Interpelacja w sprawie wykluczenia komunikacyjnego Koszalina
14 października posłanka Barbara Grygorcewicz wystosowała interpelacje nr 5461 do ministra infrastruktury w sprawie wykluczenia komunikacyjnego Koszalina
Jak pisze posłanka
“Szanowny Panie Ministrze, Koszalin, będący drugim największym miastem na Pomorzu Zachodnim oraz jednym z kluczowych ośrodków turystycznych nad polskim morzem, od wielu lat zmaga się z wykluczeniem komunikacyjnym, zwłaszcza w obszarze transportu kolejowego.
Sytuacja ta nie tylko utrudnia codzienne życie mieszkańców, ale także negatywnie wpływa na rozwój gospodarczy i turystyczny regionu. Jako przedstawicielka tego regionu w Sejmie, z ogromnym niepokojem obserwuję brak postępów w poprawie sytuacji komunikacyjnej Koszalina.
Od września 2024 r. przez Koszalin przestały kursować pociągi Express Intercity Premium (tzw. Pendolino), co znacząco wydłużyło czas dojazdu do stolicy kraju. Obecnie podróż pociągiem z Koszalina do Warszawy trwa co najmniej 6 godzin, podczas gdy ze Szczecina, miasta znacznie bardziej oddalonego od stolicy, zajmuje ona jedynie 4,5 godziny.
Dodatkowo, podróż pociągiem z Koszalina do Warszawy przez Szczecin – opcja, która teoretycznie powinna skrócić czas przejazdu – trwa niemal tyle samo, co podróż z Koszalina do Warszawy przez Gdańsk, lub nawet Poznań. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku połączenia Koszalin-Poznań. Podróż pociągiem jadącym bezpośrednio z Koszalina do Poznania trwa tyle samo co podróż najpierw do Stargardu (i to pociągiem PolRegio, zatrzymującym się na każdej stacji), a dopiero potem do Poznania. Kiedy popatrzymy na mapę Polski, obydwie sytuacje zdają się absurdalne.
Kolejnym istotnym problemem jest fatalny stan dworca PKP w Koszalinie. Pomimo licznych interwencji, zarówno moich, jak i prezydenta miasta Koszalina, prace modernizacyjne wciąż nie ruszyły z miejsca, a brak postępu w tej kwestii znacząco obniża komfort pasażerów korzystających z tego obiektu. Obecna sytuacja stanowi nie tylko wyzwanie infrastrukturalne, ale również wpływa na wizerunek miasta oraz poziom zadowolenia turystów, którzy odwiedzają region.
W związku z powyższym, zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1. Jakie działania planuje Pan podjąć, aby zlikwidować absurdy związane z połączeniami kolejowymi z Koszalina do Warszawy oraz Poznania (opisane powyżej), które nie tylko wydłużają czas podróży, ale również są nieuzasadnione logistycznie?
2. Jakie są przyczyny decyzji o zaprzestaniu kursowania pociągów Pendolino przez Koszalin do Warszawy od września 2024 roku i czy istnieją plany przywrócenia tych połączeń w najbliższej przyszłości?
3. Jakie kroki zamierza podjąć Ministerstwo Infrastruktury w celu przyspieszenia prac modernizacyjnych na dworcu PKP w Koszalinie, który od dłuższego czasu pozostaje w złym stanie technicznym, co negatywnie wpływa na komfort pasażerów i wizerunek miasta?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze