Interpelacja w sprawie modernizacji strategicznej dla gospodarki narodowej i bezpieczeństwa państwa polskiego linii kolejowej nr 201 na odcinku Gdańsk Osowa-Kościerzyna
21 listopada poseł Jarosław Selin wystosował interpelacje nr 13636 do ministra infrastruktury w sprawie modernizacji strategicznej dla gospodarki narodowej i bezpieczeństwa państwa polskiego linii kolejowej nr 201 na odcinku Gdańsk Osowa-Kościerzyna
Jak pisze poseł
“30 czerwca br. rozpoczęła się modernizacja strategicznej dla gospodarki narodowej i bezpieczeństwa państwa polskiego linii kolejowej nr 201 na odcinku Gdańsk Osowa–Kościerzyna. Zrozumiałe jest dla mnie znaczenie tej inwestycji, cieszy także fakt, że prace budowlane przygotowywane przez ostatnie lata nareszcie ruszyły. Wątpliwości budzi jednak sposób organizacji komunikacji zastępczej, założony harmonogram prac, a także niektóre decyzje dotyczące ograniczenia dostępności przewozów kolejowych dla mieszkańców regionu.
W związku z powyższym zwracam się prośbą o odpowiedź na poniższe pytania:
- Czy zaprezentowany w komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe SA (opublikowany 26.06.2025 roku) harmonogram prac jest aktualny? Wówczas informowano, że „wznowienie ruchu pociągów na trasie Somonino–Gdańsk Osowa planujemy w grudniu 2026 r. (dzięki współpracy z wykonawcą oraz przyjętej optymalizacji termin ten jest krótszy o kilka miesięcy niż pierwotnie zakładano), a na trasie Kościerzyna–Somonino w grudniu 2027 r.”. Czy terminy wznowienia komunikacji kolejowej, przyjęte w zacytowanym harmonogramie, nie są zagrożone?
- Dlaczego równolegle do prac na odcinku Gdańsk Osowa–Kościerzyna nie rozpoczęto prac budowlanych na pozostałych fragmentach linii kolejowej? Dlaczego dopiero teraz przygotowywane i ogłaszane są przetargi na odcinki Gdynia–Gdańsk Osowa i Kościerzyna–Maksymilianowo? Zakładając, że komunikaty publikowane przez narodowego zarządcę linii kolejowej są prawdziwe, przywrócenie pełnej funkcjonalności na linii kolejowej nr 201 zostanie przywrócone najwcześniej w grudniu 2032 roku. Oznacza to, że jeszcze przez 7 lat linia w całości nie będzie mogła być wykorzystywana zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Stanowi to istotną niedogodność dla mieszkańców Pomorza i innych regionów kraju. Biorąc pod uwagę ograniczone możliwości obsługi transportem drogowym i obciążenie alternatywnych szlaków kolejowych wykorzystywanych przez Port Gdynia, każdy miesiąc zamknięcia linii nr 201 stanowi ryzyko dla interesu państwa polskiego. W mojej ocenie należy podjąć wszelkie starania, by to ryzyko minimalizować.
- Proszę o informację o planowanych równolegle do modernizowanej linii kolejowej nr 201 inwestycjach dotyczących położonych przy niej dworców i przystanków kolejowych. Proszę o wskazanie zakresu planowanych prac PKP SA i PKP PLK SA.
- Proszę także o informację o podejmowanych działaniach zmierzających do usprawnienia komunikacji zastępczej. Dochodzą do mnie głosy, że przewozy wykonywane autobusami często są opóźnione, nieskoordynowane, a w godzinach szczytu nieadekwatne do liczby pasażerów.
- Dołączam się do protestu mieszkańców i samorządowców dot. planowanej likwidacji przystanku kolejowego w Babim Dole (gmina Żukowo, powiat kartuski). Chyba wszyscy się zgodzimy, że modernizacja sieci kolejowej powinna służyć mieszkańcom, likwidować wykluczenie komunikacyjne. Planowane przez PKP PLK SA działanie odnoszące się do przystanku w Babim Dole jest z tym sprzeczne. Przystanek ten od lat służył okolicznym mieszkańcom części gmin Żukowo i Kartuzy, umożliwiał dojazd do szkoły, pracy, urzędów. Należy się spodziewać, że zarówno liczba mieszkańców, jak i popyt na usługi przewozowe w najbliższych latach będą wzrastały. Rozpoczęta w 2022 roku budowa obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta (w tym obwodnicy Żukowa) już teraz przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności osiedlania się w przedmiotowej lokalizacji. Przystanek w Babim Dole służył także turystom odwiedzającym Rezerwat Jaru Raduni.
Zwracam się z apelem o przeprowadzenie odpowiednich zmian w projekcie modernizacji linii kolejowej nr 201 i odbudowę przystanku w Babim Dole w przybliżonej do dotychczasowej lokalizacji.”
Czekamy na odpowiedź ministra

Komentarze