Interpelacja w sprawie stanu transportu kolejowego w województwie lubuskim
11 stycznia posłanka Anita Kucharska- Dziedzic wystosowała interpelacje nr 803 do ministra infrastruktury w sprawie stanu transportu kolejowego w woj. Lubuskim
Jak poseł pisze
„Szanowny Panie Ministrze,
sytuacja przewozowa w województwie lubuskim w zakresie organizacji pasażerskiego transportu kolejowego była już przedmiotem wielu interwencji poselskich. W minionej kadencji Sejmu RP złożyłam kilkadziesiąt interpelacji na ten temat. To, z czym każdego dnia mierzą się Lubuszanki i Lubuszanie, jest już ewenementem na skalę europejską. Gorzów Wielkopolski wciąż pozostaje jedynym miastem wojewódzkim w Polsce, do którego nie prowadzą zelektryfikowane szlaki kolejowe. Lubuskie jest też rekordzistą, jeżeli chodzi o odwołane połączenia kolejowe – w pierwszej połowie ubiegłego roku odwołano ich ponad 1500.
Zaniedbań, które ciągną się od lat, nie da się naprawić w kilka tygodni, a nawet miesięcy. Jestem tego świadoma. Chciałabym jednak, aby mieszkanki i mieszkańcy reprezentowanego przeze mnie regionu mogli pewnego dnia wyjść na peron i nie martwić się, czy ich pociąg przyjedzie. I jeżeli przyjedzie, czy dotrze również do stacji docelowej.
W związku z powyższym zwracam się do Pana z interpelacją i o pomoc w rozwiązaniu tej sytuacji. Brak chęci współpracy ze strony rządu Mateusza Morawieckiego i przedkładanie polityki rywalizacji międzypartyjnej nad dobro lokalnej wspólnoty spowodowały wieloletnie zapóźnienie w modernizacji szlaków kolejowych na terenie województwa lubuskiego. Klincz, w którym znaleźli się organizator przewozów, czyli lubuski samorząd, jak i operator w osobie POLREGIO SA, może być rozwiązany tylko przy współpracy z ministerstwem, na czele którego Pan stoi.
Proszę zatem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy prawdą jest, że odwołana ze stanowiska dyrektor zakładu lubuskiego POLREGIO, za której to kadencji dochodziło do największej liczby odwołań pociągów, została mianowana pełnomocnikiem zarządu i zatrudniona w centrali POLREGIO SA? Jeżeli tak, jakie zadania wchodzą w zakres jej obowiązków?
- Jaki był całkowity poniesiony przez POLREGIO SA koszt organizacji zastępczej komunikacji autobusowej do i z województwa lubuskiego w 2023 roku?
- Jaka była łączna wysokość uznanych i wypłaconych pasażerom reklamacji/zwrotów dot. niewłaściwego świadczenia usług przez POLREGIO SA Lubuski Zakład w 2023 roku?
- W roku 2023 spółka planowała zawrzeć umowę na bieżące serwisowanie pojazdów w całym zakładzie z podmiotem zewnętrznym, co miało zapewnić należyte wykonanie umowy z organizatorem i prowadzić do zmniejszenia liczby wyłączeń taboru. Z jakiego powodu umowa ta, mimo przeprowadzonej procedury przetargowej, nie została zawarta?
- Jakie świadczenia i w jakiej wysokości otrzymał pan Artur Martyniuk w związku z odwołaniem go z funkcji prezesa POLREGIO SA w roku 2023?
- Jakie działania przewiduje zarząd spółki w celu wsparcia funkcjonowania lubuskiego zakładu POLREGIO, żeby zapewnić prawidłową realizację umowy pomiędzy organizatorem przewozów a operatorem?
- Jakiej wysokości kary nałożyło województwo lubuskie na spółkę POLREGIO w roku 2023 i jaką część z tych kar spółka już uregulowała?
- Ile kar i w jakiej wysokości nałożyła spółka POLREGIO na zewnętrzne podmioty zajmujące się naprawami taboru w ramach gwarancji bądź innych zleceń serwisowych dla pojazdów szynowych wykonujących przewozy w województwie lubuskim? Proszę o przedstawienie pełnego zestawienia zawierającego nazwę ukaranego podmiotu, kwotę nałożonej kary i datę podjętej w tej sprawie decyzji.
Z poważaniem”
16 lutego Piotr Malepszak odpowiedział na interpelacje
„Szanowny Panie Marszałku, w nawiązaniu do interpelacji nr 803 Poseł na Sejm RP, Pani Anity Kucharskiej-Dziedzic, w sprawie stanu transportu kolejowego w województwie lubuskim po uzyskaniu stanowiska Spółki POLREGIO S.A. przedstawiam odpowiedzi na postawione pytania. 1. Czy prawdą jest, że odwołana ze stanowiska Dyrektor Zakładu Lubuskiego POLREGIO, za której to kadencji dochodziło do największych ilościowo odwołań pociągów, została mianowana Pełnomocnikiem Zarządu i zatrudniona w centrali POLREGIO S.A.? Jeżeli tak, jakie zadania wchodzą w zakres jej obowiązków? Z dniem 1 lipca 2023 r. Pani Marzena Skubiszyńska została ustanowiona Pełnomocnikiem Zarządu do spraw Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Do zadań Pełnomocnika należy w szczególności: − planowanie, nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z opracowaniem, wdrożeniem i funkcjonowaniem oraz doskonaleniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − nadzorowanie funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Zarządzania na poziomie Spółki, − nadzorowanie dokumentacji Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − planowanie i nadzorowanie realizacji rocznego harmonogramu audytów wewnętrznych ZSZ, − organizowanie przeglądów Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − inicjowanie, akceptowanie i nadzorowanie działań korygujących w zakresie Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − identyfikowanie, nadzorowanie i akceptowanie sposobu rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − analizowanie i akceptowanie wniosków pracowników dotyczących funkcjonowania i poprawy Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − przedstawianie Zarządowi Spółki sprawozdań dotyczących funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Zarządzania i wszelkich potrzeb związanych z doskonaleniem, − zapewnienie w POLREGIO S.A. popularyzacji świadomości, co do wymagań Klienta/stron zainteresowanych, − nadzór nad realizacją przyjętej Polityki Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − planowanie i nadzorowanie realizacji szkoleń z zakresu Zintegrowanego Systemu Zarządzania, 2 − reprezentowanie Spółki na zewnątrz w sprawach dotyczących Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − współpraca ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi w zakresie Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − promowanie kultury jakości, etyki zawodowej i bezpieczeństwa informacji, − wspieranie procesów ochrony pracowników zgłaszających przypadki korupcji lub podejrzenia korupcji, − proponowanie rozwiązań organizacyjnych sprzyjających redukcji zagrożeń korupcyjnych, − prowadzenie postępowań wyjaśniających w przypadkach działań korupcyjnych, − kontrolowanie realizacji procesów pod kątem wykrywania mechanizmów sprzyjających korupcji oraz innych zagrożeń systemowych, − współpraca z instytucjami odpowiedzialnymi za zwalczanie przestępstw korupcyjnych w zakresie uzyskiwania informacji o praktykach korupcyjnych, przypadkach korupcji, nowych zagrożeniach korupcyjnych oraz w zakresie szkolenia pracowników, − zbieranie i udostępnianie materiałów dowodowych dotyczących zjawisk korupcyjnych i korupcjogennych, − akceptacja i nadzorowanie metod monitorowania i analizy Zintegrowanego Systemu Zarządzania, − pełnienie funkcji zapewnienia zgodności antykorupcyjnej. 2. Jaki był całkowity poniesiony przez POLREGIO S.A. koszt organizacji zastępczej komunikacji autobusowej do i z województwa lubuskiego w 2023 roku? 3. Jaka była łączna wysokość uznanych i wypłaconych pasażerom reklamacji/ zwrotów dot. niewłaściwego świadczenia usług przez POLREGIO S.A. Zakład Lubuski w 2023 roku? 7. Jakiej wysokości kary nałożyło Województwo Lubuskie na spółkę POLREGIO w roku 2023 i jaką część z tych kar spółka już uregulowała? Szczegółowe dane finansowe, w tym dotyczące kosztów ponoszonych przez Spółkę, wypłacanych odszkodowań i nakładanych na Spółkę kar umownych objęte są tajemnicą przedsiębiorstwa i Spółka nie udostępnia ich podmiotom zewnętrznym. Ponadto w przedmiocie kar umownych należy wskazać, że w związku z odmienną interpretacją przez Strony umowy zasadności ich naliczenia − Spółka jest w trakcie rozmów z organizatorem przewozów precyzujących wzajemne stanowiska w zakresie zasadności nakładanych kar w poszczególnych obszarach ich występowania oraz stopnia odpowiedzialności przewoźnika. Wprawdzie Spółka realizuje zadania publiczne w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, jest jednak także Spółką prawa handlowego, której celem jest wypracowanie zysku. Stąd też POLREGIO S.A. na równiz innymi przedsiębiorcami korzysta z prawa do ochrony wskazanej w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nadając wybranym rodzajom informacji walor tajemnicy przedsiębiorstwa. Mając na względzie, że zarówno treść interpelacji poselskiej, jak i treść udzielonej na nią odpowiedzi stają się powszechnie znane jako informacja publiczna, Spółka nie może w ramach niniejszych wyjaśnień ujawniać danych stanowiących jej tajemnicę przedsiębiorstwa. 3 4. W roku 2023 Spółka planowała zawrzeć umowę na bieżące serwisowanie pojazdów w całym zakładzie z podmiotem zewnętrznym, co miało zapewnić należyte wykonanie umowy z organizatorem i prowadzić do zmniejszenia ilości wyłączeń taboru. Z jakiego powodu umowa ta, mimo przeprowadzonej procedury przetargowej, nie została zawarta? Mimo przeprowadzenia pełnej procedury w zakresie postępowania o udzielenie zamówienia, umowa z wybranym podmiotem zewnętrznym nie została zawarta w wyniku braku zgody na jej zawarcie przez Radę Nadzorczą POLREGIO S.A. 5. Jakie świadczenia i w jakiej wysokości otrzymał pan Artur Martyniuk w związku z odwołaniem go z funkcji Prezesa POLREGIO S.A. w roku 2023? Zasady kształtowania wynagrodzeń Członków Zarządu POLREGIO S.A., w tym byłego Prezesa POLREGIO S.A. Pana Artura Martyniuka, reguluje Uchwała Nr 18 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia POLREGIO S.A. z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie zasad kształtowania wynagrodzeń Członków Zarządu POLREGIO S.A. Przedmiotowa Uchwała dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Zgodnie z brzmieniem niniejszej Uchwały, Członkowie Zarządu POLREGIO S.A. po ustaniu pełnienia funkcji i rozwiązaniu umowy o zarządzanie zobowiązani są do przestrzegania zakazu konkurencji, z tytułu czego przysługuje odszkodowanie w wysokości obliczonej jako 6×100% wynagrodzenia miesięcznego zarządzającego wypłacane w miesięcznych ratach w wysokości po 1/6 przedmiotowej kwoty. 6. Jakie działania przewiduje zarząd Spółki w celu wsparcia funkcjonowania Lubuskiego Zakładu POLREGIO, żeby zapewnić prawidłową realizację umowy pomiędzy organizatorem przewozów a operatorem? Zarząd POLREGIO S.A. wraz z kadrą zarządzającą w Centrali Spółki nadzoruje całokształt działań naprawczych zmierzających do zapewnienia prawidłowej realizacji umowy zawartej między operatorem a organizatorem, przede wszystkim w zakresie systematycznej poprawy sytuacji taborowej w Lubuskim Zakładzie Spółki. Zarząd priorytetowo traktuje sprawy Zakładu mające wpływ na poprawę sytuacji przewozowej, na bieżąco monitoruje postępy w realizacji planu naprawczego, jak i wspiera Zakład w podejmowaniu kolejnych działań zmierzających do poprawy sytuacji taborowej.
Działania naprawcze podejmowane przez Zakład, zarówno w wymiarze krótko jak i długofalowym obejmują przede wszystkim pozyskanie dodatkowego taboru niezbędnego do poprawy organizacji procesu przewozowego, jak najszybsze i efektywne przywracanie pojazdów do eksploatacji (w tym w szczególności w trakcji spalinowej) po defektach, zdarzeniach oraz naprawach awaryjnych, a także systematyczne pozyskiwanie i szkolenie pracowników zaplecza technicznego na trudnym rynku pracy województwa lubuskiego. Od momentu rozpoczęcia aktualnie obowiązującej umowy PSC (grudzień 2020 r.) POLREGIO S.A. sukcesywnie wspiera dodatkowym taborem proces przewozowy w województwie, gdzie w samej tylko trakcji spalinowej do stanu 1 pojazdu dedykowanego przez Spółkę na dzień podpisania umowy systematycznie dołączonych jest ok. 8-9 różnych jednostek spalinowych, w tym pojazdy operatora w nowoczesnej specyfikacji technologicznej (SA137 i 139) oraz jednostki dzierżawione przez przewoźnika lub w kombinacji lokomotywa + wagon piętrowy.
W roku 2023 Spółka nabyła 3 nowoczesne pojazdy spalinowe serii SA136 od województwa zachodniopomorskiego, 4 które po niezbędnych roszadach taborowych uwzględniających potrzeby całej Spółki w segmencie taboru spalinowego albo w całości zasilą Zakład Lubuski w Zielonej Górze, albo przynajmniej jeden z nich zostanie przekazany ponad obecny stan taborowy na potrzeby województwa lubuskiego. Należy również podkreślić, że na etapie realizacji projektowej planowane jest odtworzenie Punktu Utrzymania Taboru w Żaganiu oraz stopniowe doposażenie diagnostyczne i stanowiskowe największego Punktu Utrzymania Taboru na terenie Rzepina.
Co warte również podkreślenia, Rada Nadzorcza POLREGIO S.A. w ostatnim czasie pozytywnie zaopiniowała przyjętą przez Zarząd Spółki Strategię POLREGIO na lata 2023 – 2032. Jednym z głównych kierunków działań planowanych w ramach przyjętej Strategii jest pozyskanie nowego taboru kolejowego oraz transformacja posiadanego taboru na tabor zeroemisyjny, zgodnie z kierunkami wyznaczonymi przez dokumenty kierunkowe na poziomie Unii Europejskiej.
Realizacja tego działania ma dla Spółki wręcz egzystencjalne znaczenie. W zależności od scenariusza Spółka planuje zakup od 263 (w wariancie realistycznym) do 451 (w wariancie optymalnym) nowych pojazdów kolejowych. Drugi wariant może mieć miejsce w przypadku pozytywnego dla POLREGIO S.A. rozstrzygnięcia konkursu w ramach KPO na dofinansowanie zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych − jeden z 10 wniosków złożonych przez POLREGIO S.A. do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) zakładał zakup w ramach KPO 10 szt. EZT na potrzeby realizacji procesu przewozowego na terenie województwa lubuskiego. 8. Ile kar i w jakiej wysokości nałożyła spółka POLREGIO na zewnętrzne podmioty zajmujące się naprawami taboru w ramach gwarancji bądź innych zleceń serwisowych dla pojazdów szynowych wykonujących przewozy w województwie lubuskim?
Proszę o przedstawienie pełnego zestawienia zawierającego nazwę ukaranego przedmiotu, kwotę nałożonej kary i datę podjętej w tej sprawie decyzji. Lubuski Zakład POLREGIO w Zielonej Górze w zakresie pojazdów własności przewoźnika nie nałożył kar na zewnętrzne podmioty wykonujące naprawy w ramach gwarancji lub innych zleceń serwisowych, gdyż wszystkie tego rodzaju sytuacje, ze względu na konieczną maksymalną dostępność pojazdów są ściśle monitorowane przez operatora, w tym w szczególności w zakresie dotyczącym powrotów pojazdów z napraw reklamacyjnych.
Ponieważ znaczna część pojazdów, którymi dysponuje przewoźnik, stanowi własność Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, a Zakład w postępowaniach na naprawy okresowe taboru kolejowego nie występuje w charakterze strony, to wszystkie przypadki opóźnień wynikających z nieterminowych lub nierzetelnych realizacji czynności reklamacyjnych lub gwarancyjnych na taborze województwa zgłaszane są do Urzędu Marszałkowskiego celem podjęcia decyzji o nałożeniu kar umownych na wykonawcę usług utrzymaniowych.
Łączę wyrazy szacunku
Komentarze