Petycja o Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu
8 kwietnia powstała petycja w sprawie powstania Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu
Petycja zawiera
“Jako strona społeczna Upominamy się o Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu, znajdujące się przy ulicy Brzezińskiej na Rozbarku.
Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu to prawie 130 letni obiekt zabytkowy, jedna z nadal zachowanych pozostałości po ogromnej infrastrukturze dawnych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsze, nieprzerwanie działające koleje wąskotorowe na świecie. Unikat na skalę światową, kolejny w Bytomiu, po Elektrociepłowni Szombierki i wieży wyciągowej Szybu Krystyna.
W 2024 roku Górnośląskie Koleje Wąskotorowe świętowały swój jubileusz, 170 lat nieprzerwanego istnienia i funkcjonowania. Było to możliwe tylko i wyłącznie dzięki poświęceniu i zaangażowaniu społeczników, którzy po likwidacji przeprowadzonej przez PKP w 2000 roku przejęli nad nimi opiekę i tylko dzięki nim funkcjonują do dzisiaj w postaci kursów turystycznych. Nieodłącznym i integralnym ich elementem od prawie 130 lat są Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu, Rozbarku, których właścicielem od ponad 20 lat jest miasto Bytom.
Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu, po ich zamknięciu w 2000 roku niestety niszczeją i popadają w ruinę. Miasto wprawdzie osiem lat temu podjęło próbę ich ratowania, ale niestety nic z tego nie wyszło. Mimo przyznania prawie dwudziestomilionowej dotacji przez Zarząd Województwa Śląskiego temat rewitalizacji upadł a dotacja przepadła bezpowrotnie. Od 2018 roku miasto usilnie próbuje pozbyć się zabytkowego obiektu i sprzedać go. W międzyczasie na terenach Warsztatów Naprawczych utworzono policyjny parking/szrot dla skonfiskowanych samochodów i sporadycznie oddawano w dzierżawę poszczególne budynki.
Jako strona społeczna Upominamy się o Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu, znajdujących się przy ulicy Brzezińskiej na Rozbarku. Należy jak najszybciej wznowić starania o uratowanie i zrewitalizowanie tego obiektu, który jest obecny w przestrzeni Bytomia od niemal 130 lat, czyli na przestrzeni trzech wieków stał się integralną częścią Rozbarku i stanowi o jego, jaki całego miasta tożsamości i historii przemysłowej. Dlatego apelujemy o:
– Odstąpienie władz miasta Bytom od kolejnych prób sprzedaży Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych znajdujących się przy ulicy Brzezińskiej na Rozbarku
– Powrócenie do koncepcji przekształcenia Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych znajdujących się przy ulicy Brzezińskiej na Rozbarku w Muzeum Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji Bytom 2020+ z uwzględnieniem, zachowaniem i uszanowaniem aktualnie działających tam inicjatyw
– Zabezpieczenie środków w postaci wkładu własnego, w budżecie miasta Bytomia na kolejne lata, niezbędnych do podjęcia starań o dofinansowania na rewitalizację Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
– Zabezpieczenie i remont trzech schronów na terenie Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych do czego zobowiązuje samorząd ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej z dnia 5 grudnia 2024 roku
– Zaprzestania przez władze Bytomia spychania odpowiedzialności za remont Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzierżawców i najemców poszczególnych budynków wchodzących w skład tychże Warsztatów Naprawczych.
– Aktywnego włączenia się, współpracy i wsparcia przy rewitalizacji Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych władz wojewódzkich, Urzędu Marszałkowskiego i władz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
– Odtworzenia w przyszłości linii wąskotorowej biegnącej po dawnej ścieżce torów z dworca głównego w Bytomiu do Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na Rozbarku i dalej w kierunku na Zespół przyrodniczo-krajobrazowy Żabie Doły, również po dawnym szlaku wąskotorowym. “
Zapraszamy do podpisywania petycji
Komentarze