Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie rozwoju Lotniska Warszawa-Radom (Sadków) 

interwencje
29.10.2025 05:00
0 Komentarzy

21 poseł Marek Suski wystosował interpelacje nr 13050 do ministra infrastruktury w sprawie rozwoju Lotniska Warszawa-Radom (Sadków) 

Jak pisze poseł 

“Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie szczegółowych informacji oraz wyjaśnienie kierunków polityki państwa względem lotniska Warszawa‑Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku (Sadków). 

W ostatnich latach lotnisko to, po przejęciu przez spółkę Polskie Porty Lotnicze (PPL), stało się przedmiotem wielu deklaracji i planów inwestycyjnych, jednak także poważnych wątpliwości operacyjnych i finansowych. Chciałbym w tej sprawie uzyskać jasne stanowisko organów państwowych co do dalszej roli i przeznaczenia tego portu lotniczego. 

W związku z powyższym proszę o udzielenie wyjaśnień na następujące pytania: 

  1. Nowe połączenia pasażerskie 
    a) Czy w najbliższym okresie planowane jest uruchomienie nowych połączeń regularnych z lotniska Radom? Jeśli tak, jakie kierunki są brane pod uwagę i z jakimi przewoźnikami prowadzone są (lub były) rozmowy w tym względzie? 
    b) Czy prowadzone były (lub są prowadzone) formalne negocjacje z liniami lotniczymi lub touroperatorami w sprawie uruchomienia nowych tras z Radomia? Jeśli tak, jakie linie/operatorzy wyrazili zainteresowanie (lub składały wstępne deklaracje)? 
    c) Czy planowane jest utrzymanie lub rozwój sezonowych czarterów (np. do Egiptu, Turcji, etc.), które w mediach już są zapowiadane? (np. Sharm el‑Sheikh, Hurghada itp.). 
  1. Rola miasta Radom i udział samorządu w rozwoju lotniska 
    a) Czy Urząd Miasta Radomia formalnie uczestniczy w rozmowach, negocjacjach lub planowaniu dalszej rozbudowy lotniska? 
    b) W jakim zakresie miasto Radom angażuje się (lub zamierza się angażować) w rozwój portu lotniczego, np. przez inwestycje w infrastrukturę towarzyszącą (drogi dojazdowe, transport publiczny, parkingi, skomunikowanie kolejowe) lub współfinansowanie przedsięwzięć marketingowych dla przewoźników? 
    c) Czy planowane (lub już podejmowane) są działania w obszarze planowania przestrzennego wokół lotniska, które mogłyby wspierać rozwój działalności lotniczej i powiązanej z nią infrastruktury? (Np. strefy logistyczne, działalność cargo, obsługa MRO itp.) 
  1. Przekazanie lotniska wojsku/współużytkowanie cywilno‑wojskowe 
    a) Czy istnieją plany (lub były takie propozycje) przekazania lotniska Radom wyłącznie pod zarząd wojskowy lub zmian w statusie użytkowania (tj. ograniczenie ruchu cywilnego)? 
    b) Czy prowadzone były lub są analizy, audyty lub raporty (np. na zlecenie PPL, MON lub ministerstwa) w sprawie celowości takiego przekształcenia? 
    c) Czy w dokumentach planistycznych lub raportach wewnętrznych pojawia się rekomendacja by likwidować ruch cywilny i przekazać lotnisko wojsku, w świetle deficytu operacyjnego portu? 
  1. Koncepcja przekształcenia lotniska w port cargo/obsługa frachtu (cargo) 
    a) Czy PPL lub inne uprawnione organy mają oficjalny plan, by przekształcić lotnisko Radom w hub tylko dla transportu towarowego (cargo), ograniczając lub rezygnując całkowicie z ruchu pasażerskiego? 
    b) Jak obecnie wygląda zainteresowanie rynku frachtowego (przewoźnicy cargo) infrastrukturą lotniska Radom – prowadzone rozmowy, wstępne deklaracje, analizy rynkowe? 
    c) Czy planowane jest budowa infrastruktury cargo i MRO (konserwacja, naprawy) na lotnisku Radom jako główny element modelu operacyjnego? 
    d) W związku z tym – czy ruch pasażerski miałby stanowić jedynie uzupełnienie lub być utrzymany jedynie w ograniczonym zakresie? 
    e) Czy istnieje harmonogram zmian (etapów przekształcenia) oraz warunki jakie muszą być spełnione, by takie przekształcenie stało się faktem? 
  1. Decyzyjność w sprawach rozwoju lotniska 
    a) Kto obecnie formalnie podejmuje decyzje strategiczne i operacyjne w sprawach inwestycji, rozwoju, przychodów i kosztów lotniska Radom? (Czy to spółka PPL, Ministerstwo Infrastruktury, Rada Nadzorcza PPL, Zarząd PPL czy inny organ?) 
    b) Czy rola decyzyjna różni się w kwestiach inwestycji infrastrukturalnych, decyzji operacyjnych (np. zatwierdzanie nowych tras) i w sprawach zarządzania majątkiem lotniska? 
    c) Czy ministerstwo sprawuje nadzór właścicielski nad działaniami PPL w odniesieniu do Radomia i jak często są zatwierdzane inwestycje lub strategie lotniska przez odpowiednie komisje (sejmowe, senackie, rady nadzorcze)? 
    d) Czy w ostatnich latach były zgłaszane (lub realizowane) audyty, analizy efektywności, raporty NIK lub inne kontrole dotyczące gospodarowania lotniskiem Radom? Jeśli tak, proszę o kopię lub streszczenie wyników. 
  1. Kwestie finansowe, prognozy i rentowność 
    a) Jakie są obecne wyniki finansowe lotniska Warszawa‑Radom (przychody, koszty, strata/zakładany zysk) – w pełnych latach 2023, 2024 oraz prognozy na lata kolejne? (Do tej pory media podają stratę rzędu 60-70 mln zł rocznie). 
    b) Jakie przyjęto prognozy ruchu pasażerskiego dla Radomia (liczba pasażerów rocznie) i kiedy port ma osiągnąć próg rentowności? (wcześniejsze plany mówiły o 1 mln pasażerów do 2025 roku). 
    c) Czy prognozy popytu analizowały konkurencję z lotniskiem Chopina w Warszawie, Modlinem, a także ewentualne ograniczenia infrastrukturalne, drogowe i transportowe (np. złe skomunikowanie Radomia)? 
    d) W jakim okresie czasowym zakładany jest zwrot z inwestycji w rozbudowę i operacje Radomia – czy istnieje business plan (wdrożony lub zatwierdzony) przedstawiający scenariusze optymistyczny, umiarkowany i pesymistyczny? 
  1. Ograniczenia operacyjne i warunki środowiskowe/administracyjne 
    a) Jakie ograniczenia liczby operacji lotniczych (dziennych i nocnych) obowiązują obecnie dla lotniska Radom, i kto je określa (np. decyzje środowiskowe)? – media informują o limicie 35 operacji dziennie i 10 w nocy. 
    b) Czy decyzje środowiskowe (np. ze strony Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska) ograniczają skalę rozbudowy lub operacji nocnych? 
    c) Czy przewidziano rozszerzenie tych limitów operacyjnych w przyszłości, np. zezwolenia na większą liczbę lotów nocnych? 
    d) Jakie plany są w zakresie obsady wieży kontroli ruchu lotniczego – czy lotnisko będzie mieć stałą obsadę 24 h/dobę (obecnie jest obsada tylko w określonych godzinach)? 

Bardzo proszę Pana Ministra o udzielenie wyczerpującej odpowiedzi w ustawowym terminie, ponieważ dalsza funkcjonalność lotniska Radom ma kluczowe znaczenie zarówno dla regionu, jak i dla polityki państwowej w zakresie infrastruktury lotniczej.” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze