Pierwsze pytania o dynamiczny system biletowy w Krakowie
22 grudnia krakowski radny Łukasz Gibał wystosował do Jacka Majchrowskiego, prezydenta Miasta Krakowa zapytanie ws. dynamicznego systemu biletowego w komunikacji miejskiej.
Przypomnijmy, że pod koniec roku pojawiła się informacja o planowanym wprowadzeniu nowego, dynamicznego systemu naliczania opłat za przejazdy komunikacją miejską. Zgodnie z jego założeniami, przy wsiadaniu i wysiadaniu pasażerowie będą przykładać do specjalnego urządzenia kartę płatniczą (bądź telefon czy zegarek), a system wyliczy czas przejazdu i dopasuje do niego bilet w najkorzystniejszej cenie. Jeśli na przykład podróż nie przekroczy 20 minut, pasażer zapłaci 4 zł za bilet 20-minutowy, natomiast po przekroczeniu 20 minut pobrana zostanie kwota 6 zł za bilet 60-minutowy.
-„Proponowane rozwiązanie budzi jednak obawy większości mieszkańców, którzy zgłaszają się do mnie w tej sprawie. Jednym z poważnych problemów krakowskiej komunikacji miejskiej jest fakt, że ze względu na częste korki podróż transportem publicznym zajmuje znacznie więcej czasu, niż wynikałoby to z rozkładu jazdy. W efekcie pasażerowie korzystający z biletów czasowych płacą nie za przemieszczanie się, a właśnie za stanie w korkach. Rozwiązaniem tego problemu, proponowanym już od lat, jest uzależnienie opłaty od liczby przejechanych przystanków, czyli tzw. bilet przystankowy. Klub radnych Kraków dla Mieszkańców postulował zresztą wprowadzenie takiego systemu na początku tego roku, do czego w głosowaniu przychyliła się większość w radzie miasta. W doniesieniach medialnych dotyczących nowego, dynamicznego systemu pojawiają się jednak niepokojące informacje, że nie uwzględni on powiązania ceny biletu z długością faktycznie przejechanego dystansu – pisze radny zadaje jedno pytanie:
czy planowany przez Zarząd Transportu Publicznego nowy system biletowy będzie uwzględniał możliwość powiązania ceny biletu z liczbą przejechanych przystanków?
Zdaniem radnego – jeżeli odpowiedź na to pytanie jest przecząca, apeluję o ponowne przeanalizowanie tego rozwiązania i wzięcie pod uwagę opinii osób, które mają z niego korzystać.
Komentarze