Interpelacja w sprawie regulacji ogólnych odnośnie do transportu kolejowego
7 lipca posłanka Sylwia Bielawska wystosowała interpelacje nr 10790 do ministra infrastruktury w sprawie regulacji ogólnych odnośnie do transportu kolejowego
Jak pisze posłanka
“Szanowny Panie Ministrze,
do biur poselskich w regionie dolnośląskim zgłaszają się przedstawiciele stowarzyszeń i organizacji interesujących się rozwojem transportu kolejowego w naszym regionie. Są to pasjonaci Dolnego Śląska i jego historii, entuzjaści kolei i wędrowania po górach, miłośnicy szeroko pojętych zagadnień dotyczących regionu dolnośląskiego w wymiarze turystycznym i historycznym. Ważnym elementem ich działalności jest propagowanie idei transportu zbiorowego, w tym wspierania Kolei Dolnośląskich, PKP Intercity czy przewozów regionalnych.
Jako przedstawiciele Dolnego Śląska mamy świadomość, że transport kolejowy jest niezwykle istotny dla rozwoju turystyki, która jest kluczowym przedsięwzięciem dla naszego regionu. Tylko transport kolejowy oferuje tak unikalne i malownicze trasy, które mogą być atrakcją samą w sobie, oraz zapewnia komfortową i relaksującą podróż, co pozwala na pełniejsze cieszenie się krajobrazem. Ale szczególnie ważny jest aspekt, iż jest to ekologiczny środek transportu, który pozwala dotrzeć do miejsc, do których trudno dotrzeć innymi środkami transportu. A tam gdzie dociera kolej, docierają też turyści, gdyż pojawiają się np. festiwale czy inne wydarzenia kulturalne, które sprzyjają rozwojowi turystyki kulturowej, historycznej, sanatoryjnej itp.
W związku z licznymi pytaniami odnośnie do kierunków rozwoju transportu kolejowego na Dolnym Śląsku kierowanymi do nas zwracamy się z następującymi pytaniami:
Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje zmienić przepis ograniczający wjazd kolei wojewódzkich do zaledwie 30 kilometrów w głąb innego województwa? Zgoda na dojazd do pierwszego węzła kolejowego umożliwiającego przesiadkę jest kluczowa dla wygodnego dla pasażerów organizowania ruchu między województwami. Wyżej wspomniana bariera prawna uniemożliwia organizację połączeń np. między Wrocławiem a Ostrowem Wielkopolskim.
Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje przeznaczyć środki na wsparcie kolei wąskotorowych?
Czy resort planuje przeznaczyć środki, jeżeli tak, to w jakiej wysokości, na wsparcie rewitalizacji linii kolejowych prowadzących do parków narodowych?
Czy Ministerstwo Infrastruktury w porozumieniu z PKP PLK SA planuje wydać wytyczne dotyczące takich elementów infrastruktury kolejowej, jak żurawie wodne, semafory kształtowe, które zagwarantują, że te stare obiekty nie będą w przypadku demontażu trafiać na złom, ale będą wkomponowywane w perony jako elementy małej architektury, lub w przypadku braku takiej możliwości przekazywane placówkom, stowarzyszeniom lub gminom, które wyrażą zainteresowanie.
Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego wdrożenie przepisów umożliwiających homologacje w kraju lekkich pojazdów szynowych dla bocznych linii kolejowych. Obecnie przepisy uniemożliwiają proste wprowadzenie takich konstrukcji z uwagi na bardzo wymagające testy zderzeniowe.
Czy ministerstwo planuje publikację danych, jak rozkładają się wydatki na modernizację i budowę nowych linii kolejowych z podziałem na województwa?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze