Ministerstwo o kujawsko-pomorskich planach kolejowych
12 grudnia poseł Krzysztof Gawkowski wystosował interpelację ws. kolejowych przewozów woewództwwie kujawsko-pomorskim.
Poseł obawiał się, że powierzenie przewozów spółce Polregio może spowodować trudności komunikacyjne w województwie, likwidację kolejowych linii komunikacyjnych (np. linię nr 207 Grudziądz-Toruń oraz Chełmża-Toruń obsługiwać będzie autobusowa komunikacja zastępcza) lub może skutkować niewystarczającą ilość wagonów niezbędnych do przewozu pasażerów na zakontraktowanych trasach.
I dlatego zadał pytanie – czy ministerstwo podjęło działania mające na celu zabezpieczenie interesów lokalnej społeczności wynikające z potrzeb transportowych?
Wiceminister odpowiada
10 stycznia posłowi odpowiedział Andrzej Bittel, sekretarz Stanu.
-„W odpowiedzi na interpelację nr 29281 Posła na Sejm RP Pana Krzysztofa Gawkowskiego z dnia 15 grudnia 2021 roku w sprawie problemów z transportem zbiorowym w woj. kujawsko-pomorskim, przedstawiam następujące stanowisko. Ministerstwo Infrastruktury na bieżąco monitoruje sytuację i analizuje sygnały, które otrzymuje ze strony podróżnych, jak i innych podmiotów, dotyczące m.in. aktualnej sytuacji w województwie kujawsko- pomorskim.
W celu zabezpieczenia interesów lokalnej społeczności wynikających z potrzeb transportowych, Ministerstwo Infrastruktury współpracuje z poszczególnymi podmiotami w ramach programów:
- Inwestycje liniowe realizowane przez spółkę PKP PLK S.A. objęte dokumentem pn. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku (KPK)
Poniższe projekty KPK (7) realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (RPO), z budżetu państwa na łączną kwotę 1 198,4 mln zł.
L.p. | Nazwa projektu (numer KPK) | Finansowanie | Wartość (mln zł) | Lata realizacji |
1. | Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto (1.060-1) | POIiŚ | 685,7* | 2016-2023 |
2. | Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża (3.026) | RPO | 144,7 | 2016-2023 |
3. | Rewitalizacja linii kolejowej nr 208 i 33 na odcinku Grudziądz – Brodnica (3.027) | RPO | 10,2 | 2017-2023 |
. | Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz – granica województwa (3.028) | RPO | 8,0 | 2021-2023 |
5. | Prace na linii kolejowej nr 208 na odcinku Grudziądz – Tuchola – granica województwa (3.025) | RPO | 9,6 | 2017-2023 |
6. | Prace na linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Główny | Krajowe | 256,3* | 2016-2023 |
7. | Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Bydgoszcz – Tczew (4.027-07) | Krajowe | 83,9* | 2017-2021 |
Razem | 1 198,4 mln zł |
*wartość dotyczy całości inwestycji również na terenie innych województw
- Inwestycje dworcowe realizowane przez PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023
Inwestycje w ramach Programu Inwestycji Dworcowych (PID) z perspektywą do 2023 r. w województwie kujawsko-pomorskim (zrealizowane, realizowane i planowane) obejmują 9 obiektów dworcowych. Proces inwestycyjny w województwie kujawsko-pomorskim obejmuje:
- Przebudowę dworców – Kołodziejewo, Mogilno, Złotniki Kujawskie, Włocławek, Toruń Wschodni,
Toruń Miasto oraz Bydgoszcz Zachód;
- Budowę nowego dworca IDS – Janikowo, Grudziądz;
Łączny planowany koszt inwestycji w województwie kujawsko-pomorskim wyniesie 87 mln zł netto. Inwestycje PID w województwie kujawsko-pomorskim:
Nazwa dworca | Obecnie planowany łączny koszt całkowity projektu /nakłady inwestycyjne PKP SA bez PKP PLK SA [mln] zł netto | Termin rozpoczęcia robót budowlanych / Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych [dd-mm-rrrr] | Termin przekazania do użytkowania / Planowany termin przekazania do użytkowania [dd-mm-rrrr] |
Janikowo | 4,2 | 17.01.2020 | 29.01.2021- zadanie zakończone |
Kołodziejewo | 4,7 | 28.09.2020 | 03.04.2022 |
Mogilno | 8,3 | 30.09.2020 | 23.03.2022 |
Złotniki Kujawskie | 8,2 | 30.09.2020 | 28.04.2022 |
Toruń Wschodni | 14,8 | 31.01.2022 | 14.09.2023 |
Włocławek | 24,6 | 20.04.2021 | 04.12.2022 |
Bydgoszcz Zachód | 2,9 | 04.5.2022 | 26.04.2023 |
Toruń Miasto | 9,2 | 31.01.2022 | 14.09.2023 |
Grudziądz 10,1 16.09.2022 22.12.2023
- Program UzupełnianiaLokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku
Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 r., przyjęty uchwałą nr 151/2019 Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2019 r. Budżet programu przewidziany jest na 6,6 mld zł i zakłada się finansowanie inwestycji do 85% ze środków dokonanego w tym celu przez Skarb Państwa dokapitalizowania PKP PLK SA. W pozostałym zakresie realizacja programu finansowana będzie przez jednostki samorządu terytorialnego.
Podstawowym celem Programu jest uzyskanie/usprawnienie połączenia kolejowego miejscowości o liczbie mieszkańców powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i tym samym zmniejszenie wykluczenia transportowego tych miejscowości. Nastąpi wzrost atrakcyjności regionów a także promowanie ekologicznych środków transportu.
Projekty dofinansowane w ramach Programu Kolej + będą stanowiły uzupełnienie inwestycji kolejowych realizowanych i przewidzianych do realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego, co powinno pozytywnie wpłynąć na zachowanie spójności transportowej regionów Polski.
W ogłoszonym przez PKP PLK SA naborze wniosków aplikacyjnych, do kolejnego etapu trwającego do 24 listopada 2021 r. część jednostek samorządu terytorialnego nie złożyło kompletu dokumentów, co skutkuje rezygnacją z udziału w Programie. W przypadku województwa kujawsko-pomorskiego dotyczy to wszystkich wniosków złożonych przez tę jednostkę. Tym samym władze wojewódzkie nie dostrzegły możliwości rozwoju i nie wyraziły chęci prowadzenia inwestycji lokalnych w infrastrukturę kolejową.
- Rządowyprogram budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025
Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, przyjęty uchwałą Rady Ministrów nr 63/2021 z dnia 19 maja 2021 r. zakłada zwiększenie dostępu lokalnych społeczności do transportu kolejowego. Dostępne środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie zadań związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla podróżnych. Program przyczyni się to do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.
Poniżej lista podstawowa 12 przystanków planowanych do realizacji w ramach Programu w zakresie województwa kujawsko-pomorskiego na łączną kwotę 84,9 mln zł.
Lp. | Nazwa lokalizacji | Numer linii kolejowej | Powiat | Szacunkowy koszt (mln zł) | Zakres działań |
LISTA PODSTAWOWA | |||||
1. | Bydgoszcz Okole | 18 | Bydgoszcz | 12,0 | Budowa nowego przystanku/peronu |
2. | Bydgoszcz Zachodnia | 18 | Bydgoszcz | 3,0 | Budowa nowego przystanku/peronu |
3. | Bydgoszcz Osowa Góra | 18 | Bydgoszcz | 3,0 | Budowa nowego przystanku/peronu |
4. | Grudziądz Tuszewo | 207 | Grudziądz | 4,2 | Budowa nowego przystanku/peronu |
5. | Nakło nad Notecią Dąbrowskiego | 18 | nakielski | 7,5 | Budowa nowego przystanku/peronu |
6. | Brodnica Fabryczna | 33 | brodnicki | 5,5 | Budowa nowego przystanku/peronu |
7. | Tuchola (Rudzki Most) | 208 | tucholski | 3,0 | Budowa nowego przystanku/peronu |
8. | Trzeciewnica | 18 | nakielski | 5,5 | Budowa nowego przystanku/peronu |
9. | Świdwin Zamek | 209 | chełmiński | 1,0 | Modernizacja przystanku/peronu |
10. | Łubowo | 18 | nakielski | 35,0 | Modernizacja przystanku/peronu |
11. | Złocieniec | 207 | Grudziądz | 3,0 | Budowa nowego przystanku/peronu |
12. | Grudziądz Centrum | 208 | Grudziądz | 2,2 | Budowa nowego przystanku/peronu |
SUMA KOSZTÓW ZADAŃ Z LISTY PODSTAWOWEJ: 84,9 mln zł (12 zadań) |
W przypadku pojawienia się wolnych środków finansowych umożliwiających realizację zadania w ramach limitu środków finansowych Programu (np. uzyskania oszczędności przetargowych, niższego niż zakładano wydatkowania środków na zadania, pojawienia się dodatkowego źródła finansowania, możliwe będzie wprowadzenie zmian do Programu.
Ponadto, wobec negatywnych skutków decyzji podjętych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w odniesieniu do wojewódzkich połączeń kolejowych, resort infrastruktury prowadzi na bieżąco działania o charakterze wyjaśniającym oraz wspomagającym. Można w związku z tym wskazać pisemne wystąpienie Pana Andrzeja Bittela – Sekretarza Stanu w MI i Pełnomocnika Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu – z dnia 11 grudnia 2020 r. do Pana Piotra Całbeckiego
– Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (z uwagi na brak odpowiedzi Marszałka Minister ponowił swoje wystąpienie dnia 15 stycznia 2021 r.), czy wizytę w województwie kujawsko-pomorskim w dniu 13 stycznia 2021 r. Pana Andrzeja Adamczyka – Ministra Infrastruktury.
Przypominam jednak, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz z art. 7 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1371) realizacją zadań związanych z organizacją publicznego transportu zbiorowego, w transporcie kolejowym, na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich zajmują się właściwi terytorialnie marszałkowie województwa. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, minister właściwy do spraw transportu jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na liniach komunikacyjnych albo sieciach komunikacyjnych w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich.
Zgodnie ze wskazaną powyżej podstawą prawną, w tym przypadku właściwą jednostką odpowiadającą za organizowanie publicznego transportu zbiorowego w województwie kujawsko-pomorskim są władze samorządowe tego województwa. W opisywanej sytuacji minister właściwy do spraw transportu nie posiada narzędzi do ingerowania w sposób, w jaki marszałek województwa, będący właściwym organizatorem publicznego transportu zbiorowego, realizuje zadania związane z jego organizacją na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Ponadto, jak wynika z art. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1668, z poźn. zm.) władze samorządowe wykonują określone ustawami zadania publiczne w sposób samodzielny, w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Komentarze