Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo o kujawsko-pomorskich planach kolejowych

interwencje
28.01.2022 11:00
0 Komentarzy

12 grudnia poseł Krzysztof Gawkowski wystosował interpelację ws. kolejowych przewozów woewództwwie kujawsko-pomorskim.  

Poseł obawiał się, że powierzenie przewozów spółce Polregio może spowodować trudności komunikacyjne w województwie, likwidację kolejowych linii komunikacyjnych (np. linię nr 207 Grudziądz-Toruń oraz Chełmża-Toruń obsługiwać będzie autobusowa komunikacja zastępcza) lub może skutkować niewystarczającą ilość wagonów niezbędnych do przewozu pasażerów na zakontraktowanych trasach.

I dlatego zadał pytanie – czy ministerstwo podjęło działania mające na celu zabezpieczenie interesów lokalnej społeczności wynikające z potrzeb transportowych?

Wiceminister odpowiada

10 stycznia posłowi odpowiedział Andrzej Bittel, sekretarz Stanu.

-„W odpowiedzi na interpelację nr 29281 Posła na Sejm RP Pana Krzysztofa Gawkowskiego z dnia 15 grudnia 2021 roku w sprawie problemów z transportem zbiorowym w woj. kujawsko-pomorskim, przedstawiam następujące stanowisko. Ministerstwo Infrastruktury na bieżąco monitoruje sytuację i analizuje sygnały, które otrzymuje ze strony podróżnych, jak i innych podmiotów, dotyczące m.in. aktualnej sytuacji w województwie kujawsko- pomorskim.

W celu zabezpieczenia interesów lokalnej społeczności wynikających z potrzeb transportowych, Ministerstwo Infrastruktury współpracuje z poszczególnymi podmiotami w ramach programów:

  • Inwestycje  liniowe  realizowane  przez  spółkę PKP  PLK  S.A.  objęte dokumentem  pn. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku (KPK)

Poniższe projekty KPK (7) realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (RPO), z budżetu państwa na łączną kwotę 1 198,4 mln zł.

L.p.Nazwa projektu (numer KPK)FinansowanieWartość (mln zł)Lata realizacji
1.Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto (1.060-1)  POIiŚ  685,7*  2016-2023
2.Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża (3.026)  RPO  144,7  2016-2023
3.Rewitalizacja linii kolejowej nr 208 i 33  na odcinku  Grudziądz – Brodnica (3.027)  RPO  10,2  2017-2023
.Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku  Grudziądz –  granica województwa (3.028)  RPO  8,0  2021-2023
5.Prace na linii kolejowej nr 208 na odcinku Grudziądz – Tuchola – granica województwa (3.025)  RPO  9,6  2017-2023
6.Prace na linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Główny  Krajowe  256,3*  2016-2023
7.Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Bydgoszcz – Tczew (4.027-07)  Krajowe  83,9*  2017-2021
Razem1 198,4 mln zł

*wartość dotyczy całości inwestycji również na terenie innych województw

  • Inwestycje  dworcowe  realizowane  przez  PKP  SA  w  ramach  Programu  Inwestycji  Dworcowych na lata 2016-2023

Inwestycje w ramach Programu Inwestycji Dworcowych (PID) z perspektywą do 2023 r. w województwie kujawsko-pomorskim (zrealizowane, realizowane i planowane) obejmują 9 obiektów dworcowych. Proces inwestycyjny w województwie kujawsko-pomorskim obejmuje:

  1. Przebudowę dworców – Kołodziejewo, Mogilno, Złotniki Kujawskie, Włocławek, Toruń Wschodni,

Toruń Miasto oraz Bydgoszcz Zachód;

  • Budowę nowego dworca IDS – Janikowo, Grudziądz;

Łączny planowany koszt inwestycji w województwie kujawsko-pomorskim wyniesie 87 mln zł netto. Inwestycje PID w województwie kujawsko-pomorskim:

    Nazwa dworcaObecnie planowany łączny koszt całkowity projektu /nakłady inwestycyjne PKP SA bez PKP PLK SA [mln] zł nettoTermin rozpoczęcia robót  budowlanych / Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych [dd-mm-rrrr]Termin przekazania do użytkowania / Planowany termin przekazania do użytkowania [dd-mm-rrrr]
Janikowo4,217.01.202029.01.2021- zadanie zakończone
Kołodziejewo4,728.09.202003.04.2022
Mogilno8,330.09.202023.03.2022
Złotniki Kujawskie8,230.09.202028.04.2022
Toruń Wschodni14,831.01.202214.09.2023
Włocławek24,620.04.202104.12.2022
Bydgoszcz Zachód2,904.5.202226.04.2023
Toruń Miasto9,231.01.202214.09.2023

Grudziądz                          10,1                                    16.09.2022               22.12.2023

  • Program UzupełnianiaLokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 r., przyjęty uchwałą nr 151/2019  Rady  Ministrów  z dnia  3 grudnia  2019 r.  Budżet  programu  przewidziany  jest  na  6,6 mld zł i zakłada się finansowanie inwestycji do 85% ze środków dokonanego w tym celu przez Skarb Państwa dokapitalizowania  PKP  PLK  SA.  W pozostałym  zakresie  realizacja  programu  finansowana   będzie przez jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawowym celem Programu jest uzyskanie/usprawnienie połączenia kolejowego miejscowości o liczbie mieszkańców powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i tym samym zmniejszenie wykluczenia transportowego tych miejscowości. Nastąpi wzrost atrakcyjności regionów a także promowanie ekologicznych środków transportu.

Projekty dofinansowane w ramach Programu Kolej + będą stanowiły uzupełnienie inwestycji kolejowych realizowanych i przewidzianych do realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego, co powinno pozytywnie wpłynąć na zachowanie spójności transportowej regionów Polski.

W ogłoszonym przez PKP  PLK  SA  naborze  wniosków  aplikacyjnych,  do  kolejnego  etapu  trwającego do 24 listopada 2021 r. część jednostek  samorządu  terytorialnego  nie  złożyło  kompletu  dokumentów, co skutkuje rezygnacją z udziału w Programie. W przypadku województwa kujawsko-pomorskiego dotyczy to wszystkich wniosków złożonych przez tę jednostkę. Tym samym władze wojewódzkie nie dostrzegły możliwości rozwoju i nie wyraziły chęci prowadzenia inwestycji lokalnych w infrastrukturę kolejową.

  • Rządowyprogram budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025

Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, przyjęty uchwałą Rady Ministrów nr 63/2021 z dnia 19 maja 2021 r. zakłada zwiększenie dostępu lokalnych społeczności do transportu    kolejowego.    Dostępne    środki    zostaną     wykorzystane     m.in.     na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie zadań związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla podróżnych. Program przyczyni się to do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego      i umożliwi      pasażerom      dostęp      do kolejowej      komunikacji      wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.

Poniżej lista podstawowa 12 przystanków planowanych do realizacji w ramach Programu w zakresie województwa kujawsko-pomorskiego na łączną kwotę 84,9 mln zł.

    Lp.    Nazwa lokalizacji  Numer   linii kolejowej    PowiatSzacunkowy koszt (mln zł)    Zakres działań
LISTA PODSTAWOWA
  1.  Bydgoszcz Okole  18  Bydgoszcz  12,0Budowa nowego przystanku/peronu
  2.  Bydgoszcz Zachodnia  18  Bydgoszcz  3,0Budowa nowego przystanku/peronu
  3.Bydgoszcz      Osowa Góra  18  Bydgoszcz  3,0Budowa nowego przystanku/peronu
  4.  Grudziądz Tuszewo  207  Grudziądz  4,2Budowa nowego przystanku/peronu
  5.Nakło    nad    Notecią Dąbrowskiego  18  nakielski  7,5Budowa nowego przystanku/peronu
  6.  Brodnica Fabryczna  33  brodnicki  5,5Budowa nowego przystanku/peronu
  7.Tuchola           (Rudzki Most)  208  tucholski  3,0Budowa nowego przystanku/peronu
  8.  Trzeciewnica  18  nakielski  5,5Budowa nowego przystanku/peronu
  9.  Świdwin Zamek  209  chełmiński  1,0Modernizacja przystanku/peronu
  10.  Łubowo  18  nakielski  35,0Modernizacja przystanku/peronu
  11.  Złocieniec  207  Grudziądz  3,0Budowa nowego przystanku/peronu
  12.  Grudziądz Centrum  208  Grudziądz  2,2Budowa nowego przystanku/peronu
SUMA KOSZTÓW ZADAŃ Z LISTY PODSTAWOWEJ: 84,9 mln zł (12 zadań)

W przypadku pojawienia się wolnych środków finansowych umożliwiających realizację zadania w ramach limitu środków finansowych Programu (np. uzyskania oszczędności przetargowych, niższego niż zakładano wydatkowania środków na zadania, pojawienia się dodatkowego źródła finansowania, możliwe będzie wprowadzenie zmian do Programu.

Ponadto, wobec negatywnych skutków decyzji podjętych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w odniesieniu do wojewódzkich połączeń kolejowych, resort infrastruktury prowadzi na bieżąco działania o charakterze wyjaśniającym oraz wspomagającym. Można w związku z tym wskazać pisemne  wystąpienie  Pana  Andrzeja  Bittela   –   Sekretarza   Stanu   w MI   i Pełnomocnika   Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu – z dnia 11 grudnia 2020 r. do Pana Piotra Całbeckiego

– Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (z uwagi na brak odpowiedzi Marszałka Minister ponowił swoje wystąpienie dnia 15  stycznia  2021  r.),  czy  wizytę  w  województwie  kujawsko-pomorskim  w dniu 13 stycznia 2021 r. Pana Andrzeja Adamczyka – Ministra Infrastruktury.

Przypominam jednak, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz z art. 7 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym  transporcie  zbiorowym  (Dz.U.  z 2021 r.  poz.  1371)  realizacją  zadań  związanych z organizacją publicznego transportu zbiorowego, w transporcie kolejowym, na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich zajmują się właściwi terytorialnie marszałkowie województwa. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, minister właściwy do spraw transportu jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na liniach komunikacyjnych albo sieciach komunikacyjnych w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich.

Zgodnie ze wskazaną powyżej podstawą prawną, w tym przypadku właściwą jednostką odpowiadającą za organizowanie publicznego transportu zbiorowego w województwie kujawsko-pomorskim są władze samorządowe tego województwa. W opisywanej sytuacji minister właściwy do spraw transportu nie posiada narzędzi do ingerowania w sposób, w jaki marszałek województwa, będący właściwym organizatorem publicznego transportu zbiorowego, realizuje zadania związane z jego organizacją na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Ponadto, jak wynika z art. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1668, z poźn. zm.) władze samorządowe wykonują określone ustawami zadania publiczne w sposób samodzielny, w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Komentarze