Interpelacja w sprawie przyszłości oraz obecnego stanu realizacji „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, a także planów jego kontynuacji po 2025 roku.
24 kwietnia poseł Michał Moskal wystosował interpelacje nr 9559 do ministra infrastruktury w sprawie przyszłości oraz obecnego stanu realizacji „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, a także planów jego kontynuacji po 2025 roku
Jak pisze poseł
“„Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”, ustanowiony uchwałą nr 63/2021 z dnia 19 maja 2021 roku, jest kluczowym elementem polityki transportowej państwa mającym na celu zwiększenie dostępności transportu kolejowego i przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, szczególnie w mniejszych miejscowościach[1]. Z budżetem 1 mld zł, finansowanym z budżetu państwa i funduszy unijnych, program obejmuje budowę nowych przystanków, modernizację istniejących oraz rozwój infrastruktury parkingowej typu Park&Ride i Park&Bike. Coroczne raporty za lata 2021–2023 wskazują na postęp w realizacji programu, jednak brak szczegółowych informacji o liczbie zakończonych inwestycji oraz tych w toku budzi obawy o pełną realizację założeń do końca 2025 roku. Co więcej, niejasna jest przyszłość programu po jego wygaśnięciu, co jest istotne dla mieszkańców regionów takich jak województwo lubelskie, gdzie poprawa infrastruktury kolejowej ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego i społecznego.
W kontekście rosnącej liczby pasażerów kolei oraz potrzeby dalszego ograniczania wykluczenia komunikacyjnego kontynuacja programu wydaje się niezbędna. Jednak brak publicznie dostępnych planów dotyczących jego przedłużenia, nowego budżetu, kryteriów doboru inwestycji oraz procedur zgłaszania propozycji lokalizacji przystanków utrudnia ocenę przyszłych działań rządu w tym zakresie.
W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami do Ministra Infrastruktury:
- Czy „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” będzie kontynuowany po 2025 roku? Jeśli tak, proszę o wskazanie, w jakiej formie (np. jako nowy program rządowy, rozszerzenie obecnego czy część innego programu inwestycyjnego).
- Jaki będzie budżet programu w przypadku jego kontynuacji? Proszę o podanie szacunkowej kwoty oraz źródeł finansowania (np. budżet państwa, fundusze unijne).
- Kiedy rozpoczną się prace legislacyjne w sprawie kontynuacji programu? Proszę o wskazanie planowanego terminu przygotowania projektu uchwały lub innego aktu prawnego.
- Jakie będą kryteria doboru lokalizacji dla budowy nowych lub modernizacji istniejących przystanków kolejowych w ramach ewentualnego nowego programu? Proszę o przedstawienie szczegółowych zasad uwzględniających np. potrzeby komunikacyjne, gęstość zaludnienia czy potencjał turystyczny.
- W jaki sposób samorządy, mieszkańcy lub organizacje społeczne będą mogły zgłaszać proponowane lokalizacje inwestycji w ramach kontynuacji programu? Proszę o wskazanie procedur i kanałów komunikacji.
- Ile inwestycji w ramach obecnego programu zostało zrealizowanych na dzień przygotowania odpowiedzi na niniejszą interpelację? Proszę o podanie liczby wybudowanych nowych przystanków oraz zmodernizowanych istniejących, z podziałem na województwa.
- Ile inwestycji w ramach obecnego programu jest obecnie w toku? Proszę o podanie liczby projektów w fazie budowy lub projektowania, z podziałem na województwa.
Podkreślam, że program budowy przystanków kolejowych jest niezwykle istotny dla mieszkańców województwa lubelskiego i innych regionów Polski, gdzie dostęp do transportu publicznego pozostaje ograniczony. Kontynuacja programu w transparentnej formie, z jasno określonymi kryteriami i procedurami, jest kluczowa dla dalszego ograniczania wykluczenia komunikacyjnego, wspierania rozwoju gospodarczego oraz realizacji celów Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku. Brak informacji o przyszłości programu oraz aktualnym stanie realizacji budzi niepokój wśród obywateli i samorządów oczekujących konkretnych działań na rzecz poprawy infrastruktury kolejowej.”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze