Poseł Schetyna upomina się o kolejowy przystanek Wrocław – Osiedle Sobieskiego
Stacja “Wrocław Osiedle Sobieskiego” to jedno z “brakujących ogniw” w rozwijającej się sieci połączeń aglomeracyjnych Wrocławia. Czekają na nią z utęsknieniem mieszkańcy dużego osiedla dojeżdżający codziennie do pracy. Tymczasem inwestycja nie jest ujęta w planach PKP PLK.
W 2018 r. PKP PLK podpisało umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla projektu „Prace na linii kolejowej 143 na odcinku Kluczbork-Oleśnica-Wrocław Mikołajów”. W ramach remontu linii nie uwzględniono budowy nowego przystanku kolejowego pod roboczą nazwą Wrocław Osiedle Sobieskiego. O plany Ministerstwa Infrastruktury dotyczące tej inwestycji zapytał poseł Grzegorz Schetyna.
Pełną treść interpelacji prezentujemy poniżej. Sprawą będziemy się interesować.
Szanowny Panie Ministrze,
jednym z wielu wyzwań stojących przed polskimi metropoliami jest stworzenie połączeń kolejowych o zasięgu aglomeracyjnym, które będą stanowiły alternatywę dla transportu samochodowego. Wiele z istniejących linii kolejowych, stanowiących obecnie ważny element siatki komunikacyjnej w regionie, nie posiada usytuowanych w dogodnym dla mieszkańców miejscu przystanków.
Jednym z przykładów „brakującej stacji” w aglomeracji wrocławskiej jest postulowana przez wiele środowisk stacja kolejowa, najczęściej określana roboczą nazwą Wrocław Osiedle Sobieskiego. Przystanek powinien znajdować się na wschodnim skraju Zakrzowa, części osiedla Psie Pole/Zawidawie (stacja kolejowa pod nazwą Wrocław Zakrzów funkcjonuje już przy ulicy Dubrownickiej wzdłuż linii kolejowej nr 326).
W 2018 r. PKP PLK podpisało umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla projektu „Prace na linii kolejowej 143 na odcinku Kluczbork-Oleśnica-Wrocław Mikołajów”. W ramach remontu linii nie uwzględniono budowy nowego przystanku kolejowego usytuowanego na wysokości ulicy Zatorskiej. Realizacja tej inwestycji służyłaby zarówno mieszkańcom dużych osiedli mieszkaniowych położonych na Zakrzowie, jak i pracownikom ciągle rozwijającej się strefy przemysłowej znajdującej się po drugiej stronie linii kolejowej. Przedmiotowy przystanek został zapisany w obowiązującym studium zagospodarowania przestrzennego Wrocławia. Urząd miejski zgłaszał również potrzebę jego budowy we wnioskach gminy Wrocław do modernizacji linii kolejowej nr 143.
Opracowywane jest obecnie wstępne stadium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Widząc potrzebę realizacji przedmiotowej inwestycji, należy zastanowić się nad najszybszym sposobem ujęcia jej w programach finansujących rozwój kolei w Polsce.
W związku z powyższym proszę o odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Minister przewiduje uwzględnienie przedmiotowej inwestycji w ramach najbliższej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku?
- Czy w razie braku uwzględnienia przedmiotowej inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym może ona zostać uwzględniona jako priorytet we wstępnym studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego?
Z poważaniem
Grzegorz Schetyna
Poseł na Sejm RP
Komentarze