Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie reformy transportu publicznego 

interwencje
29.09.2024 07:00
0 Komentarzy

3 września poseł Krzysztof Szczucki wystosował interpelacje nr 4580 do ministra infrastruktury w sprawie reformy transportu publicznego 

Jak pisze poseł 

“Zgodnie z raportem pt. Transportowe zwyczaje Polaków wynika, że 89 proc. Polaków korzysta z transportu zbiorowego, przy czym połowa raz w tygodniu. Co czwarty z nas podróżuje komunikacją publiczną codziennie i najczęściej są to osoby młode. Prawie połowa osób korzystających z transportu zbiorowego wybiera go ze względu na połączenia w dogodnych godzinach. 

 Dla co trzeciej równie ważne są bezpośrednie połączenia bez potrzeby przesiadek oraz brak konieczności znalezienia miejsca parkingowego. Podróżujący zwracają również uwagę na bliskość przystanku lub stacji, niższe koszty transportu, krótszy czas podróży oraz ekologiczny tryb życia. 

 Ponadto w ostatnim czasie została przygotowana petycja w sprawie ujednolicenia ulg, jednolitej bazy przystanków i reformy autobusowej na wzór austriacko-słowacki „Pięć razy tak dla transportu publicznego”. 

Mając na względzie znaczenie czynnika społecznego w przestrzeni publicznej oraz w procesie legislacyjnym, uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:  

1. Jakie działania planuje podjąć Ministerstwo Infrastruktury w najbliższych trzech latach w zakresie:  

a. ujednolicenia i uproszczenia ulg ustawowych w transporcie kolejowym, autobusowym, wodnym, 

b. utworzenia jednolitej bazy przystanków wraz z obowiązkiem dostarczania danych w formie elektronicznej i uproszczeniem zmian w rozkładach jazdy spowodowanych np. remontami,  

c. stworzenia integratorów transportu publicznego na wzór Austrii i Słowacji, większego nacisku na przyswojenie, analizę i wykorzystanie cennego, a mało znanego w Polsce austriackiego i słowackiego doświadczenia w transporcie publicznym,  

d. wykorzystania potencjału uczelni wyższych dla kształcenia kadr zarządzania i marketingu transportu publicznego, mobilności aktywnej i mikromobilności, opracowania podręczników akademickich i praktycznych, skryptów, materiałów dydaktycznych, nowych programów kształcenia studentów i kierunków studiów,  

e. stworzenia transparentnej ścieżki kariery w zarządzaniu i marketingu transportu publicznego, mobilności aktywnej i mikromobilności wraz z systemem płatnych praktyk, staży i miejsc pracy dofinansowywanych z MI?  

2. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje przygotowanie strategii oraz planu realizacji wyżej wskazanych obszarów reformy transportu publicznego? Jeśli tak, to kiedy?  

3. Do kiedy zostaną usunięte bariery komunikacyjne z Ministerstwem Infrastruktury, bowiem wiele pism kierowanych do Pana m.in. przez osoby korzystające w transportu publicznego pozostaje bez odpowiedzi?” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze