Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Remont linii Grudziądz-Tczew ekonomicznie nieuzasadniony?

interwencje
25.03.2021 10:21
0 Komentarzy

Połączeniom kolejowym w województwie kujawsko-pomorskim należy poświęcić więcej uwagi niż do tej pory –   uważa poseł Jan Szopiński.  Brakuje wielu potrzebnych lokalnych linii a funkcjonowanie istniejących pozostawia wiele do życzenia.

Od wielu lat społeczność lokalna zabiega chociażby o przywrócenie ruchu na linii nr 356 z Bydgoszczy do Szubina i Kcyni, czy też linii 281 z Kcyni do Nakła nad Notecią, Więcborka i Sępólna Krajeńskiego. Podnoszona jest też potrzeba budowy drugiego toru wzdłuż linii kolejowej nr 209 czy budowy linii kolejowej do Portu Lotniczego Bydgoszcz.

Tymczasem jak wynika z informacji medialnych jednym z priorytetów PKP PLK jest modernizacja odcinka linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz-Malbork-Tczew. Jak zauważa poseł Szopiński, Grudziądz z Tczewem ma skomunikować szprycha 5. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Modernizacja linii 207 będzie dublowaniem tej szprychy, stąd też pojawiają się wątpliwości co do zasadności ekonomicznej tej inwestycji.

Pytania w tej sprawie poseł Jan Szopiński zadał Ministrowi Infrastruktury. W oczekiwaniu na odpowiedź, pełną treść interpelacji publikujemy poniżej.

Szanowny Panie Ministrze,

z planów PKP PLK wynika, że jednym z priorytetów, jeżeli chodzi o wykorzystanie funduszy unijnych w perspektywie 2021-2027 Unii Europejskiej na kolej, będzie modernizacja odcinka linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz-Malbork. Wynika to chociażby z ogłoszonej w mediach informacji o podpisaniu umowy na wykonanie dokumentacji projektowej sfinansowane w 85% z alokacji RPO K-P.

Potrzeby dotyczące modernizacji i budowy infrastruktury kolejowej o znaczeniu regionalnym, które wyrażają samorządowcy i mieszkańcy, znacznie przekraczają dostępne w tym celu fundusze. Szczególnie widoczne jest to w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie od wielu lat społeczność lokalna zabiega chociażby o przywrócenie ruchu na linii nr 356 z Bydgoszczy do Szubina i Kcyni, czy też linii 281 z Kcyni do Nakła nad Notecią, Więcborka i Sępólna Krajeńskiego. Podnoszona jest też potrzeba budowy drugiego toru wzdłuż linii kolejowej nr 209 czy budowy linii kolejowej do Portu Lotniczego Bydgoszcz.

Z tego też powodu zadziwiać może tak wysoki priorytet dla linii nr 207 na odcinku Grudziądz-Malbork-Tczew, skoro Grudziądz z Tczewem ma skomunikować szprycha 5. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Modernizacja linii 207 będzie dublowaniem tej szprychy, stąd też pojawiają się wątpliwości co do zasadności ekonomicznej tej inwestycji.

W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące zagadnienia:

1. Czy prowadzona jest koordynacja projektów realizowanych przez PKP PLK za fundusze unijne w związku z pojawieniem się koncepcji kolejowej CPK?

2. Czy z uwagi na bliski przebieg linii kolejowej nr 207 i planowanej szprychy 5. Centralnego Portu Komunikacyjnego nie wydaje się Panu Ministrowi za zasadne, aby wyższym priorytetem inwestycyjnym niż odcinek Grudziądz-Malbork objąć np. linię nr 356 przez Szubin i Kcynię?

Z wyrazami poważania

Jan Szopiński

Poseł na Sejm RP

Komentarze