Interpelacja w sprawie priorytetowych inwestycji kolejowych we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej.
3 października posłanka Anna Sobolak wystosowała interpelacje nr 12671 do ministra infrastruktury w sprawie priorytetowych inwestycji kolejowych we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej
Jak pisze posłanka
“Wrocław stanowi jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. W granicach miasta zbiega się aż 11 linii kolejowych, na jego terenie zlokalizowanych jest 30 stacji i przystanków, a kolejne funkcjonują w otaczającej miasto aglomeracji. To ogromny potencjał transportowy, który – przy odpowiednich inwestycjach – mógłby zostać wykorzystany zarówno w wymiarze krajowym, jak i lokalnym.
Niestety, obecna infrastruktura nie odpowiada potrzebom dynamicznie rozwijającego się miasta i aglomeracji. Brakuje warunków do pełnego rozwoju kolei aglomeracyjnej i miejskiej, a także wdrożenia koncepcji kolei dużych prędkości. Co więcej, w Krajowym Programie Kolejowym do roku 2030 kwestia modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego została potraktowana marginalnie, a związane z nią inwestycje trafiły na listę rezerwową, co było już przedmiotem prośby w 2023 r. prezydenta Wrocławia o rewizję ww. programu
Już sześć lat temu podpisano list intencyjny dotyczący współpracy przy opracowaniu Studium Wykonalności Modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego, które miało stanowić podstawę planowania inwestycji po roku 2022. Dokument ten do dziś nie powstał, co w praktyce wstrzymuje proces decyzyjny w sprawach kluczowych dla transportu kolejowego w regionie. Studium miało obejmować m.in.:
• odbudowę stacji Wrocław Świebodzki,
• przeprowadzenie trasy kolei dużych prędkości przez Wrocławski Węzeł Kolejowy,
• budowę połączenia kolejowego z lotniskiem,
• wykorzystanie linii towarowych dla ruchu pasażerskiego,
• likwidację kolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych,
• budowę nowych przystanków kolejowych w rozwijających się dzielnicach miasta.
Wrocław od lat apeluje o utworzenie nowych przystanków kolejowych w miejscach odpowiadających potrzebom mieszkańców, np. na Maślicach czy Zakrzowie. Niestety, w ramach programu „200 przystanków kolejowych na lata 2020-2025” trzy ważne lokalizacje dla Wrocławia zostały przesunięte na listę rezerwową.
Przez lata brak koordynacji pomiędzy PKP PLK a CPK skutkował opóźnieniami i brakiem efektów. Dopiero w roku 2024 rozpoczął się proces porządkowania działań inwestycyjnych, co należy uznać za krok w dobrym kierunku dla miasta Wrocławia i całej aglomeracji. Niemniej, wciąż brakuje jasnych i wiążących decyzji co do przyszłości Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
W związku z powyższym, zwracam się do Pana Ministra z pytaniami:
1. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie zmian w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku w taki sposób, aby Wrocław i Aglomeracja Wrocławska znalazły się wśród priorytetów inwestycyjnych?
2. Na jakim etapie znajduje się obecnie opracowanie Studium Wykonalności Modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego i jaki jest przewidywany termin jego zakończenia?
3. Czy ministerstwo przewiduje włączenie do priorytetów inwestycyjnych odbudowy stacji Wrocław Świebodzki, budowy połączenia kolejowego z Portem Lotniczym we Wrocławiu oraz wykorzystania istniejących linii towarowych dla ruchu pasażerskiego?
4. Kiedy możemy się spodziewać realizacji nowych przystanków kolejowych we Wrocławiu, w szczególności w dynamicznie rozwijających się osiedlach, takich jak Maślice czy Zakrzów?
5. Jakie działania ministerstwo zamierza podjąć, aby zapewnić lepszą koordynację między spółkami PKP PLK, CPK oraz samorządem Wrocławia i aglomeracji w zakresie rozwoju kolei?
Mieszkańcy Wrocławia i aglomeracji oczekują od wielu lat konkretnych decyzji i realnych inwestycji w infrastrukturę kolejową, która pozwoli w pełni wykorzystać potencjał transportowy naszego miasta.”
Czekamy na odpowiedź minstra
Komentarze