Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie zapowiedzi okrojenia inwestycji kolejowych ujętych w programach rządowych 

interwencje
15.09.2024 07:00
0 Komentarzy

28 sierpnia poseł Marcin Ociepa wystosował interpelacje nr 4508 do ministra infrastruktury w sprawie zapowiedzi okrojenia inwestycji kolejowych ujętych w programach rządowych. 

Jak pisze poseł 

“Szanowny Panie Ministrze, 

podczas partyjnej imprezy Platformy Obywatelskiej pn. „Campus Polska Przyszłości” jednym z prelegentów był podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak. Wziął on udział w panelu dyskusyjnym oraz udzielił wywiadu Polskiej Agencji Prasowej (w likwidacji). 

Poniżej kilka cytatów z p. Malepszaka – zarówno z wywiadu, jak i dyskusji panelowej: „Trzeba zacząć hamować inwestycje w drogi”, „Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że CMK Północ i „Y” to 800 km, a patrząc na jeszcze inne łączniki sieci, to jesteśmy w okolicach 1 tys. km linii, które powinniśmy zbudować, jako element wydajnego systemu transportu kolejowego”, „Będziemy przywracać utracone połączenia po istniejących liniach kolejowych”. 

W związku z powyższym kieruję do Pana Ministra następujące pytania: 

1. Czy stanowisko p. Malepszaka w temacie „hamowania inwestycji drogowych” jest jego prywatną opinią, czy jest to stanowisko resortu infrastruktury? 

2. Które z ujętych w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Programie Budowy 100 Obwodnic do 2030 roku inwestycje rząd ma zamiar „wyhamować”, tzn. w odniesieniu do których z nich harmonogram już uległ zmianie w porównaniu ze stanem z 12 grudnia 2023 r. i nad zmianą harmonogramu, których inwestycji obecnie trwają prace? 

3. Jakie jest umocowanie p. Malepszaka do wypowiadania się w temacie inwestycji drogowych w sytuacji, gdy on sam odpowiada za kwestie transportu kolejowego, zaś za transport drogowy odpowiada w Ministerstwie Infrastruktury wiceminister Stanisław Bukowiec? 

4. Zarysowany przez rząd Pana Premiera Mateusza Morawieckiego plan budowy nowych linii kolejowych w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego zakładał budowę ok. 1800 km nowych linii kolejowych. Wiceminister Malepszak mówi o „około tysiącu kilometrów”. Proszę o wyszczególnienie tych planowanych przez poprzedni rząd linii kolejowych, których obecne kierownictwo MI nie zamierza budować. 

5. Zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym za organizację regionalnego ruchu kolejowego odpowiadają marszałkowie województw, zaś minister właściwy ds. transportu – za połączenia międzywojewódzkie. Jakie zatem połączenia miał na myśli p. Malepszak mówiąc o „przywracaniu utraconych połącznia po istniejących liniach kolejowych”? 

 Jeśli miał na myśli połącznia o charakterze ponadregionalnym – które „utracone połącznia” zamierzają Państwo „przywrócić” w nadchodzącym Rocznym Rozkładzie Jazdy (RRJ) 2024/2025 i prace nad „przywróceniem” jakich „utraconych połączeń” trwają w kontekście kolejnych RRJ? Każdorazowo proszę o wskazanie, kiedy dane planowane do przywrócenia połączenie zostało „utracone”. 

Jeśli zaś w wypowiedzi chodziło o połączenia regionalne – czy p. Malepszak konsultował tę wypowiedź z organizatorami transportu regionalnego, czyli marszałkami województw?” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze