Rząd odpowiada na interpelację ws. warszawskiej linii średnicowej. Jest opóźnienie
Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na interpelację poselską Michała Moskala i Andrzeja Adamczyka (nr 9544) dotyczącą modernizacji warszawskiej linii średnicowej.
To jeden z najważniejszych projektów kolejowych w kraju, kluczowy dla aglomeracji warszawskiej, ale także… najbardziej opóźniony. W odpowiedzi znalazły się nowe szczegóły, jednak zabrakło twardych terminów realizacji. MI przyznało jednak, że remont linii średnicowej złapał opóźnienie. Powód? Projektowanie tuneli średnicowych trzeba zacząć od nowa. Mają pełnić funkcję schronów.
Kluczowe zmiany i rozszerzenie zakresu
Zgodnie z przekazanymi informacjami, modernizacja linii średnicowej wymaga aktualizacji projektu, uwzględniającej:
- budowę dużego węzła przesiadkowego przy stacjach Warszawa Ochota, WKD Ochota, Warszawa Główna i planowanej IV linii metra,
- zabudowę płyty transferowej nad linią między Towarową a Żelazną, umożliwiającej zabudowę kubaturową,
- modernizację wiaduktu Emilii Plater i stropów stacji Warszawa Centralna,
- przebudowę stacji WKD Śródmieście i analizę funkcji ochronnych obiektów linii.
Projekt podzielono na dwa etapy:
- Etap IIa (Warszawa Wschodnia – Wybrzeże Szczecińskie) – przewiduje m.in. rozbudowę układu torowego, nową estakadę między liniami 7 i 9, przebudowę przystanku Stadion, rozbudowę Warszawy Wschodniej, nowe tunele drogowe i pieszo-rowerowe. Przetarg ma ruszyć w II połowie 2025 r., a podpisanie umowy planowane jest na III kwartał 2026 r. Zakończenie prac przewidziano na 2029 r.
- Etap IIb (Warszawa Zachodnia – Wybrzeże Szczecińskie) – start po 2030 roku. Zawiera m.in. przebudowę przystanków Ochota i Śródmieście, łącznik podziemny z metrem, nowe przystanki (Solec, de Gaulle’a), modernizację tunelu i mostu średnicowego.
Szacowane koszty to 4,48 mld zł dla IIa (z funduszy FEnIKS) i ok. 5 mld zł dla IIb (po 2027 r.).
Wątpliwości i komentarz poselski
Poseł Michał Moskal skrytykował odpowiedź ministerstwa za brak konkretnego harmonogramu i wyjaśnienia przyczyn opóźnień:
„Ministerstwo tłumaczy opóźnienia koniecznością rozszerzenia zakresu prac, jednak nie przedstawia rzetelnej analizy przyczyn tych opóźnień ani nie prezentuje harmonogramu, który dawałby mieszkańcom Warszawy realną pewność co do terminów realizacji inwestycji.”
„Warszawa nie może być zakładnikiem nieudolności i ciągłych zmian koncepcji. To projekt o strategicznym znaczeniu dla całej Polski.” – dodał poseł.
Warto zauważyć, że Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację nie przedstawiło konkretnego harmonogramu całej inwestycji, ale zawarło ogólne ramy czasowe dla dwóch etapów modernizacji linii średnicowej:
Co modernizacja ma dać pasażerom?
Zgodnie z deklaracją resortu, modernizacja przyniesie:
- wzrost przepustowości do 16 par pociągów/h (linia nr 2) i 24 par/h (linia nr 448),
- nowe przystanki i perony z windami, oświetleniem i systemami informacji,
- większe bezpieczeństwo i lepszą integrację z metrem,
- dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Dodatkowo już w IV kwartale 2025 r. mają rozpocząć się prace związane z nowymi przebiegami pociągów i modernizacją urządzeń srk w obrębie Warszawy Centralnej.
Ministerstwo ujawnia duży zakres i ambitne cele, ale nie rozwiewa kluczowych wątpliwości – kiedy ruszy modernizacja i czy Warszawa uniknie chaosu komunikacyjnego? Mimo że inwestycja ma strategiczne znaczenie, odpowiedź resortu nie przynosi przełomu. Na konkrety mieszkańcy i samorządowcy wciąż czekają.
Interpelacja pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=9544
Komentarze