Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie wykluczenia komunikacyjnego 

interwencje
02.11.2024 07:00
0 Komentarzy

17 października poseł Bartosz Kownacki wystosował interpelacje nr 5521 do ministra infrastruktury w sprawie wykluczenia komunikacyjnego 

Jak pisze poseł 

Szanowny Panie Ministrze, 

zwracam się do Pana w istotnej sprawie wykluczenia komunikacyjnego oraz brakujących połączeń kolejowych i autobusowych między Polską a Słowacją. Wykluczenie komunikacyjne to problem, który dotyka wielu Polaków, a jego rozwiązanie wymaga szerokiej współpracy wszystkich sił politycznych, niezależnie od podziałów partyjnych. 

Polska, niestety, należy do krajów UE, w których problem wykluczenia komunikacyjnego jest najbardziej dotkliwy. W wielu regionach nie ma dostępu do regularnego transportu publicznego, a w niektórych miejscowościach kursuje zaledwie kilka mikrobusów dziennie. Europejskie standardy transportu publicznego są wdrażane w takich krajach jak Czechy, Słowacja czy Węgry, a nawet w trudniejszych gospodarczo krajach jak Białoruś i Ukraina. Polska pozostaje w tej kwestii „czerwoną wyspą” w Europie, co wymaga natychmiastowej interwencji. 

Z tego powodu proszę o podjęcie działań w celu zainicjowania reformy transportu publicznego wzorowanej na udanych przykładach słowackich i austriackich. Eksperci wskazują na potrzebę ujednolicenia systemu ulg w transporcie publicznym oraz stworzenia jednolitej bazy przystanków autobusowych, która umożliwiłaby stworzenie uniwersalnej wyszukiwarki połączeń komunikacyjnych, wzorem słowackiej platformy www.cp.sk. Polska powinna dążyć do osiągnięcia takich standardów. 

W związku z powyższym uprzejmie proszę o odpowiedzi na następujące pytania: 

  1. Na jakim etapie jest rozpatrywanie petycji „5 razy tak dla transportu publicznego” złożonej przez Inicjatywę obywatelską Polska-Słowacja-autobusy w sierpniu 2023 r.? 
  1. Które spośród postulatów zawartych w petycji ministerstwo uznaje za cenne i warte wdrożenia? 
  1. Jakie są wnioski ministerstwa z analizy doświadczeń słowackich i austriackich w zakresie organizacji transportu autobusowego? Na ile są one cenne dla polskiego systemu transportowego? 
  1. Kiedy możemy spodziewać się konkretnych działań w kierunku ujednolicenia ulg w transporcie kolejowym, drogowym i wodnym oraz jakie są dotychczasowe efekty prac w tym zakresie? 
  1. Czy i kiedy ministerstwo planuje wdrożyć jednolitą bazę przystanków autobusowych i stworzyć uniwersalną wyszukiwarkę połączeń wzorem słowackiej www.cp.sk
  1. Dlaczego wciąż brak całorocznych bezpośrednich połączeń kolejowych z Polski do Popradu i Koszyc, mimo licznych apeli ze strony Słowacji? Kiedy można spodziewać się takich połączeń? 
  1. Dlaczego w horyzontalnym projekcie rozkładu jazdy CPK połączeniom kolejowym przez Muszynę do Popradu i Koszyc przydzielono niższy priorytet niż przez region czeskiej Ostrawy i Bohumina, mimo istotnych społecznych i turystycznych potrzeb? 

Mam nadzieję, że przedstawione kwestie zostaną priorytetowo rozpatrzone przez Pana ministerstwo, gdyż sprawa ta ma kluczowe znaczenie dla jakości życia wielu Polaków oraz rozwoju współpracy transgranicznej z naszymi sąsiadami.” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze