Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie pełnego wykorzystania zmodernizowanej linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni-Malbork 

interwencje
03.01.2025 05:00
0 Komentarzy

23 grudnia posłanka Paulina Matysiak wystosowała interpelacje nr 7138 do ministra infrastruktury w sprawie pełnego wykorzystania zmodernizowanej linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni-Malbork 

Jak pisze posłanka 

“Szanowny Panie Ministrze, 

PKP PLK zakończyły modernizację linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni-Malbork. To długo wyczekiwana informacja, ponieważ prace modernizacyjne trwały etapami przez ostatnią dekadę. Efekty tych działań są widoczne gołym okiem – nie tylko w postaci nowych torów czy kompleksowo zmodernizowanych stacji, takich jak Kwidzyn, Gardeja czy Kornatowo, ale również w skróconym czasie przejazdu. 

 W 2008 roku bezpośredni pociąg na trasie Toruń-Malbork pokonywał dystans 137 km w trzy godziny i pięć minut. Obecnie, choć nie ma połączeń bezpośrednich, najszybsze połączenie z przesiadką w Grudziądzu zajmuje dwie godziny i trzydzieści trzy minuty. Co istotne, pociąg bezpośredni mógłby pokonać tę trasę w zaledwie dwie godziny. 

W związku z tym uważam, że należy rozważyć rozwój siatki połączeń zlecanych przez ministra infrastruktury, uwzględniając kursy na linii nr 207 w relacji Trójmiasto-południe kraju. Przykładowo warto rozpatrzyć trasę z Gdyni do Wrocławia przez Malbork, Kwidzyn, Grudziądz, Toruń i Inowrocław, bądź z Gdyni do Krakowa przez linię nr 207, a dalej przez Inowrocław, Zduńską Wolę Karsznice, Częstochowę i Koniecpol. 

Zwracam uwagę, że pociąg TLK „Flisak”, kursujący częściowo linią nr 207, cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów. Dlatego zasadne byłoby rozszerzenie oferty przewozowej na południowym odcinku tej linii – od Grudziądza do Torunia. W ten sposób zwiększy się dostępność połączeń kolejowych dla takich miejscowości jak Chełmża, Kornatowo, a także – uzupełniająco – Grudziądz i Kwidzyn. Co więcej, rozwój połączeń umożliwiłby poprawę dostępności Torunia do relacji z Wrocławiem czy Krakowem. 

Proponowany kurs z Gdyni do Wrocławia można zintegrować z kursem IC „Drwęca” (Olsztyn-Wrocław), łącząc składy na stacji Toruń Wschodni. W ten sposób nie będzie konieczności angażowania dodatkowej lokomotywy elektrycznej. Natomiast połączenie z Krakowem pozwoliłoby na długo postulowane przywrócenie ruchu na linii dawnej magistrali węglowej. Na tej trasie znajdują się m.in. Chełmce (stacja miasta powiatowego Radziejów), Piotrków Kujawski, Poddębice oraz Zduńska Wola Karsznice. 

W nowym rozkładzie jazdy 2024/2025 PKP Intercity zwiększyło liczbę połączeń, w tym na trasach bez sieci trakcyjnej, takich jak linia przez Mielec czy dodatkowa para pociągów przez Nową Rudę. To przykład rozwoju siatki przewoźnika na zlecenie MI, jednak wiele wnioskowanych połączeń nadal nie zostało zrealizowanych. 

Zmodernizowana linia nr 207 powinna zostać w pełni wykorzystana również do przewozów międzywojewódzkich. 

W związku z powyższym, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1339), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 

  1. Jaki był całkowity koszt modernizacji linii nr 207 w ciągu ostatnich 10 lat? Modernizacja realizowana była etapami: Grudziądz-Chełmża, Malbork-Gardeja, Toruń Wschodni-Chełmża oraz Grudziądz-Gardeja. 
  1. Czy minister infrastruktury planuje uwzględnienie w zrewidowanym planie transportowym połączenia spółki PKP Intercity linią nr 207 na całym jej przebiegu w jednej z proponowanych relacji bądź innej? Jeśli tak, to kiedy? 
  1. Czy istnieje możliwość wprowadzenia na linię nr 131 od Inowrocławia na południe kraju (przez Zduńską Wolę Karsznice) dziennego połączenia międzywojewódzkiego, które nie byłoby połączeniem sezonowym? Jeśli tak, to kiedy? 
  1. Jakie trasy spalinowe planowane są do rozszerzenia lub uruchomienia jeszcze w 2025 roku? Czy są przewidywane działania na 2026 rok? Warto już teraz planować rozkład jazdy na 2026 rok, ponieważ wnioski rozkładowe PKP PLK przyjmuje do kwietnia.” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze