Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo Infrastruktury ws. 200 km/h na Rail Baltica. Pod znakiem zapytania i bez daty

interwencje
01.09.2025 05:06
0 Komentarzy

Choć infrastruktura techniczna na trasie Warszawa–Białystok została w dużej mierze przystosowana do jazdy z prędkością 200 km/h, Ministerstwo Infrastruktury nie potrafi dziś wskazać żadnego wiążącego terminu, kiedy pociągi osiągną tę wartość na kluczowym odcinku Rail Baltica.

Tak wynika z odpowiedzi na interpelację nr 10643 złożoną przez posła Michała Moskala.

Rozkład jazdy:

  1. Na jaki najwcześniejszy rok przewidywana jest możliwość jazdy z prędkością 200 km/h na odcinku Czyżew – Białystok?
  2. Jakie systemy muszą zostać wdrożone, aby możliwe było osiągnięcie prędkości 200 km/h na trasie Warszawa – Białystok?
  3. Ile par pociągów kursowało między Warszawą a Białymstokiem w rozkładzie 2024/25 w porównaniu do 2013/14?
Rail Baltica: Bez daty na 200 km/h. Ministerstwo odpowiada na interpelację – prędkość pod znakiem zapytania / fot. PKP PLK

Odpowiedź Ministerstwa: 200 km/h? Na razie nierealne

W odpowiedzi na interpelację resort jasno wskazuje, że:

  • Odcinek Warszawa Wschodnia – Czyżew znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku, z możliwością przesunięcia aż do 2032 r.
  • Realizacja projektu zależy od zapewnienia finansowania, którego obecnie brak.
  • Odcinek Czyżew – Białystok będzie gotowy do jazdy 200 km/h najwcześniej w 2029 roku, pod warunkiem zakończenia montażu systemu ERTMS/ETCS i dostępności transmisji GSM-R.

Resort poinformował, że mediacje z wykonawcą GSM-R nadal trwają i są objęte klauzulą poufności. Tym samym brakuje zarówno harmonogramu, jak i terminu zakończenia prac, które są warunkiem technicznym podniesienia prędkości. Działania naprawcze obejmują cotygodniowe spotkania z wykonawcą oraz „priorytetyzację” linii nr 6 w ramach projektu GSM-R.

1 godzina 38 minut to rekordowy czas, w którym 180 km trasy po raz pierwszy w tym tempie przemierzy w niedzielę, 1.09.2024  pociąg na trasie Białystok – Warszawa.
1 godzina 38 minut to rekordowy czas, w którym 180 km trasy po raz pierwszy w tym tempie przemierzy w niedzielę, 1.09.2024 pociąg na trasie Białystok – Warszawa.

Zamiast prędkości – więcej pociągów?

Ministerstwo w odpowiedzi mocno akcentuje, że skupia się obecnie na zwiększaniu liczby połączeń, a nie prędkości maksymalnej. Dane statystyczne wskazują na pozytywny efekt:

  • Liczba połączeń na trasie Warszawa – Białystok wzrosła z 5 (w 2013/14) do 12 par pociągów (2024/25).
  • Czas przejazdu najkrótszymi składami (sprinter) skrócił się do 1 godziny i 30 minut.
  • W I połowie 2025 r. liczba pasażerów wzrosła o 34% rok do roku.

Z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnej o znaczeniu europejskim, odpowiedź Ministerstwa może budzić niepokój. Rail Baltica to element korytarza TEN-T, a jej pełna funkcjonalność – w tym osiągnięcie prędkości 200 km/h – jest kluczowa dla integracji kolejowej Polski z państwami bałtyckimi i Europą Północną. Choć wzrost liczby połączeń jest ważny z punktu widzenia dostępności, to bez skrócenia czasu przejazdu projekt nie osiągnie pełnych efektów.

Sam poseł Michał Moskal (PiS) ostro skrytykował Ministerstwo Infrastruktury, zarzucając mu kompromitację w zarządzaniu projektem Rail Baltica. Jego zdaniem brak jakiegokolwiek terminu podwyższenia prędkości do 200 km/h między Warszawą a Białymstokiem to jawny dowód nieudolności.

„To nie jest zarządzanie inwestycją – to jest zarządzanie niewiedzą” – podsumował. Moskal podkreślił, że projekt o znaczeniu międzynarodowym, wspierany miliardami euro z UE, nie ma ani gwarancji finansowych, ani harmonogramu, a mediacje z wykonawcą systemu GSM-R są utajnione, co blokuje jakąkolwiek kontrolę publiczną. Zapowiedział dalsze działania parlamentarnego nadzoru w tej sprawie.

Pełna treść interpelacji i odpowiedzi: Interpelacja nr 10643 – Sejm RP

Komentarze