Interpelacja w sprawie linii kolejowej nr 246
14 marca posłanka Paulina Matysiak wystosowała interpelacje nr2067 do ministra infrastruktury w sprawie linii kolejowej nr 246
Jak posłanka pisze
“Szanowny Panie Ministrze,
dzięki wyjątkowej inicjatywie Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego 2 marca br. odbył się okazjonalny przejazd pociągu pasażerskiego linią nr 246 z Torunia Wschodniego do Olka i z powrotem do stacji Toruń Północny. Niestety pociąg nie mógł udać się do Unisławia Pomorskiego, ponieważ dalsza część linii kolejowej nr 246 została zmieniona w ścieżkę rowerową. Linia nr 246 na odcinku Toruń Wschodni-Olek wykorzystywana jest intensywnie przez pociągi towarowe, ponieważ w miejscu dawnej stacji Olek odgałęzia się bocznica kolejowa do bazy paliw PERN.
Przejazd pociągiem okazjonalnym, w którym również wzięłam udział, cieszył się dużym zainteresowaniem torunian. W trakcie rozmów wskazywali mi na pilną potrzebę reaktywacji wspomnianej już linii kolejowej, podkreślali również krótkowzroczność decyzji o rozbiórce torów i budowie w ich śladzie ścieżki rowerowej od Olka do Unisławia Pomorskiego.
Niniejszą interpelację składam na prośbę mieszkańców Torunia i miejscowości położonych wzdłuż linii kolejowej nr 246, ponieważ istnieje społeczna potrzeba przywrócenia ruchu pasażerskiego na całej jej długości, w tym również od Unisławia Pomorskiego do Chełmna.
Obecnie mieszkańcy Unisławia Pomorskiego muszą jeździć okrężną trasą przez Chełmżę, aby dostać się do Torunia. Dojazdy uniemożliwia często brak skomunikowań na stacji Chełmża. Poważnym problemem jest również wykluczenie transportowe Chełmna, do którego dojazd był w przeszłości zapewniony przez linię nr 246 oraz 248. W rozwiązaniu trudności komunikacyjnych pomogłoby przywrócenie linii nr 246 na całym jej przebiegu, ponieważ dałoby to możliwość dojazdu do obu stolic województwa. Z kolei mieszkańcom Unisławia Pomorskiego, Łubianki i innych miejscowości wzdłuż tej linii zyskaliby bezproblemowe dojazdy do Torunia.
Istotnym mankamentem linii nr 246 jest niska prędkość szlakowa. Na całym odcinku obowiązuje maksymalna prędkość 30 km/h, a na odcinku w obrębie stacji Toruń Północny 10 km/h. Powoduje to bardzo długi czas przejazdu pociągów towarowych.
Działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1339), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Ministerstwo Infrastruktury przekaże środki finansowe zarządcy infrastruktury, tj. PKP PLK, na właściwe utrzymanie linii kolejowej nr 246 Toruń Wschodni-Olek, aby prędkość dla pociągów towarowych wynosiła minimum 60 km/h?
- Czy jest możliwa rewitalizacja szlaku linii kolejowej nr 246 na jej całej długości do Chełmna przez Łubiankę i Unisław Pomorski?
- Czy jest możliwe przywrócenie dla potrzeb połączeń pasażerskich linii kolejowej nr 248 Chełmno-Kornatowo przez Stolno?
- Czy Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozwiązaniami prawnymi, które będą obligowały przewoźników pasażerskich do tego, aby pociągi regionalne były ze sobą skomunikowane? Często zdarza się, że jeden pociąg odjeżdża na kilka minut przed przyjazdem drugiego, a brak skomunikowania powoduje konieczność nawet kilku godzin oczekiwania.
- Czy Ministerstwo Infrastruktury opracuje przepisy zabraniające budowy ścieżek rowerowych na nieczynnych liniach kolejowych, aby w przyszłości nie trzeba było ponosić kosztów ponownej rewitalizacji na potrzeby reaktywacji tych linii?
Z wyrazami szacunku”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze