Interpelacja w sprawie poprawy stanu linii kolejowych w pow. żagańskim
19 grudnia posłanka Anita Kucharska-Dziedzic wystosowała interpelacje nr 7083 do ministra infrastruktury w sprawie poprawy stanu linii kolejowych w pow. żagańskim
Jak pisze posłanka
“Szanowny Panie Ministrze,
w sierpniu br., samorządowcy z terenu powiatu żagańskiego wspólnie wystąpili do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie poprawy stanu linii kolejowych nr 14, 282 oraz 389.
Niestety, odpowiedzi, które otrzymali, podpisane przez dyrektora Departamentu Kolejnictwa nie dają nawet cienia nadziei na tzw. lepsze jutro. Wynika z nich, że ministerstwo wie, planuje i pamięta o tych liniach, jednakże w najbliższym czasie nie są na nich przewidziane prace naprawcze. Odpowiedź w takiej narracji, gdy samorządowcy podali wiele argumentów licząc na dialog z ministerstwem nie napawa optymizmem.
Linią nr 282 porusza się czternaście pociągów dziennie, niestety w znacznej części z prędkością maksymalną rzędu 50 km/h co nie stanowi żadnej realnej alternatywy dla samochodów osobowych. Stan łącznika, odchodzącego od wspomnianej linii, posiadającego numer 389, również nie pozwala przetrasować większej liczby pociągów kursujących między Zieloną Górą a Zgorzelcem o Żagań, gdyż maksymalna dopuszczalna prędkość na tej linii skutecznie wydłuża czas jazdy – wynosi 60 km/h dla lekkich autobusów szynowych.
Natomiast linia kolejowa 14, mogąca służyć za znakomite połączenie powiatów żarskiego i żagańskiego z centralną Polską, w głównej mierze obarczona jest limitem prędkości 20 km/h co nie pozwala na uruchomienie jakiejkolwiek oferty przewozowej.
Warto również wspomnieć o linii kolejowej nr 275, która dzisiaj jest jedynym oknem na świat dla wspomnianego regionu, jej stan jednak pozwala na poruszanie się składów wagonowych z prędkością maksymalną 80 km/h. Mieszkańcy od czasu, gdy planowano Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012, żywili nadzieje, że ta najkrótsza trasa łącząca Wrocław z Berlinem doczeka się remontu – niestety, mimo upływu wielu lat stan tej linii na odcinku lubuskim uległ pogorszeniu.
Wiedząc jak ważna dla mieszkańców jest dobra oferta przewozowa, która jest jednak zależna od stanu infrastruktury, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Na jakie działania ze strony ministerstwa w sprawie stanu linii kolejowej nr 14 mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatów głogowskiego, polkowickiego, żarskiego i żagańskiego?
2. Czy ministerstwo ma jakiekolwiek plany horyzontalne, aby przez linię nr 14 uruchomić docelowo pociągi dalekobieżne?
3. Jaki jest szacowany koszt wykonania prac, aby uzyskać prędkość odpowiednio 80 km/h oraz 120 km/h na całej linii 14?
4. Na jakie działania ze strony ministerstwa w sprawie stanu linii kolejowej nr 282 mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatu żarskiego oraz żagańskiego?
5. Jaki jest szacowany koszt wykonania prac, aby uzyskać prędkość odpowiednio 80 km/h oraz 100 km/h na całej linii 282?
6. Na jakie działania ze strony ministerstwa w sprawie stanu linii kolejowej nr 389 mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatu żagańskiego?
7. Jaki jest szacowany koszt wykonania prac, aby uzyskać prędkość odpowiednio 80 km/h oraz 100 km/h na całej linii 389?
8. Na jakie działania ze strony ministerstwa w sprawie stanu linii kolejowej nr 275 mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatu bolesławieckiego, legnickiego i żagańskiego?
9. Jaki jest szacowany koszt wykonania prac, aby uzyskać prędkość odpowiednio 120 km/h oraz 160 km/h na całej linii 275?
10. Na jakie działania ze strony ministerstwa mogą liczyć samorządowcy i mieszkańcy powiatu żagańskiego w celu likwidacji ograniczenia prędkości na torach głównych na st. Żagań, które na dzień dzisiejszy wynoszą 20-30 km/h?
11. Czy Ministerstwo Infrastruktury posiada wiedzę i wyliczenia o ile poprawiłaby się przepustowość linii kolejowej 275 w przypadku przywrócenia mijanki na p.o. Modła, bądź wybudowaniu nowej na wysokości p.o. Wierzbowa Śląska?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze