rozkładzie jazdy uwzględniane są zmiany, związane z realizowanymi na sieci kolejowej inwestycjami z Krajowego Programu Kolejowego. Zmiany pozwalają na zaplanowanie kursowania pociągów przy jednoczesnym prowadzeniu prac modernizacyjnych. Efektem realizowanych przedsięwzięć PLK będzie lepsza komunikacja w regionach i wyższy komfort stacji i przystanków.
W Krakowie realizowana jest wielka inwestycja PLK, obejmująca modernizację linii kolejowej E30 Kraków Główny Towarowy – Rudzice z dobudową torów aglomeracyjnych miedzy stacjami  Kraków Główny i Kraków Płaszów oraz Kraków Bieżanów. Prowadzona jest także modernizacja linii nr 94 Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie.
W związku z pracami w ramach w/w inwestycji, ilość dostępnych torów jest ograniczona. Na odcinku od Krakowa Głównego do Skawiny mamy ruch jednotorowy z dziennymi przerwami w ruchu w godz. 9:30 – 14:00. Ze względu na modernizację stacji Kraków Płaszów, czynna jest tylko część torów i trzy krawędzie peronowe. Natomiast w stacji Kraków Bonarka czynne są tylko dwie krawędzie peronowe, a w stacji Skawina – jedna krawędź peronowa. Nie ma zatem możliwości mijania się pociągów pasażerskich ( tzw. krzyżowania ). Teoretycznie pociągi w/z kierunku Bielska Białej mogłyby jeździć na odcinku; Radziszów – Bielsko Biała – Radziszów. Jednak na etapie uzgadniania rocznego rozkładu jazdy pociągów ustalono z przewoźnikiem POLREGIO, że komunikacja zastępcza będzie do/z  Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona. Dojazd autobusów do stacji Radziszów – w celu przesiadki podróżnych byłby trudniejszy, dlatego tej możliwości przewoźnik nie zaakceptował.

Z poważaniem,
Dorota Szalacha
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze