Interpelacja w sprawie przetargu na tunel kolejowy w Łodzi
14 sierpnia poseł Rafał Kasprzyk wystosował interpelacje nr 4356 do ministra infrastruktury w sprawie przetargu na tunel kolejowy w Łodzi
Jak pisze poseł
“Szanowny Panie Ministrze,
zwracam się z uprzejmą prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie przetargu prowadzonego przez CPK spółka z o.o. na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85, od komory „Retkinia“ do komory „Fabryczna “.
W wyniku rozstrzygnięcia powyższego postępowania wyłoniony zostanie wykonawca, który zrealizuje tunel o długości ok. czterech i pół kilometra. Powszechnie wskazuje się (także na stronie inwestora – CPK sp. z o.o.), że jest to jeden z najbardziej wymagających i istotnych dla kolei projektów, jakie będą realizowane w najbliższym czasie w Polsce.
Poniższe pytanie podyktowane jest w znacznej mierze troską o sprawne i terminowe, a także bezpieczne i jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Łodzi, zrealizowanie tej ważnej dla Polski inwestycji.
Z uwagi na złe doświadczenia związane z realizacją tunelu średnicowego w Łodzi (lata 2017 – obecnie) przez przedsiębiorcę, który wcześniej nie miał praktycznego doświadczenia w drążeniu tuneli (wykonawca ten jedynie formalnie spełnił warunki udziału), wydaje się, że kwestia właściwie określonego doświadczenia wykonawców powinna być przedmiotem szczególnej troski. W aktualnym przetargu również wystartować może bowiem przedsiębiorca, który nie zrealizował wcześniej żadnego tunelu.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę interes publiczny oraz troskę o prawidłowe i na czas zrealizowanie tej ważnej dla Polski inwestycji, uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy CPK sp. z o.o. oceniło wszystkie ryzyka związane z warunkami udziału w przetargu i wyeliminowało możliwość udzielenia zamówienia przedsiębiorcy bez (lub niewielkimi) kwalifikacjami/doświadczeniem?
- Czy CPK sp. z o.o., w świetle opracowanych warunków przetargu, bierze pod uwagę możliwość wyboru wykonawcy, który nie wykaże doświadczenia w drążeniu tuneli tarczą TBM (a nawet w ogóle realizacji tuneli)?
- Czy ewentualne opóźnienie na etapie realizacji może mieć negatywne skutki dla finansowania tego projektu w przypadku przyznania unijnego wsparcia?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze