Przywrócenie postojów pociągów PKP Intercity w Makowie Podhalańskim
11 grudnia powstała petycja w sprawie przywrócenia postojów pociągów PKP Intercity w Makowie Podhalańskim
Petycja zawiera
“Stacja w Makowie Podhalańskim przez dekady pozostawała na kolejowej mapie połączeń dalekobieżnych w Polsce. Począwszy od dwudziestolecia międzywojennego, kiedy tu zatrzymywała się słynna Lux – torpeda, przez okres PRL-u, skończywszy na współczesnej Polsce. Ostatnie lata to czas intensywnych prac modernizacyjnych.
PKP PLK gruntownie wyremontowało infrastrukturę kolejową, m.in. peron, który odpowiada współczesnym standardom. Makowska gmina, jak mało która w regionie, zainwestowała olbrzymie środki na remont sieci drogowej wokoło dworca, stworzenie kilkudziesięciu miejsc parkingowych i rewitalizację otoczenia dworca wraz z kompleksowym remontem budynku dworca PKP, co miało miejsce w roku bieżącym. W bliskim sąsiedztwie dworca PKP, znajduje się dworzec PKS, gdzie zajeżdża tzw. komunikacja gminna, dzięki czemu możliwość korzystania ze stacji w Makowie mają nie tylko mieszkańcy miasta, ale i wszyscy mieszkańcy gminy Maków Podhalański.
Stacja w Makowie to także dogodny punkt przesiadkowy na komunikację autobusową do Zawoi i Babiogórskiego Parku Narodowego. Bystrej – Sidziny, Hali Krupowej, skansenu kultury ludowej. Ponadto trwają rozmowy mające na celu wydłużenie autobusowej linii dojazdowej w ramach Kolei Małopolskich ze Skawiny do Zawoi, właśnie z przystankiem przy dworcu PKP w Makowie. To wszystko sprawia, że zainteresowanie koleją w naszym mieści i gminie narasta. Przez ostatnie miesiące obserwowaliśmy mnóstwo pasażerów wysiadających, bądź też wsiadających do składów dalekobieżnych na stacji w Makowie.
Byli to nie tylko mieszkańcy, ale także studenci z ościennych gmin, turyści oraz osoby pochodzące z gminy Maków i przyjeżdżające tu na święta, czy też wakacyjny wypoczynek. Kolejnym argumentem jest Makowskie Sanktuarium Matki Bożej Opiekunki i Królowej Rodzin, gdzie pielgrzymki wiernych korzystają z komunikacji PKP Intercity. Dlatego pozbawienie makowskiej stacji dostępu do dalekobieżnych połączeń kolejowych jest dla nas, dla mieszkańców całej gminy Maków Podhalański całkowicie bezzasadne i krzywdzące.
Mamy tu na myśli przede wszystkim przywrócenie postojów handlowych takich pociągów jak:
IC-IC 3560 rel. Zakopane – GdyniaGł, – „WITKACY”
IC-IC 5361 rel. Gdynia Gł. – Zakopane – „WITKACY”
I wyznaczenie postojów handlowych n/w pociągów
IC-TLK 38108 rel. Zakopane – Kołobrzeg – „LUBOMIRSKI”
IC-IC 3852 rel. Zakopane – Szczecin Gł. – „SUKIENNICE”,
IC-IC 38106 rel. Zakopane – Szczecin Gł. – „OSTERWA”
IC-TLK 35104 rel. Zakopane – Gdynia Gł. – „MAŁOPOLSKA”
IC-IC 37150 rel. Zakopane – Poznań Gł. – „HALNY”
IC-IC 31100 rel. Zakopane – W-Wa Wschodnia – „MALINOWSKI”
IC-IC 38192 rel. Zakopane – Szczecin Gł. – „PODHALANIN”
IC-IC 38196 rel. Zakopane – Świnoujście – „PODHALANIN”
IC-TLK 35170 rel. Zakopane – Gdynia Gł. – „KARPATY”
IC-TLK 53171 rel. Gdynia Gł. – Zakopane – „KARPATY”
IC-IC 83193 rel. Szczecin Gł. – Zakopane – „PODHALANIN”
IC-IC 83197 rel. Szczecin Gł. – Zakopane – „PODHALANIN”
IC-IC 13101 rel. W-wa Wschodnia – Zakopane – „MALINOWSKI”
IC-IC 73151 rel. Poznań Gł. – Zakopane – „HALNY”
IC-TLK 53105 rel. Gdynia Gł. – Zakopane -„MAŁOPOLSKA”
IC-IC 83107rel Szczecin Gł. – Zakopane- „OSTERWA”
IC-TLK 83109 rel. SZCZECIN Gł./ Kołobrzeg – Zakopane-„LUBOMIRSKI”
IC-IC 8353 rel. Szczecin Gł. -Zakopane – „SUKIENNICE”
Nadmieniamy, że pociągi
️IC-IC 3560 rel. Zakopane – Gdynia Gł. – „WITKACY”
IC-IC 5361 rel. Gdynia Gł. – Zakopane – „WITKACY”
IC-IC 31100 rel. Zakopane – W-Wa Wschodnia – „MALINOWSKI”
Mają w st. Maków Podhalański postoje techniczne to, dlaczego nie mogą mieć postoju handlowego, ta sytuacja jest wielce niezrozumiała i zakrawa na kpinę ze strony przewoźnika PKP Intercity wobec podróżnych korzystających z usług tego przewoźnika.
Komentarze