Interpelacje w sprawie budowy nowego dworca kolejowego w Poznaniu
19 września poseł Bartłomiej Wróblewski wystosował interpelacje nr 4949 do ministra infrastruktury w sprawie budowy nowego dworca kolejowego w Poznaniu
Jak pisze poseł
“vNa spotkaniu w starostwie powiatowym zorganizowanym w dniu 9 września 2024 r. przez Parlamentarny Zespół ds. Rozwoju Aglomeracji Poznańskiej zadałem Panu ministrowi Piotrowi Malepszakowi trzy pytania dotyczące budowy nowego dworca kolejowego w Poznaniu. W związku z tym, że udzielona odpowiedź dotyczyła, i to w sposób warunkowy, tylko w połowie jednego z pytań, zwracam się do Pana z prośbą o sformułowanie stanowiska ministerstwa oraz stanowiska Pana ministra Piotra Malepszaka.
Wszystkie trzy kwestie powinny być w mojej ocenie rozstrzygnięte przed podejmowaniem dalszych działań dotyczących tej kluczowej dla Poznania i Wielkopolski inwestycji, a w szczególności wydatkowania środków publicznych. Biorąc pod uwagę szacowane koszty budowy między 5 a 8 mld zł, na jakie wskazywano w czasie spotkania, od tego należałoby zacząć.
- Pierwsze pytanie do ministerstwa, a jednocześnie spółek kolejowych z grupy PKP, dotyczy realnych potrzeb dworca kolejowego w Poznaniu. Ile potrzeba peronów i krawędzi torowych? Uczestniczący w spotkaniu przedstawiciele instytucji publicznych różnie określali istniejącą obecnie liczbę peronów i krawędzi torowych na Dworcu Głównym Poznaniu: od trzynastu do szesnastu krawędzi.
Ile więc jest obecnie krawędzi? W 2023 r. w ocenie PKP-PLK potrzebne były dwa nowe perony i cztery nowe krawędzie, dwa na użytek kolei dużych prędkości i dwa na rozwój kolei metropolitalnej. W czasie spotkania padły ze strony reprezentującej miasto Poznań wiceprezydent Natalii Waremczuk, że potrzebne jest w Poznaniu 8 peronów i 16 krawędzi. Pan minister Malepszak skomentował to słowami, że zabezpieczy to potrzeby dworca w Poznaniu na najbliższe 100 lat. W związku z tym chciałbym prosić o informację: ile obecnie jest peronów i krawędzi oraz o ile trzeba tę liczbę powiększyć?
Jeśli prawdziwa jest informacja, że trzeba założyć dwóch nowych peronów i czterech krawędzi bezpowrotnie zwężeniu ulegnie Plac Dworcowy, co pociągnie za sobą ograniczenie możliwości ruchu kołowego. Oznaczałoby to – i proszę o potwierdzenie tej informacji – że nie mogłyby tam w przyszłości kursować autobusy w związku ze zbyt małą ilością miejsca. Prowadziłoby to do nieodwracalnej zmiany charakteru tej przestrzeni dla podróżujących. To prowadzi do kolejnego pytania.
- Pytanie drugie dotyczy Centrum Handlowego Avenida. Budowa tego kompleksu nie tylko nie zyskała przychylności Poznaniaków i podróżnych. Dworzec w Poznaniu uważa się powszechnie za niefunkcjonalny. Istnienie kompleksu handlowego nie tylko w istotny sposób utrudnia funkcjonowanie dworca, ale i ogranicza rozwój dworca m.in. ogranicza możliwości dodania kolejnych peronów na dworcu, ale także przeprowadzenia osi komunikacyjnych między Łazarzem (Dworcem Zachodnim) a Wildą.
W związku z tym nasuwa się pytanie, czy rozwiązaniem istniejących problemów związanych z rozbudową dworca nie jest korektą niewłaściwych decyzji sprzed niemal dwudziestu lat. Wyburzenie Avenidy, jakkolwiek związane z istotnym kosztem wykupu, otworzyłoby możliwość dodania dodatkowych peronów i dodatkowych krawędzi torowych, a więc rozbudowy dworca bez jednoczesnego ograniczenia możliwości komunikacyjnych i likwidowania Placu Dworcowego w obecnym kształcie.
Biorąc jednak pod uwagę wskazywane w czasie spotkania koszty budowy nowego dworca od 5 do 8 miliardów złotych koszt wykupu Avenidy stanowiłby tak czy inaczej niewielką część tych kosztów. Innymi słowy sprawa przyszłości Avenidy musi zostać przynajmniej rozważona i rozstrzygnięta. Na problematyczność i przyszłość istniejącego kompleksu zdawał się zwracać uwagę także minister Malepszak w jednej ze swoich wypowiedzi. Ta sprawa wydaje się kluczowa dla planów budowy nowego dworca w Poznaniu.
- Ostatnie pytanie jest powiązane z pierwszymi dwoma dotyczy miejsca usytuowania nowego dworca. Czy powinno to być miejsce, gdzie Dworzec Główny funkcjonował przez niemal sto pięćdziesiąt lat czy powinien zostać ulokowany w nowym miejscu na platformie przylegającej do Mostu Dworcowego?
Przeniesienie dworca rozwiązuje bowiem część obecnych problemów, ale nie wszystkie. Dodatkowo tworzy inne np. rozerwana zostaje więź funkcjonalna między Dworcem Zachodnim a Dworcem Głównym. Dotyczy to i samego dworca i przejścia pod torami z Łazarza na Wildę.
Czy w ocenie ministerstwa przeniesienie dworca w kierunku Mostu Dworcowego jest rozwiązaniem optymalnym przy założeniu, że Avenida mogłaby zostać wyburzona? Czy jest rozwiązaniem optymalnym przy założeniu, że Avenida pozostaje?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze