Interpelacja w sprawie likwidacji przystanku Łódź – Retkinia
8 listopada poseł Tomasz Trela wystosował interpelacje nr 44317 do ministra infrastruktury w sprawie likwidacji przystanku Łódź – Retkinia w związku z budową KDP
Jak poseł pisze
“Szanowny Panie Ministrze,
dwa lata temu w ramach programu rozwoju sieci kolejowej w aglomeracji łódzkiej do użytku został oddany nowy przystanek kolejowy Łódź-Retkinia. Jego otwarcie nastąpiło dokładnie w niedzielę 13 czerwca 2021 r., a budowa inwestycji pochłonęła około 50 mln zł.
Wraz z oddaniem przystanku, z którego codziennie korzysta wielu mieszkańców Łodzi, dojeżdżając do pracy czy szkoły, wyremontowana została również kładka pieszo-rowerowa łącząca ze sobą dwie części osiedla Retkinia oddzielone torami, z której dziennie korzysta kilkaset mieszkańców osiedla.
Według danych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w 2022 r. z przystanku skorzystało około 115 tysięcy osób. Teraz dowiadujemy się, że ze względu na plany budowy kolei dużych prędkości przedmiotowy przystanek oraz kładka pieszo-rowerowa mają zostać rozebrane i „ponownie odtworzone” po stworzeniu inwestycji kolei dużych prędkości.
W związku z powyższym zwracam się do Pana z następującymi pytaniami:
- W którym roku powstały plany budowy przystanku Łódź-Retkinia i dlaczego kolidują z planami stworzonymi przez Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.?
- Czy kiedy powstał przystanek Łódź-Retkinia w planach była już budowa kolei dużych prędkości? Jeśli tak, dlaczego zdecydowano się na budowę przystanku?
- Ile dokładnie pieniędzy pochłonęła inwestycja Łódź-Retkinia?
- Ile będzie kosztować cały proces rozbudowy przystanku, budowy inwestycji KDP na tym odcinku, a następnie ponowne odtworzenie przystanku Łódź-Retkinia i kładki pieszo-rowerowej? Proszę o kwotę łączną oraz w podziale na poszczególne 3 etapy.
- Czy nowy przystanek ma zostać wybudowany w tym samym miejscu, co obecny? Jeśli nie, proszę o wskazanie nowej lokalizacji.
- Ile czasu zajmie cały proces rozbudowy przystanku, przeprowadzenia prac związanych z KDP i odbudowy przystanku oraz kładki? Jak długo mieszkańcy Łodzi będą mieli utrudniony dostęp do części miasta znajdującej się tuż za torami, tj. żłobków, szkół, przedszkoli, sklepów czy przystanków komunikacji miejskiej? Czy powstanie dla nich jakaś „robocza alternatywa”?”
7 grudnia sekretarz Andrzej Bittel odpowiedział
“Szanowny Panie Marszałku, odpowiadając na interpelację nr 44317 Posła na Sejm RP Tomasza Treli, w sprawie likwidacji przystanku Łódź-Retkinia w związku z budową KDP, poniżej przekazuję stosowne informacje. Z informacji przekazanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej, jak również realizatora inwestycji kolejowych, tj. PKP PLK S.A. wynika, że przygotowywanie projektu przystanku osobowego Łódź Retkinia rozpoczęło się już w 2017 r., tj. przed powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. (dalej: „CPK”), który został powołany na mocy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
Oddanie wskazanego przystanku do użytku nastąpiło w 2021 r., czyli przed opracowaniem pierwszych koncepcji budowy linii dużych prędkości przez CPK. Koszt budowy przystanku osobowego Łódź Retkinia wraz z kładką wyniósł ok. 8 mln zł. Ponadto PKP PLK S.A. poinformowała, że spółka CPK we własnym zakresie prowadziła wielowariantowe analizy techniczne związane z budową tunelu kolei dużych prędkości (dalej: „KDP”) w Łodzi i możliwych sposobów połączenia linii kolejowej nr 85 z linią kolejową nr 14. Jak podkreśliła PKP PLK S.A., obecnie trwa dialog z CPK, którego celem jest doprowadzenie do optymalnego rozwiązania układu torowego linii kolejowych nr 85 i 14 w rejonie Retkini i ograniczenia robót straconych, również w kontekście wybudowanego przystanku osobowego. Należy podkreślić, że projekt budowy KDP w Polsce, a w szczególności tzw. linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, był realizowany już na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI w., jednak w 2011 r. na poziomie rządowym została podjęta decyzja o wstrzymaniu dalszych prac w tym zakresie. PKP PLK S.A. jako spółka z większościowym udziałem Skarbu Państwa podporządkowała się tej decyzji i procedowała własne projekty zgodnie z bieżącymi potrzebami i obowiązującymi planami inwestycyjnymi. Rezygnacja z budowy przystanku Łódź Retkinia ze względu na wstrzymany projekt budowy linii „Y” byłaby negatywnie postrzegana przez mieszkańców i samorząd, gdyż utrzymywałaby wykluczenie komunikacyjne tego obszaru. Warto zauważyć, że CPK na etapie projektowania KDP również rozpatrywał poprowadzenie linii kolejowej nr 85 w innych korytarzach, aniżeli wzdłuż linii kolejowej nr 14. Szczegółowe informacje dotyczące m.in. rozbudowy przystanku, inwestycji KDP na tym odcinku w opinii PKP PLK S.A. wymagają analizy danych w postaci kosztorysów, planów sytuacyjnych i harmonogramu, które zawarte są w dokumentacji projektowej linii kolejowej nr 85, opracowanej na zlecenie spółki CPK.
Łączę wyrazy szacunku”
Komentarze