Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie poprawy stanu linii kolejowych w pow. żagańskim 

interwencje
04.01.2025 05:00
0 Komentarzy

19 grudnia posłanka Anita Kucharska-Dziedzic wystosowała interpelacje nr 7083 do ministra infrastruktury w sprawie poprawy stanu linii kolejowych w pow. żagańskim 

Jak pisze posłanka 

“Szanowny Panie Ministrze, 

w sierpniu br., samorządowcy z terenu powiatu żagańskiego wspólnie wystąpili do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie poprawy stanu linii kolejowych nr 14, 282 oraz 389. 

Niestety, odpowiedzi, które otrzymali, podpisane przez dyrektora Departamentu Kolejnictwa nie dają nawet cienia nadziei na tzw. lepsze jutro. Wynika z nich, że ministerstwo wie, planuje i pamięta o tych liniach, jednakże w najbliższym czasie nie są na nich przewidziane prace naprawcze. Odpowiedź w takiej narracji, gdy samorządowcy podali wiele argumentów licząc na dialog z ministerstwem nie napawa optymizmem. 

Linią nr 282 porusza się czternaście pociągów dziennie, niestety w znacznej części z prędkością maksymalną rzędu 50 km/h co nie stanowi żadnej realnej alternatywy dla samochodów osobowych. Stan łącznika, odchodzącego od wspomnianej linii, posiadającego numer 389, również nie pozwala przetrasować większej liczby pociągów kursujących między Zieloną Górą a Zgorzelcem o Żagań, gdyż maksymalna dopuszczalna prędkość na tej linii skutecznie wydłuża czas jazdy – wynosi 60 km/h dla lekkich autobusów szynowych.  

Natomiast linia kolejowa 14, mogąca służyć za znakomite połączenie powiatów żarskiego i żagańskiego z centralną Polską, w głównej mierze obarczona jest limitem prędkości 20 km/h co nie pozwala na uruchomienie jakiejkolwiek oferty przewozowej.  

Warto również wspomnieć o linii kolejowej nr 275, która dzisiaj jest jedynym oknem na świat dla wspomnianego regionu, jej stan jednak pozwala na poruszanie się składów wagonowych z prędkością maksymalną 80 km/h. Mieszkańcy od czasu, gdy planowano Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012, żywili nadzieje, że ta najkrótsza trasa łącząca Wrocław z Berlinem doczeka się remontu – niestety, mimo upływu wielu lat stan tej linii na odcinku lubuskim uległ pogorszeniu. 

Wiedząc jak ważna dla mieszkańców jest dobra oferta przewozowa, która jest jednak zależna od stanu infrastruktury, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 

1. Na jakie działania ze strony ministerstwa w sprawie stanu linii kolejowej nr 14 mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatów głogowskiego, polkowickiego, żarskiego i żagańskiego? 

2. Czy ministerstwo ma jakiekolwiek plany horyzontalne, aby przez linię nr 14 uruchomić docelowo pociągi dalekobieżne? 

3. Jaki jest szacowany koszt wykonania prac, aby uzyskać prędkość odpowiednio 80 km/h oraz 120 km/h na całej linii 14? 

4. Na jakie działania ze strony ministerstwa w sprawie stanu linii kolejowej nr 282 mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatu żarskiego oraz żagańskiego? 

5. Jaki jest szacowany koszt wykonania prac, aby uzyskać prędkość odpowiednio 80 km/h oraz 100 km/h na całej linii 282? 

6. Na jakie działania ze strony ministerstwa w sprawie stanu linii kolejowej nr 389 mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatu żagańskiego? 

7. Jaki jest szacowany koszt wykonania prac, aby uzyskać prędkość odpowiednio 80 km/h oraz 100 km/h na całej linii 389? 

8. Na jakie działania ze strony ministerstwa w sprawie stanu linii kolejowej nr 275 mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatu bolesławieckiego, legnickiego i żagańskiego? 

9. Jaki jest szacowany koszt wykonania prac, aby uzyskać prędkość odpowiednio 120 km/h oraz 160 km/h na całej linii 275? 

10. Na jakie działania ze strony ministerstwa mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatu żagańskiego w celu likwidacji ograniczenia prędkości na torach głównych na st. Żagań, które na dzień dzisiejszy wynoszą 20-30 km/h? 

11. Czy Ministerstwo Infrastruktury posiada wiedzę i wyliczenia o ile poprawiłaby się przepustowość linii kolejowej 275 w przypadku przywrócenia mijanki na p.o. Modła, bądź wybudowaniu nowej na wysokości p.o. Wierzbowa Śląska?” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze