Interpelacja w sprawie linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno- Sierpc
9 sierpnia posłanka Paulina Matysiak wystosowała interpelacje nr 4323 do ministra infrastruktury w sprawie linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno- Sierpc
Jak pisze posłanka
“Szanowny Panie Ministrze,
spółka PKP PLK zleciła w 2020 roku firmie IDOM przygotowanie studium wykonalności modernizacji linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno–Sierpc. Kontraktowym terminem zakończenia prac był sierpień 2023 roku, a prace miały pochłonąć 3,1 mln zł.
Wobec braku dostępnych publicznie informacji o efektach tych prac pragnę dowiedzieć się, czy termin zakończenia przygotowania dokumentacji został zmieniony, a także jakie będą założenia modernizacji wspomnianego odcinka linii kolejowej.
W związku z powyższym, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 907), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy termin zakończenia prac nad studium wykonalności modernizacji linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno–Sierpc uległ zmianie w wyniku podpisania aneksu? Jeśli tak, to kiedy podpisano aneks i jaki wynika z niego termin realizacji prac? Czy może jednak opracowanie powstało, tylko jego wyniki nie zostały jeszcze przedstawione opinii publicznej?
- Jakie są rozstrzygnięcia dotyczące docelowej prędkości przy modernizacji odcinka Kutno–Płock dla pociągów pasażerskich, a jakie dla pociągów towarowych?
- Czy dobudowa drugiego toru na odcinku Kutno Azory–Łąck została zamawiającemu zarekomendowana w opracowaniu?
- Jakie są rekomendacje dla alternatywnego wobec obecnego przebiegu linii nr 33 w Płocku (tzw. towarowej obwodnicy)? Jakie są oszacowane koszty budowy dla wariantu przechodzącego przez Płock w nowym śladzie (oprotestowanego przez prezydenta miasta oraz radę miasta), a jakie dla wariantów częściowo omijających miasto po wschodniej lub zachodniej stronie? Jakie były przyjęte kryteria do finalnej rekomendacji dla tego odcinka w opracowaniu? Jakie są realne szanse na doprowadzenie do budowy towarowej obwodnicy Płocka w rekomendowanym wariancie (np. z wykorzystaniem środków pierwotnie alokowanych do programów typu Kolej+) i w jakim horyzoncie czasowym?
- Czy opracowanie odnosi się do zagadnienia, że pozostawienie wyłącznie aktualnego przebiegu linii przez Płock może tworzyć zagrożenia w postaci ograniczeń technicznych (i fizycznego zużycia) mostu, który przed 90 laty nie był projektowany do przenoszenia ciężkich transportów z chemikaliami?
- Czy proponowane są w opracowaniu dodatkowe przystanki osobowe na obecnym miejskim przebiegu linii nr 33 w Płocku? Jeżeli tak, jakie to lokalizacje i jakie są postulowane długości krawędzi peronowych?
- Jakie rozstrzygnięcia postawiono dla planowanych łącznic w Kutnie, umożliwiających zjazd z linii nr 33 na linię nr 18 oraz linię nr 3, podnoszących przepustowość węzła Kutno dzięki braku konieczności zmiany kierunku jazdy?
- Jakie są ustalenia opracowania dla odcinka Płock Trzepowo–Sierpc w zakresie docelowej prędkości, potencjalnej elektryfikacji oraz lokalizacji stacji, na której możliwe byłoby mijanie się pociągów?
Z wyrazami szacunku”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze