Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie naruszenia standardów dostępności przez przewoźnika RegioJet w krajowych przewozach kolejowych 

interwencje
26.09.2025 05:00
0 Komentarzy

15 września poseł Michał Moskal wystosował interpelacje nr 12287 do ministra infrastruktury w sprawie naruszenia standardów dostępności przez przewoźnika RegioJet w krajowych przewozach kolejowych 

Jak pisze poseł 

“Szanowny Panie Ministrze, 

z dniem 18 września 2025 r. czeski przewoźnik kolejowy RegioJet rozpocznie regularne połączenia na trasie krajowej Warszawa-Kraków. Niemniej jednak, szczegółowa analiza standardów świadczonych usług przez tego przewoźnika ujawnia poważne nieprawidłowości w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, które stoją w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa europejskiego. 

Zgodnie z oficjalnymi informacjami zawartymi na stronie internetowej RegioJet, przewoźnik ten wprowadza następujące ograniczenia w przewozie osób z niepełnosprawnościami: 

1. przewóz wyłącznie wózków inwalidzkich o szerokości nieprzekraczającej 60 cm i wadze całkowitej do 300 kg (włącznie z pasażerem); 

2. całkowite wykluczenie z przewozu osób poruszających się na wózkach elektrycznych

3. brak toalet przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami (toalet bez barier architektonicznych); 

4. brak wydzielonych miejsc dla pasażerów na wózkach inwalidzkich, co wymusza przesiadanie się na standardowe siedzenia. 

Powyższe ograniczenia stoją w bezpośredniej sprzeczności z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności dotyczących dostępności systemu kolei Unii dla osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (TSI PRM). Zgodnie z tym rozporządzeniem, maksymalna szerokość wózka referencyjnego wynosi 700 mm (70 cm), podczas gdy RegioJet dopuszcza jedynie wózki o szerokości do 60 cm. 

Dodatkowo, wymogi TSI PRM obejmują między innymi: 

– zapewnienie odpowiedniej infrastruktury na pokładzie pojazdów dla osób z niepełnosprawnościami; 

– dostępne toalety; 

– wyznaczone miejsca dla wózków inwalidzkich; 

– możliwość bezpiecznego wsiadania i wysiadania. 

Należy podkreślić, że PKP Intercity, jako główny polski przewoźnik dalekobieżny, konsekwentnie dostosowuje swój tabor do wymogów TSI PRM, oferując miejsca na wózki inwalidzkie zgodne z europejskimi standardami, dostosowane toalety oraz kompleksową usługę asysty na 95 dworcach w Polsce. 

W związku z powyższym, zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami: 

  1. Czy Ministerstwo Infrastruktury oraz Urząd Transportu Kolejowego przeprowadzały ocenę zgodności taboru RegioJet z wymogami TSI PRM przed wydaniem zezwolenia na wykonywanie krajowych przewozów kolejowych? 
  1. Jakie działania zamierza podjąć ministerstwo w celu zapewnienia, że przewoźnicy uzyskujący dostęp do polskiej infrastruktury kolejowej spełniają europejskie standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami? 
  1. Czy ministerstwo planuje wprowadzenie dodatkowych wymagań lub kontroli w zakresie dostępności taboru jako warunku udzielania zezwoleń na krajowe przewozy kolejowe? 
  1. Jakie mechanizmy prawne przewiduje ministerstwo w celu egzekwowania przestrzegania wymogów TSI PRM przez przewoźników działających na polskim rynku kolejowym? 
  1. Czy ministerstwo wystąpi do Urzędu Transportu Kolejowego o przeprowadzenie kontroli zgodności standardów oferowanych przez RegioJet z obowiązującymi przepisami dotyczącymi dostępności? 
  1. W jaki sposób ministerstwo zamierza zagwarantować, że rozwój konkurencji na rynku kolejowym nie będzie odbywać się kosztem praw osób z niepełnosprawnościami i nie będzie prowadzić do obniżenia standardów dostępności transportu publicznego? 

Dostępność transportu kolejowego dla wszystkich obywateli, niezależnie od ich sprawności fizycznej, stanowi nie tylko obowiązek wynikający z przepisów prawa europejskiego, ale także fundamentalną zasadę równego traktowania i niedyskryminacji. Nie można dopuścić do sytuacji, w której zwiększenie konkurencji na kolei odbywa się kosztem wykluczenia części społeczeństwa z możliwości korzystania z usług transportowych. 

Jednocześnie pragnę podkreślić, że konieczne jest zapewnienie równych warunków konkurencji dla wszystkich przewoźników działających na polskim rynku kolejowym. Sytuacja, w której polski przewoźnik musi spełniać wyższe standardy niż przewoźnik zagraniczny, jest nie tylko niesprawiedliwa, ale może również prowadzić do nieuczciwej konkurencji. 

W związku z pilnością sprawy oraz koniecznością ochrony praw osób z niepełnosprawnościami, zwracam się o udzielenie wyczerpującej odpowiedzi na powyższe pytania oraz o podjęcie natychmiastowych działań mających na celu zapewnienie przestrzegania europejskich standardów dostępności przez wszystkich przewoźników kolejowych działających w Polsce.” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze