Interpelacja w sprawie sytuacji w spółce PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.
10 grudnia poseł Adrian Zandberg wystosował interpelacje nr 14170 do ministra infrastruktury w sprawie sytuacji w spółce PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.
Jak pisze poseł
“Szanowny Panie Ministrze,
do mojego biura poselskiego oraz do opinii publicznej dotarły informacje świadczące o możliwych nieprawidłowościach w obszarze nadzoru właścicielskiego, stabilności zarządczej, realizacji przewozów oraz utraty kluczowych kontraktów przewozowych w spółce PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. (PKP LHS).
PKP LHS jako jedyna w Polsce linia szerokotorowa stanowi kluczowe ogniwo w systemie transportu towarowego, zapewniając bezpośrednie połączenia kolejowe z kierunku wschodniego. Funkcjonowanie tej linii ma zatem znaczenie nie tylko gospodarcze, lecz również strategiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, zdolności logistycznych oraz ciągłości dostaw surowców i towarów masowych.
W ostatnich miesiącach pojawiają się jednak sygnały o postępującej destabilizacji działalności spółki. Pracownicy wskazują na brak stabilnego składu zarządu, wielokrotne zmiany kadrowe, a także liczne oddelegowania na najwyższe stanowiska kierownicze, które powodują nie tylko chaos decyzyjny, ale również obniżenie zaufania wśród klientów strategicznych. Taka sytuacja prowadzi do stopniowej utraty pozycji konkurencyjnej spółki, co może skutkować utratą kluczowych kontraktów.
Zgłaszane uwagi dotyczą również nieprawidłowości w procesach rekrutacji na stanowiska kierownicze. Konkursy ogłaszane przez Radę Nadzorczą – według informacji pracowników – nie zawierały merytorycznych wymagań dotyczących doświadczenia w branży kolejowej, kompetencji menedżerskich ani znajomości zagadnień związanych z logistyką towarową. Tym samym mogło dojść do sytuacji, w której o kluczowe stanowiska ubiegali się kandydaci bez odpowiedniego przygotowania zawodowego.
Kluczowym problemem pozostaje również spadek przewozów. Według danych przedstawionych przez pracowników spółki, w okresie zarządzania prezesa Łukasza Góreckiego PKP LHS realizowała średnio 7,8 pociągów na dobę, podczas gdy obecnie liczba ta spadła w sposób określany jako drastyczny. Spadek wolumenu przewozów w połączeniu z utratą klientów – takich jak ArcelorMittal – może stanowić poważne zagrożenie dla przyszłej rentowności przedsiębiorstwa.
PKP LHS przez lata uchodziła za jedną z najbardziej stabilnych i rentownych spółek z Grupy PKP. W materiałach pracowników wskazuje się, że jeszcze dwa lata temu generowała ona zysk rzędu 60 mln zł rocznie. Obecnie spółka stoi (według zgłoszeń) w obliczu potencjalnej utraty płynności operacyjnej. W opinii pracowników przyczyną tego stanu rzeczy ma być chaotyczny nadzór oraz polityczne ingerencje, które uniemożliwiają tworzenie długofalowej strategii działania.
Ze względu na strategiczne znaczenie PKP LHS niezbędne jest wyjaśnienie, czy podejmowane działania Ministerstwa Infrastruktury zapewniają właściwy nadzór właścicielski oraz czy spółka otrzymuje wsparcie potrzebne do ustabilizowania sytuacji zarządczej, finansowej i operacyjnej.
W związku z powyższym, na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2024 r. poz. 907, z późn. zm.), proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Czy ministerstwo potwierdza, że od czerwca 2024 r. w spółce PKP LHS doszło do 12 zmian w składzie zarządu?
- Na jakich portalach ogłoszono konkurs na członków Zarządu PKP LHS i jakie były kryteria oceny kandydatów?
- Z jakiego powodu konkurs nie obejmował wymagań dotyczących doświadczenia w branży kolejowej?
- Jak ministerstwo ocenia zasadność zarządzania spółką poprzez kilkumiesięczne oddelegowania?
- Czy Minister potwierdza, że po odwołaniu prezesa Łukasza Góreckiego doszło do drastycznego spadku liczby realizowanych pociągów?
- Jakie działania naprawcze podjęto w celu zahamowania spadku przewozów?
- Czy spółka utraciła kontrakty z kluczowymi klientami, takimi jak ArcelorMittal?
- Czy ruda żelaza z Ukrainy może zostać przekierowana z linii 65 na inne przejścia?
- Czy ministerstwo podjęło działania w celu powołania stabilnego i kompetentnego zarządu?
- Jakie plany właścicielskie przewidziano dla spółki PKP LHS w związku z jej strategicznym znaczeniem?
- Jaki jest nadzór nad dzierżawionymi od spółki PKP LHS gruntami i czy zezwolono na budowę konkurencyjnego terminalu na gruntach spółki w pobliżu działającego terminalu należącego do PKP LHS?”
Czekamy na odpowiedź ministra



Komentarze