Projektanci dworca PKP Białystok zapomnieli o pasażerach
W Białymstoku trwa modernizacja infrastruktury kolejowej. Między innymi przebudowywany jest Dworzec PKP Białystok, oraz budowana jest nowa stacja . W projekcie zabrakło jednak kilku ważnych dla pasażerów urządzeń i udogodnień – wind, ruchomych schodów czy też lepiej zaprojektowanych dojść do peronów.
Czy da się to „odkręcić” i uzupełnić projekt o elementy, które od wielu lat są już standardem w innych krajach? W tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury złożył poseł Krzysztof Truskolaski.
Pełny tekst interpelacji jaki dotarł do naszej redakcji, ze wszystkimi pytaniami do ministra prezentujemy poniżej. Sprawę oczywiście będziemy monitorować.
Szanowny Panie Ministrze,
w ramach przebudowy stacji kolejowej Białystok oraz budowy nowego peronu kolejowego Białystok Zielone Wzgórza, zgodnie z publicznie dostępnymi materiałami przetargowymi, planowane są następujące prace:
Stacja Kolejowa Białystok:
– budowa dwóch tuneli (jeden na wysokości dworca PKS, drugi z ulicy św. Rocha),
– w tunelach zaplanowano wyjścia na perony po schodach zwykłych i pochylniach,
– zaplanowano kamienne perony i zadaszenie nad peronami na całej szerokości budynku dworca zamiast wiat.
Stacja Kolejowa Białystok Zielone Wzgórza:
– zaplanowano jedne dojścia na perony, w ciągu ulicy Zielonogórskiej,
– brak dojścia na perony z Trasy Niepodległości, mimo że perony są nad jezdniami i chodnikami, a różnica wysokości do pokonania jest niewielka.
W związku z powyższym zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na wymienione pytania:
- Czy jest możliwość, aby w tunelach na stacji kolejowej Białystok zamontowano schody ruchome? Jeżeli nie, to dlaczego?
- Czy jest możliwość, aby na stacji kolejowej Białystok, w planowanych tunelach – oprócz pochylni – zamontowano windy?
- Czy jest możliwość, aby w związku z przebudową stacji kolejowej Białystok zbudowano w ciągu ul. św. Rocha zbudowano przejście pod torami, które mogłoby służyć zarówno pieszym, jak i rowerzystom?
- Czy jest możliwość, aby na stacji kolejowej Białystok Zielone Wzgórza zaplanowano wejścia na perony po schodach i pochylniach z obu stron Trasy Niepodległości, tak aby mieszkańcy mogli wybrać dogodne dla nich wejście na perony, położone w krótszej drodze dojścia z bloków i przystanków?
Z poważaniem
Krzysztof Truskolaski
Poseł na Sejm RP
Komentarze