Po starcie tunelu koniec rządowych subwencji dla świnoujskich promów
Czy rząd w kolejnych latach utrzyma subwencję z rezerwy ogólnej na utrzymanie przeprawy promowej w Świnoujściu na takim samym lub podobnym poziomie jak w latach 2020-2021?
Z takim zapytaniem do ministra infrastruktury zwróciła się posłanka Magdalena Filiks.
Aktualna sytuacja
Miasto Świnoujście od lat było połączone z resztą województwa dzięki przeprawie promowej, która utrzymywana była ze środków samorządowych z dofinansowaniem z budżetu rządowego w postaci subwencji. W związku z postępującą budową tunelu, która umożliwi stałe połączenie wyspy z lądem, mieszkańcy obawiają się, że rząd po zakończeniu budowy znacząco zmniejszy lub całkowicie ograniczy dofinansowanie przepraw promowych. Biorąc pod uwagę wzrost kosztów paliwa i energii miasto Świnoujście nie będzie mogło samodzielnie utrzymać działania przepraw, a utrzymanie przepraw będzie konieczne między innymi ze względu na transport materiałów niebezpiecznych takich jak paliwa płynne, gazy techniczne itp.
-„Czy rząd w kolejnych latach utrzyma subwencję z rezerwy ogólnej na utrzymanie przeprawy promowej w Świnoujściu na takim samym lub podobnym poziomie jak w latach 2020-2021? – pyta posłanka Magdalena Filiks.
-„Proszę również o informacje, jaką politykę w tym zakresie przyjął minister właściwy do spraw transportu na lata 2022-2032, jak systemowo zamierza rozwiązać kwestie przeprawy promowej, która prawdopodobnie utraci status przeprawy o średnim natężeniu ruchu powyżej 2000 pojazdów, a w związku z tym nie będzie mogła być już dofinansowywana z subwencji pochodzących z rezerwy ogólnej?
Znamy odpowiedź
Z upoważnienia Ministra Finansów udzielił jej sekretarz stanu, Sebastian Skuza.
-„Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Infrastruktury – Miasto Świnoujście uzyskało dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na realizację inwestycji pn. „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”. Celem inwestycji, jak wskazywał Prezydent Miasta Świnoujście we wniosku aplikacyjnym, jest m.in. poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową; dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi i tunelu do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” (przeprawa promowa) i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym.
Dodatkowo, według Prezydenta Miasta, stała przeprawa przez Świnę jest pod 2/3 względem ruchowym najbardziej efektywnym rozwiązaniem w obsłudze transportowej, która zapewni stabilność komunikacyjną, niezależną od warunków pogodowych. Zaplanowano likwidację przeprawy promowej „Karsibór”, natomiast pozostawienie przeprawy „Warszów”. Przyjęto, że po otwarciu tunelu pod Świną wartość natężenia ruchu na przeprawie „Warszów” wyniesie zero. Jest to spowodowane tym, że przejazd promem będzie zupełnie nieopłacalny –
czas przejazdu promem będzie kilkakrotnie dłuższy niż czas przejazdu tunelem i oczywiście wielokrotnie droższy. Praktycznie, przeprawa „Warszów” będzie służyła do obsługi ruchu pieszego.
Zatem dalsze dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej tej przeprawy będzie niemożliwe, z powodu niespełnienia kryterium dotyczącego natężenia ruchu.
Minister Infrastruktury zaznaczył, że w analizach przygotowanych na potrzeby dokumentacji aplikacyjnej Miasto Świnoujście w prognozach od 2022 r. przyjęło zapotrzebowanie na środki subwencji na poziomie zero, przy jednoczesnym zwiększeniu środków własnych Miasta. Ponadto, wskazano na wynikającą z przepisów ustawy o drogach publicznych, możliwość wprowadzenia opłat na przeprawie „Warszów”, co stanowiłoby pokrycie części kosztów funkcjonowania przeprawy. Biorąc pod uwagę powyższe, podkreślenia wymaga fakt, że Miasto Świnoujście planując inwestycję dotyczącą budowy Tunelu pod Świną zakładało samodzielne utrzymanie przeprawy „Warszów”.
Potwierdzeniem tego stanowiska jest wniosek Prezydenta Miasta Świnoujście o dofinansowanie przepraw promowych w Świnoujściu z rezerwy subwencji ogólnej na rok 2019, w którym Prezydent Miasta Świnoujście informował o docelowym rozwiązaniu problemu komunikacji pomiędzy wyspami Wolin i Uznam poprzez budowę tunelu pod Świną. We wniosku wskazano, że po zrealizowaniu wyżej wymienionej inwestycji przy udziale środków UE nie będzie konieczności wnioskowania o dofinansowanie przepraw promowych z rezerwy subwencji ogólnej.
Zatem odnosząc się do przedstawionego w interpelacji pytania Pani Poseł o możliwość dalszego dofinansowania przepraw promowych w Świnoujściu ze środków rezerwy subwencji ogólnej, pragnę uprzejmie poinformować, że istotą dofinansowania przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2.000 pojazdów na dobę, było zapewnienie ciągłości ruchu pojazdów na drogach bez stałych przepraw lub tuneli. Biorąc pod uwagę fakt, potwierdzany także przez Panią Poseł, że dzięki budowie tunelu nastąpi stałe połączenie wyspy z lądem, dalsze dofinansowywanie przepraw promowych nie będzie możliwe.”
Komentarze