Mieszkańcy Kluczborka chcą rozwoju kolei regionalnej
30 lipca powstała petycja w sprawie rozwoju kolei regionalnej
Petycja zawiera
“My, mieszkańcy miasta Kluczborka oraz powiatów: kluczborskiego, opolskiego, usytuowanych wzdłuż linii kolejowych nr 293 i 301 na odcinku Opole – Kluczbork zwracamy się o wsparcie w zakresie poprawy dostępności połączeń kolejowych z miastem wojewódzkim Opole.
Kolej regionalna stanowi główny krwiobieg systemu komunikacyjnego. Dobry transport publiczny z atrakcyjnymi częstotliwościami połączeń oraz dogodnym czasem przejazdu jest podstawą rozwoju małych ośrodków miejskich oraz przeciwdziała wykluczeniu mieszkańców z rynku pracy, dostępu do usług publicznych, kulturalnych oraz przeciwdziała rosnącemu zakorkowaniu, które w coraz większym stopniu zaczyna dotykać nie tylko wielkie aglomeracje, ale również mniejsze miasta i miasteczka.
Dobrej jakości regionalne połączenia kolejowe zapewniają pozytywny impuls rozwojowy dla mieszkańców obszarów prowincjonalnych. Mogą stanowić dodatkową zachętę dla potencjalnego inwestora zmniejszając problemy z brakiem dostępności odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.
Przeciwdziałają również problemom z dostępnością do usług medycznych i to w obu kierunkach. Przy dobrej siatce połączeń oraz czasach przejazdu część osób może chociażby wybrać takie miasto jak Kluczbork jako miejsce swojego zamieszkania, a dojeżdżać do miasta wojewódzkiego, co w dłuższej perspektywie zahamuje albo zatrzyma negatywne tendencje demograficzne. To tylko kilka zalet dobrej jakości transportu publicznego.
Linia kolejowa Opole – Kluczbork zapewnia główne połączenie naszego miasta z miastem wojewódzkim. Wiele osób pracuje w Opolu oraz dojeżdża tam codziennie, generując przy tym korki oraz zanieczyszczenia. Linia jest wykorzystywana również przez osoby studiujące w Opolu czy osoby starsze albo nieczujące się na siłach w poruszaniu się samochodem.
Na uwagę zasługuje długi czas przejazdu, który obecnie wynosi 1 godzinę, gdzie jeszcze dekadę temu czas przejazdu oscylował wokół 50 minut. Parametry techniczne ulegają z roku na rok coraz większej degradacji. Aby kolej stała się atrakcyjną alternatywą dla użytkowników aut prywatnych powinna zapewniać czas przejazdu maksymalnie na poziomie 30-40 minut. Prędkość szlakowa w naszej opinii powinna zostać doprowadzona na całej długości do prędkości 100-120 km/h (obecna prędkość szlakowa waha się między 30/40 km/h do 60 km/h), tak aby w pełni wykorzystać możliwości techniczne taboru kolejowego.
Proponowane przez PKP godziny przejazdu w żaden sposób nie są atrakcyjne i konkurencyjne dla transportu samochodowego. Ludzie zaczynają zazwyczaj pracę o godzinie 7:00, 8:00 oraz 9:00. Pierwszy pociąg poranny dojeżdża do Opola o godzinie 6:32, co stanowi jakieś rozwiązanie jedynie dla osób zaczynających pracę o godzinie 7:00.
Nakładający się na to długi czas przejazdu dodatkowo powoduje, że połączenie o tej godzinie jest mało atrakcyjne. Kolejny pociąg przyjeżdża do Opola dopiero o 8:52, więc kompletnie pomija osoby, które zaczynają pracę o godzinie 8:00, a dla osób zaczynających pracę o godzinie 9:00 również jest problematyczne, skorzystają z niego jedynie osoby mające zakład pracy w odległości do paru minut od dworca głównego w Opolu.
Również połączeń powrotnych jest zbyt mało. Pierwszy pociąg powrotny z Opola do Kluczborka jest o godzinie 13:15, co dla osób, które załatwią rano jakieś sprawy urzędowe wymaga długiego czekania na dworcu na podróż powrotną. Kolejne pociągi powrotne odjeżdżają z Opola o godzinie 15:29 oraz 18:23.
Pociąg o godzinie 15:29 obsłuży jedynie osoby kończące pracę o godzinie 15. Brakuje oferty dla osób kończących pracę o godzinach 16:00 oraz 17:00. Połączenie o 18:23 dla takich osób jest zdecydowanie zbyt późne i wymaga zbyt długiego oczekiwania na dworcu kolejowym.
Siłą rzeczy przy tak skonstruowanych godzinach przejazdu oraz długim czasie przejazdu osoby regularnie dojeżdżające do pracy do Opola prędzej czy później wybiorą własny środek transportu, nie mając de facto żadnej alternatywy i wyjścia, że wszystkimi konsekwencjami tego wyboru dla natężenia ruchu czy ochrony środowiska. Transport autobusowy może stanowić jedynie uzupełnienie sieci kolejowej, ale nie może być traktowany jako konkurencja wobec kolei. To kolej regionalna powinna być sercem komunikacyjnym kraju.
Aby połączenie kolejowe Kluczbork – Opole było atrakcyjne dla mieszkańców i doprowadziło do wybrania pociągu zamiast własnego samochodu uważamy, że w godzinach porannych oraz popołudniowych częstotliwości przejazdu powinny zapewniać dojazdy do Opola równo co godzinę, a w dodatku być atrakcyjne dla osób dojeżdżających do zakładów pracy na godzinę 6:00, 7:00. 8:00, 9:00 oraz analogicznie powroty dla tych osób. W godzinach mniejszego natężenia częstotliwości połączeń mogłyby wynosić 2 godziny.
Zdajemy sobie sprawę, że część problemów wynika z tego, że linia kolejowa Opole – Kluczbork jest na całej swojej długości linią kolejową jednotorową, niezelektryfikowaną. Dawna tzw. „mijanka” w Jełowej, która zapewniała niegdyś tej linii większą przepustowość została zlikwidowana. Warunkiem koniecznym zwiększenia atrakcyjności oferty kolejowej na tej linii byłoby odtworzenie tej mijanki, a być może nawet budowa drugiej.
Kolej odgrywa dla małych i średnich ośrodków miejskich ogromną rolę i nie można jej ograniczyć do paru zyskownych połączeń między 5 czy 6 największymi miastami w Polsce dla komunikacji z Warszawą. Prowincja ma naszym zdaniem takie samo prawo do dogodnej możliwości przemieszczania się. Kolej jest systemem naczyń połączonych i musi być atrakcyjna jako całość. Koszty stałe odgrywają na niej główną rolę i im więcej połączeń, im wyższe parametry techniczne linii kolejowej tym łatwiej jest te koszty stałe pokrywać.
Zamknięcie rzekomo nierentownej lokalnej linii kolejowej na podstawie zbyt uproszczonej analizy samych przychodów i kosztów podważa zaufanie społeczeństwa do tego środka transportu, w dłuższej perspektywie prowadząc wbrew pozorom do obniżenia zyskowności kolei niż wzrostu.
Problemy w naszym odczuciu są dużo szersze i wykraczają poza samą kolej. Chodzi mianowicie o model rozwoju państwa. Czy rozwój ma odbywać się równomiernie czy też do rozwoju mają prawo jedynie wielkie aglomeracje jak Warszawa, Wrocław, Poznań, Kraków i Gdańsk?
Nawet ujmując ten problem z perspektywy globalnej, czy ludzkość rzeczywiście ma zmierzać do tego, że w przyszłości 90% populacji będzie stłoczona w ogromnych miastach-molochach, znanych z wielu dystopijnych wizji świata przyszłości? Realnie martwi nas na przykład problem dostępu do służby zdrowia czy do podstawowych mediów w przyszłości, które w mniejszym mieście z racji rozkładania się kosztów ogólnych np. sieci wodociągowej na mniejszą ilość mieszkańców mogą być szczególnie dotkliwe.
Dobry transport kolejowy może w dużym stopniu tym problemom przeciwdziałać.
Zachęcamy władze naszego województwa oraz centralne, a także kolejowe do spojrzenia na tę linię przez pryzmat potencjalnych korzyści, gdyby zainwestować w nią większe środki finansowe. Niejako przedłużeniem linii kolejowej do Opola jest linia kolejowa Opole – Nysa. Gdyby linia kolejowa na odcinku Nysa – Opole – Kluczbork została zelektryfikowana, a na odcinku Opole – Kluczbork dobudowany drugi tor odcinek ten mógłby pełnić rolę nie tylko kolei regionalnej, ale również stworzyć szansę na atrakcyjne połączenie Nysy oraz Opola z Poznaniem. Mieszkańcy Opola obecnie nie posiadają dogodnego połączenia z jednym z najszybciej rozwijającym się miastem w Polsce.
Podsumowując jako potencjalne rozwiązania proponujemy w kolejności od planu minimum do maksimum:
1) Odbudowę tzw. mijanki w Jełowej albo w innym centralnym miejscu linii kolejowej zwiększającej jej przepustowość.
2) Remont oraz podniesienie parametrów technicznych linii pozwalającej na wprowadzenie na całej długości prędkości szlakowej 100/120 km/h.
3) Dołożenie dodatkowych dwóch par pociągów w godzinach porannych zapewniających dojazd dla osób rozpoczynających pracę o godzinie 6:00 oraz 8:00.
4) Analogiczne dołożenie dodatkowych dwóch par pociągów w godzinach popołudniowych zapewniających powrót osobom kończącym pracę o godzinie 15:00 oraz 16:00.
5) Elektryfikacja oraz dobudowanie drugiego toru w perspektywie uczynienia z linii dotychczas lokalnej linii o większym znaczeniu dla połączeń ponadregionalnych między Opolem a Poznaniem przez Kluczbork.
Mając na uwadze powyższe, zwracamy się o wsparcie starań mieszkańców w zakresie uczynienia z kolei regionalnej ważnego narzędzia dla rozwoju naszego miasta, okolicy i całego regionu oraz podjęcie przez samorządy leżące na obszarze, przez który przebiega omawiana linia kolejowa uchwał intencyjnych w sprawie wsparcia naszych postulatów. Niezależnie od tego jako mieszkańcy będziemy zbierali również podpisy pod oddzielnymi petycjami w sprawie konkretnych rozwiązań”
Zapraszamy do podpisywania petycji
Komentarze