Interpelacja w sprawie sprzeciwu wobec rządowych planów odejścia od realizacji połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego
1 sierpnia poseł Adam Andruszkiewicz wystosował interpelacja nr 4239 do ministra infrastruktury w sprawie sprzeciwu wobec rządowych planów odejścia od realizacji połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego
Jak pisze poseł
“Szanowny Panie Ministrze!
10 lipca 2024 roku Rada Miejska w Łomży podjęła uchwałę w sprawie rządowych planów odejścia od realizacji połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prezydent Łomży Pan Mariusz Chrzanowski zwrócił się do mnie z prośbą o podjęcie działań mających na celu jak najszybszą budowę wspomnianej trasy.
Po wielu miesiącach bezsensownych prób „audytów” w Centralnym Porcie Komunikacyjnym, które nieudolnie starał się przeprowadzić Pan Maciej Lasek – pełnomocnik rządu ds. CPK i kluczenia w tej sprawie – wielu miesiącach, które odsunęły w czasie powstanie tego bardzo potrzebnego dla rozwoju Polski lotniska wraz z siatką połączeń kolejowych, 26 czerwca 2024 roku premier Donald Tusk wraz z ministrami Dariuszem Klimczakiem i Maciejem Laskiem ogłosili własną koncepcję CPK.
Ta decyzja spotkała się nie tylko z krytyką ekspertów, takich jak m.in. Pan Maciej Wilk, ale też z głębokim niepokojem mieszkańców województwa podlaskiego, w tym mieszkańców Łomży i powiatu łomżyńskiego.
W przedstawionym przez rząd Donalda Tuska planie nie tylko opóźnia się termin budowy lotniska oraz szybkiej kolei, ale też całkowicie wyklucza się mieszkańców średnich i mniejszych miejscowości oraz całych regionów, takich jak np. powiat łomżyński. Poniżej przesyłam treść uchwały, którą podjęła Rada Miejska w Łomży 10 lipca 2024 roku:
„Z niepokojem przyjęliśmy wypowiedź Premiera RP Donalda Tuska dotyczącą realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego i związanej z nią budową sieci szybkiej kolei, która sugeruje rezygnację z budowy tzw. szprychy biegnącej z Warszawy przez Łomżę do Giżycka.
Od 30 lat Łomża jest odcięta od dostępu do transportu kolejowego i stanowi białą plamę na kolejowej mapie Polski. Jest trzecim co do wielkości miastem w naszym kraju bez kolei pasażerskiej. Okazuje się, że lata starań mieszkańców i władz samorządowych oraz prac nad przebiegiem trasy i poniesionych w związku z tym kosztów mogą zostać zaprzepaszczone.
Zapewnienie mieszkańcom, przedsiębiorcom oraz turystom niezawodnego połączenia kolejowego ze stolicą Polski i Centralnym Portem Komunikacyjnym niewątpliwie pozytywnie wpłynie na region łomżyński i da ogromną szansę na skok cywilizacyjny.
Pomoże zatrzymać obserwowany od dłuższego czasu proces jego depopulacji, umożliwiając dojazd w krótkim czasie z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, nawet z większych odległości. Pozwoli także na pełne wykorzystanie jego ogromnego potencjału turystycznego.
Nie bez znaczenia jest również ekologizacja transportu towarowego w celu osiągnięcia większych korzyści gospodarczych przy mniejszym wpływie na środowisko. Zmniejszenie emisji spalin bez zapewnienia odpowiedniej sieci kolejowej nie jest możliwe.
Należy podkreślić, że linia kolejowa do Giżycka jest przede wszystkim niezwykle istotna dla bezpieczeństwa narodowego. Trasa przebiega przez tereny, na których znajdują się lub są planowane liczne jednostki wojskowe: w Orzyszu – gdzie znajduje się także jeden z największych w Polsce poligonów, w Łomży, Czerwonym Borze, Ostrołęce czy Kolnie.
Transport kolejowy jest niezbędny do obsługi tych jednostek, w tym żołnierzy NATO: przewozu wojska oraz transportu wyposażenia, ale też ewentualnej pomocy humanitarnej. Z tego powodu Komisja Europejska poprzez Instrument „Łącząc Europę” 2021-2027 już dwa lata temu postawiła na wzmocnienie infrastruktury cywilnej.
Podtrzymujemy także nasze stanowisko z dnia 26 lutego 2020 roku popierające budowę linii kolejowej szybkiego ruchu w ramach CPK na trasie Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko. Jednocześnie deklarujemy, że jesteśmy otwarci na wszelkiego rodzaju dyskusje i działania mające na celu doprowadzenie do jak najszybszej budowy wspomnianej trasy kolejowej przez Łomżę.
Mając na uwadze powyższe, apelujemy o modernizację linii nr 6 i nr 29 na odcinku Warszawa-Tłuszcz-Ostrołęka i budowę trasy kolejowej w dalszym przebiegu wyznaczonym przez szprychę nr 3: Ostrołęka-Łomża-Kolno-Orzysz-Giżycko.
Podkreślamy, że nie zgadzamy się na marginalizację mniejszych ośrodków o subregionalnym znaczeniu, takich jak Łomża. Bez właściwego skomunikowania naszego regionu szybką koleją, jeszcze bardziej pogłębi się jego wykluczenie komunikacyjne i gospodarcze”.
Rząd Prawa i Sprawiedliwości uwzględniał w planach i realizował budowę szprychy numer 3 w ramach projektu CPK. Ponadto, jeśli chodzi o kwestię transportu kolejowego w Łomży, w lipcu 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Szacunkowa wartość projektu to 430 mln zł. Prace miały się rozpocząć w II kwartale 2024 roku, a zakończyć w roku 2029.
Z uwagi na powyższe informacje działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 1996 r. nr 73, poz. 350, z późn. zm.), proszę o odpowiedź na poniższe pytania:
1. Jaki jest plan Ministerstwa Infrastruktury, jeśli chodzi o połączenie kolejowe z Łomży do Białegostoku i do Warszawy? W jakim terminie do Łomży wrócą połączenia kolejowe i jaki jest dokładny harmonogram prac?
2. Z jakiego powodu szprycha numer 3 Ostrołęka-Łomża-Kolno-Orzysz-Giżycko została usunięta z zaprezentowanego przez Panów Donalda Tuska, Dariusza Klimczaka i Macieja Laska planu budowy CPK?
3. Proszę o udzielenie odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na stanowisko Rady Miejskiej w Łomży z dnia 10 lipca 2024 roku.”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze