Interpelacja w sprawie naruszenia standardów dostępności przez przewoźnika RegioJet w krajowych przewozach kolejowych
15 września poseł Michał Moskal wystosował interpelacje nr 12287 do ministra infrastruktury w sprawie naruszenia standardów dostępności przez przewoźnika RegioJet w krajowych przewozach kolejowych
Jak pisze poseł
“Szanowny Panie Ministrze,
z dniem 18 września 2025 r. czeski przewoźnik kolejowy RegioJet rozpocznie regularne połączenia na trasie krajowej Warszawa-Kraków. Niemniej jednak, szczegółowa analiza standardów świadczonych usług przez tego przewoźnika ujawnia poważne nieprawidłowości w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, które stoją w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa europejskiego.
Zgodnie z oficjalnymi informacjami zawartymi na stronie internetowej RegioJet, przewoźnik ten wprowadza następujące ograniczenia w przewozie osób z niepełnosprawnościami:
1. przewóz wyłącznie wózków inwalidzkich o szerokości nieprzekraczającej 60 cm i wadze całkowitej do 300 kg (włącznie z pasażerem);
2. całkowite wykluczenie z przewozu osób poruszających się na wózkach elektrycznych;
3. brak toalet przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami (toalet bez barier architektonicznych);
4. brak wydzielonych miejsc dla pasażerów na wózkach inwalidzkich, co wymusza przesiadanie się na standardowe siedzenia.
Powyższe ograniczenia stoją w bezpośredniej sprzeczności z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności dotyczących dostępności systemu kolei Unii dla osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (TSI PRM). Zgodnie z tym rozporządzeniem, maksymalna szerokość wózka referencyjnego wynosi 700 mm (70 cm), podczas gdy RegioJet dopuszcza jedynie wózki o szerokości do 60 cm.
Dodatkowo, wymogi TSI PRM obejmują między innymi:
– zapewnienie odpowiedniej infrastruktury na pokładzie pojazdów dla osób z niepełnosprawnościami;
– dostępne toalety;
– wyznaczone miejsca dla wózków inwalidzkich;
– możliwość bezpiecznego wsiadania i wysiadania.
Należy podkreślić, że PKP Intercity, jako główny polski przewoźnik dalekobieżny, konsekwentnie dostosowuje swój tabor do wymogów TSI PRM, oferując miejsca na wózki inwalidzkie zgodne z europejskimi standardami, dostosowane toalety oraz kompleksową usługę asysty na 95 dworcach w Polsce.
W związku z powyższym, zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
- Czy Ministerstwo Infrastruktury oraz Urząd Transportu Kolejowego przeprowadzały ocenę zgodności taboru RegioJet z wymogami TSI PRM przed wydaniem zezwolenia na wykonywanie krajowych przewozów kolejowych?
- Jakie działania zamierza podjąć ministerstwo w celu zapewnienia, że przewoźnicy uzyskujący dostęp do polskiej infrastruktury kolejowej spełniają europejskie standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami?
- Czy ministerstwo planuje wprowadzenie dodatkowych wymagań lub kontroli w zakresie dostępności taboru jako warunku udzielania zezwoleń na krajowe przewozy kolejowe?
- Jakie mechanizmy prawne przewiduje ministerstwo w celu egzekwowania przestrzegania wymogów TSI PRM przez przewoźników działających na polskim rynku kolejowym?
- Czy ministerstwo wystąpi do Urzędu Transportu Kolejowego o przeprowadzenie kontroli zgodności standardów oferowanych przez RegioJet z obowiązującymi przepisami dotyczącymi dostępności?
- W jaki sposób ministerstwo zamierza zagwarantować, że rozwój konkurencji na rynku kolejowym nie będzie odbywać się kosztem praw osób z niepełnosprawnościami i nie będzie prowadzić do obniżenia standardów dostępności transportu publicznego?
Dostępność transportu kolejowego dla wszystkich obywateli, niezależnie od ich sprawności fizycznej, stanowi nie tylko obowiązek wynikający z przepisów prawa europejskiego, ale także fundamentalną zasadę równego traktowania i niedyskryminacji. Nie można dopuścić do sytuacji, w której zwiększenie konkurencji na kolei odbywa się kosztem wykluczenia części społeczeństwa z możliwości korzystania z usług transportowych.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że konieczne jest zapewnienie równych warunków konkurencji dla wszystkich przewoźników działających na polskim rynku kolejowym. Sytuacja, w której polski przewoźnik musi spełniać wyższe standardy niż przewoźnik zagraniczny, jest nie tylko niesprawiedliwa, ale może również prowadzić do nieuczciwej konkurencji.
W związku z pilnością sprawy oraz koniecznością ochrony praw osób z niepełnosprawnościami, zwracam się o udzielenie wyczerpującej odpowiedzi na powyższe pytania oraz o podjęcie natychmiastowych działań mających na celu zapewnienie przestrzegania europejskich standardów dostępności przez wszystkich przewoźników kolejowych działających w Polsce.”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze