Interpelacja w sprawie infrastruktury kolejowej i drogowej w woj. kujawsko –pomorskim
14 marca posłanka Paulina Matysiak wystosowała petycje nr 2069 do ministra infrastruktury w sprawie infrastruktury drogowej i kolejowej w woj. kujawsko -pomorskim
Jak posłanka pisze
“Szanowny Panie Ministrze,
budowa drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem wywołuje coraz większe protesty. Wycinka Puszczy Bydgoskiej oraz likwidacja cennych przyrodniczo Bydgoskich Źródlisk w Rudach spotyka się z ogromnym sprzeciwem ze strony organizacji ekologicznych, innych stowarzyszeń oraz przede wszystkim samych mieszkańców.
Wspólnymi siłami uruchomili specjalny pociąg „Bydgoskie Źródliska” na trasie z Bydgoszczy do Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Emilianowo i z powrotem. Przejazd odbył się 3 marca br. i cieszył się sporym zainteresowaniem. W proteście przeciw budowie drogi S10 obecnych na pokładzie było ponad 300 osób przy 160 miejscach siedzących. To jasno pokazuje, że skala sprzeciwu społecznego rośnie.
Dowiedziałam się, że wiele osób zaskarża budowę tej trasy w sądach administracyjnych, gdyż decyzja RDOŚ została wydana na początku 2022 roku, ale GDDKiA podjęła decyzję o budowie trasy wcześniej, co nie powinno mieć miejsca. Nie brakuje głosów, że lepszą inwestycją od S10 z Torunia do Szczecina byłaby modernizacja linii kolejowych nr 18 i 403, aby przejazd pociągiem między tymi miastami nie zajmował 5 godzin jak obecnie, lecz co najwyżej 2,5 godziny. Najlepszym przykładem marginalizowania kolei jest porównanie dwóch bezpośrednich połączeń o podobnej odległości w Polsce i Niemczech — podróż pociągiem TLK Staszic z Bydgoszczy do Szczecina zajmuje 5 godzin i 10 minut na trasie o długości 260 km, podczas gdy pokonanie tożsamej odległości z Hannoveru do Berlina w Niemczech zajmuje tylko 1 godzinę i 45 minut.
Niestety polskie władze po 1989 roku w znakomitej większości nie traktowały rozwoju kolei z należytą powagą. Opisana wyżej sytuacja może stanowić przykład kontynuowania tego kierunku, ponieważ po wybudowaniu kosztownej drogi w miejscu cennym przyrodniczo, po której będą poruszać się samochody i ciężarówki, transport kolejowy będzie na tej trasie postrzegany jako archaizm bez jakichkolwiek szans na konkurencyjność. Podzielam zatem zdanie protestujących mieszkańców, organizacji oraz pasażerów pociągu specjalnego „Bydgoskie Źródliska”, którzy uważają, że należy porządnie zainwestować w modernizację linii kolejowej z Torunia do Szczecina. Jeśli pociąg będzie mógł pokonać tę trasę w ok. 2 godziny, to stanie się prawdziwą alternatywą dla komunikacji samochodowej.
Jak zaznaczają organizatorzy przejazdu wspomnianego już pociągu specjalnego, narracja o tym, że istniejące w tej chwili połączenie drogowe, czyli DK10, to „droga śmierci”, jest przykładem manipulowania faktami. Wszystkie wypadki śmiertelne, jakie do tej pory miały miejsce na tej trasie, nie powstały w wyniku złego stanu infrastruktury. Winę za ich spowodowanie ponoszą kierowcy, którzy łamią przepisy ruchu drogowego – przede wszystkim jeżdżą z nadmierną prędkością i wyprzedzają na podwójnej linii ciągłej. Jedną z głównych przyczyn takiego zachowania jest brak wyposażenia tej drogi w system fotoradarów. Rozwiązaniem tego problemu jest ustawienie odcinkowego pomiaru prędkości, a w najbardziej newralgicznych miejscach montaż fotoradarów. Budowa trasy szybkiego ruchu, zdaniem zainteresowanych, nie stanowi środka zaradczego w zakresie bezpieczeństwa na tym odcinku.
W ramach niniejszej interpelacji pragnę zadać szczegółowe pytania w wyżej przedstawionych kwestiach, a także kilku innych spraw istotnych z punktu widzenia mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego, o których zostałam poinformowana.
Działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1339), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Dlaczego pociąg TLK Staszic (nr 28100) z Bydgoszczy Głównej do Szczecina Głównego jedzie aż 5 godzin i 10 minut? Dlaczego jego postój na stacji Piła Główna trwa aż 35 minut?
- Kiedy zmodernizowany zostanie korytarz kolejowy Toruń-Szczecin w ciągu linii kolejowej 18 i 403 w taki sposób, aby przejazd pociągu mieścił się w czasie europejskich standardów dla takiej odległości?
- Kiedy została wydana decyzja środowiskowa zezwalająca na budowę trasy S10 przez Bydgoszcz Emilianowo?
- Kiedy GDDKiA wydała decyzję o budowie drogi i rozstrzygnęła przetarg?
- Dlaczego przez lata nie zamontowano szeregu fotoradarów pomiędzy Toruniem a Stryszkiem w ciągu DK10? To z pewnością mogłoby zapobiec wielu śmiertelnym wypadkom.
- Ile jest fotoradarów na drogach krajowych, ekspresowych i autostradach w Polsce? Jak bardzo ta liczba różni się względem Niemiec i pozostałych krajów Unii Europejskiej?
- Czy planowane jest przywrócenie fotoradarów gminnych, powiatowych i wojewódzkich?
- Czy powstanie fotoradar na DK80 w miejscowości Czarnowo? W tym miejscu zginęło piętnastoletnie dziecko, które poruszało się prawidłowo poboczem drogi i było wyposażone w kamizelkę odblaskową i dwie latarki. Potrącił je jednak młody kierowca, który jechał z nadmierną prędkością i wyprzedzał niezgodnie z przepisami inny pojazd w terenie zabudowanym. Pomimo tej tragedii GDDKiA nie podjęła żadnych kroków, a kierowcy często kontynuują tam niebezpieczną jazdę. Jeden z moich asystentów społecznych często podróżuje tą trasą i alarmuje, że kierowcy „ostrzegają się” wzajemnie przed patrolami Policji za pomocą tzw. długich świateł.
- Kiedy zostanie wykonane odkrzaczanie nasypu kolejowego przy wiadukcie nad DK25 w Buszkowie? Ostatni taki zabieg GDDKiA wykonała w 2014 roku.
- Jaki jest zakres przebudowy DK25 z Mąkowarska do Obodowa i w jaki sposób odbudowany zostanie uszkodzony przez samochód ciężarowy wiadukt dawnej linii kolejowej nr 240 nad DK25 w Obodowie?
- Kiedy zostanie prawidłowo oznaczone rondo przy węźle DK25 z trasą S5 w Tryszczyniu? Od dwóch lat lokalne władze walczą w GDDKiA o znaki informujące o zakazie wjazdu i tzw. ślepej drodze do wsi Tryszczyn Kolonia.
- Czy jest szansa na przebudowę skrzyżowania DK25 z drogą powiatową nr 1522C z Gościeradza do Wtelna? Znajduje się tam niebezpieczne skrzyżowanie o trudnym profilu. W tym miejscu należałoby wybudować pełnowymiarowe rondo, które rozwiązałoby te problemy.
- Jaki będzie zakres przebudowy DK56 na przecięciu linii kolejowych nr 201 w Aleksandrowcu oraz 131 w Kotomierzu? Czy powstaną tam skrzyżowania dwupoziomowe z drogą? Czy droga będzie poprowadzona poniżej bądź powyżej torowiska kolejowego?
- Czy podczas przebudowy linii kolejowej nr 201 w węźle bydgoskim spełniony zostanie postulat mieszkańców, by przywrócić przystanek osobowy Bydgoszcz Żółwin oraz perony na stacji Bydgoszcz Emilianowo? Ułatwiłoby to dojazdy do miejsc pracy na terenie parku przemysłowego.
- Czy podczas modernizacji linii nr 18 i 201 spełniony zostanie postulat bydgoszczan oraz urzędu marszałkowskiego budowy krótkiego acz bardzo znaczącego łącznika linii nr 18 z linią 201 w taki sposób, aby umożliwić dojazd do miejsc pracy na terenie parku przemysłowego osobom dojeżdżającym od Solca Kujawskiego i miejscowości pośrednich od strony Torunia?
- Na jakim etapie jest planowanie przebudowy Wiaduktów Warszawskich nad linią nr 18 w Bydgoszczy w ciągu DK80? Część ekspertów sugeruje wyburzenie obiektów oraz wiaduktu nad linią nr 201 oraz poprowadzenie arterii pod linią nr 18 i 201.
- Na jakim etapie jest ogłoszony przetarg na przebudowę stacji Bydgoszcz Fordon wraz z budową nowego przystanku?
- Mieszkańcy Fordonu nie zgadzają się na zmianę nazwy stacji kolejowej na Bajka. Popieram ich w tym stanowisku i uważam, że stacja nadal powinna nazywać się Bydgoszcz Fordon, a jedynie nowy przystanek przy moście nad Wisłą powinien mieć nową nazwę, np. Bydgoszcz Fordon-Stare Miasto. To podkreśliłoby fakt, że Fordon był niegdyś odrębnym miastem, z czym fordoniacy do dzisiaj silnie się utożsamiają.
- Czy konieczna jest budowa nowej przeprawy przez Wisłę w ciągu DK80 w Bydgoszczy? Dla zmniejszenia ruchu samochodowego należałoby uruchomić zdecydowanie większą liczbę pociągów regionalnych, lecz aby takie kursy były możliwe, to musi w tym celu powstać odpowiednia infrastruktura kolejowa, której na linii nr 209 brakuje.
- Jakie inwestycje zostaną wykonane na linii kolejowej nr 209, aby można było skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę połączeń, aby zmniejszyć liczbę samochodów na moście fordońskim w Bydgoszczy? Mieszkańcy są w tym momencie zmuszeni do jazdy samochodem, ponieważ na linii nr 209 kursuje zaledwie sześć par pociągów.
Z wyrazami szacunku”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze