Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rowery, UTO i UWR w miejskim taborze. Brak jednolitych przepisów

interwencje
26.10.2021 15:32
0 Komentarzy
Posłanka Paulina Matysiak zadała ministrowi infrastruktury pytania o przewóz rowerów, hulajnóg elektrycznych, UTO i UWR w autobusach komunikacji miejskiej.

Mieszkańcy miast, którzy przemieszczają się po mieście rowerem, na hulajnodze czy z wykorzystaniem urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch, korzystają często na niektórych odcinkach swoich podróży z komunikacji publicznej. Rodzi to jednak sporo pytań, a przynajmniej dwa

  • Czy na podstawie obecnie obowiązujących przepisów europejskich i krajowych dopuszczalne jest przewożenie rowerów, hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego (UTO) i urządzeń wspomagających ruch (UWR) w autobusach komunikacji miejskiej (autobusach klasy I)?
  • Jeżeli tak, to czy autobus musi być wyposażony w specjalne urządzenia – czy też rowery, hulajnogi elektryczne, UTO i UWR mogą być przewożone w przestrzeni dla pasażerów stojących lub miejscach przeznaczonych dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych bez żadnych dodatkowych wymagań?

Odpowiedzi z upoważnienia Ministra Infrastruktury udzielił sekretarz stanu Rafał Weber, który napisał:

-„Zasady przewozu osób i rzeczy, wykonywane odpłatnie na podstawie umowy, przez uprawnionych do tego przewoźników, z wyjątkiem transportu morskiego, lotniczego i konnego reguluje ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8). Zgodnie z art. 4 ww. ustawy, przewoźnik lub organizator publicznego transportu zbiorowego, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1944 z późn. zm.), mogą wydawać regulaminy określające warunki obsługi  podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy. Regulamin może określać zasady przewozu oraz uprawnienia i obowiązki pasażerów wynikające z zawarcia umowy przewozu, w tym m.in. warunki przewozu rowerów, hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego przez pasażerów.

Przepisy regulaminu mogą również precyzować w jakich pojazdach dopuszczalny jest przewóz m.in. rowerów, mając na uwadze ich techniczne wyposażenie. Regulamin może także określać miejsca w autobusie, w których dopuszczalny jest przewóz wskazanych pojazdów i urządzeń, zasady korzystania z tych miejsc oraz mając na uwadze bezpieczeństwo pasażerów, możliwość odmowy przez kierującego takiego przewozu w przypadku np. zajęcia przez innych uprawnionych pasażerów miejsca do tego wyznaczonego.

Ze względu na zróżnicowane podejście w poszczególnych regionach kraju do kwestii organizacji przewozów osób, decyzje w sprawie określenia zasad przewozu rowerów oraz innych pojazdów i urządzeń transportu osobistego w środkach transportu, jak i warunki związane z ich przewozem, należą do organizatorów publicznego transportu zbiorowego lub przewoźników. Jednocześnie istotne jest również, że w całym kraju organizatorzy i przewoźnicy dysponują różnym pod względem wieku i wyposażenia taborem. W związku z tym, prawne ujednolicenie na poziomie krajowym przepisów związanych z zasadami przewozu wskazanych pojazdów i urządzeń nie zostało wprowadzone.

Należy również wskazać, że najwłaściwszą formą transportu rowerów w środkach publicznego transportu zbiorowego jest ich przewożenie w homologowanych i przystosowanych do tego miejscach.”

Komentarze