Remont linii Grudziądz-Tczew ekonomicznie nieuzasadniony?
Połączeniom kolejowym w województwie kujawsko-pomorskim należy poświęcić więcej uwagi niż do tej pory – uważa poseł Jan Szopiński. Brakuje wielu potrzebnych lokalnych linii a funkcjonowanie istniejących pozostawia wiele do życzenia.
Od wielu lat społeczność lokalna zabiega chociażby o przywrócenie ruchu na linii nr 356 z Bydgoszczy do Szubina i Kcyni, czy też linii 281 z Kcyni do Nakła nad Notecią, Więcborka i Sępólna Krajeńskiego. Podnoszona jest też potrzeba budowy drugiego toru wzdłuż linii kolejowej nr 209 czy budowy linii kolejowej do Portu Lotniczego Bydgoszcz.
Tymczasem jak wynika z informacji medialnych jednym z priorytetów PKP PLK jest modernizacja odcinka linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz-Malbork-Tczew. Jak zauważa poseł Szopiński, Grudziądz z Tczewem ma skomunikować szprycha 5. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Modernizacja linii 207 będzie dublowaniem tej szprychy, stąd też pojawiają się wątpliwości co do zasadności ekonomicznej tej inwestycji.
Pytania w tej sprawie poseł Jan Szopiński zadał Ministrowi Infrastruktury. W oczekiwaniu na odpowiedź, pełną treść interpelacji publikujemy poniżej.
Szanowny Panie Ministrze,
z planów PKP PLK wynika, że jednym z priorytetów, jeżeli chodzi o wykorzystanie funduszy unijnych w perspektywie 2021-2027 Unii Europejskiej na kolej, będzie modernizacja odcinka linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz-Malbork. Wynika to chociażby z ogłoszonej w mediach informacji o podpisaniu umowy na wykonanie dokumentacji projektowej sfinansowane w 85% z alokacji RPO K-P.
Potrzeby dotyczące modernizacji i budowy infrastruktury kolejowej o znaczeniu regionalnym, które wyrażają samorządowcy i mieszkańcy, znacznie przekraczają dostępne w tym celu fundusze. Szczególnie widoczne jest to w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie od wielu lat społeczność lokalna zabiega chociażby o przywrócenie ruchu na linii nr 356 z Bydgoszczy do Szubina i Kcyni, czy też linii 281 z Kcyni do Nakła nad Notecią, Więcborka i Sępólna Krajeńskiego. Podnoszona jest też potrzeba budowy drugiego toru wzdłuż linii kolejowej nr 209 czy budowy linii kolejowej do Portu Lotniczego Bydgoszcz.
Z tego też powodu zadziwiać może tak wysoki priorytet dla linii nr 207 na odcinku Grudziądz-Malbork-Tczew, skoro Grudziądz z Tczewem ma skomunikować szprycha 5. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Modernizacja linii 207 będzie dublowaniem tej szprychy, stąd też pojawiają się wątpliwości co do zasadności ekonomicznej tej inwestycji.
W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące zagadnienia:
1. Czy prowadzona jest koordynacja projektów realizowanych przez PKP PLK za fundusze unijne w związku z pojawieniem się koncepcji kolejowej CPK?
2. Czy z uwagi na bliski przebieg linii kolejowej nr 207 i planowanej szprychy 5. Centralnego Portu Komunikacyjnego nie wydaje się Panu Ministrowi za zasadne, aby wyższym priorytetem inwestycyjnym niż odcinek Grudziądz-Malbork objąć np. linię nr 356 przez Szubin i Kcynię?
Z wyrazami poważania
Jan Szopiński
Poseł na Sejm RP
Komentarze