Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja o łącznicę kolejową Jaworzyna Śląska–Sędzisław. Ominąć Wałbrzych

interwencje
25.08.2025 05:03
0 Komentarzy

Do Sejmu wpłynęła Interpelacja nr 11308, zgłoszona przez posłankę Iwonę Małgorzatę Krawczyk, dotycząca potrzeby budowy łącznicy kolejowej Jaworzyna Śląska–Sędzisław jako kluczowego elementu modernizacji połączenia Wrocław–Jelenia Góra.

Dokument trafił do ministra infrastruktury 30 lipca 2025 r. i dotyczy jednej z najbardziej dyskutowanych inwestycji kolejowych na Dolnym Śląsku. -„To niezbędny skrót dla kolei na Dolnym Śląsku” – podkreśla w interpelacji posłanka dodając, że łącznica Jaworzyna Śląska–Sędzisław staje się dziś inwestycją konieczną

Dolny Śląsk potrzebuje mocnych kolejowych korytarzy

„Potrzeba budowy łącznicy kolejowej Jaworzyna Śląska–Sędzisław staje się dziś nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna z punktu widzenia racjonalnej polityki transportowej państwa oraz zapewnienia realnej spójności komunikacyjnej południowo-zachodniej Polski” – czytamy w piśmie.

Zdaniem autorki dokumentu, budowa nowego odcinka torów mogłaby w sposób istotny skrócić czas przejazdu pomiędzy Wrocławiem a Jelenią Górą, poprawić efektywność przewozów i w pełni wykorzystać potencjał kolei w ruchu regionalnym, aglomeracyjnym i turystycznym.

W uzasadnieniu interpelacji podniesiono, że Kotlina Jeleniogórska, Kotlina Kamiennogórska oraz obszar Karkonoszy to regiony o rosnącym znaczeniu gospodarczym i turystycznym, które wymagają sprawnej komunikacji. Obecny układ sieci kolejowej, ze względu na swoją geometrię i brak alternatywnych tras, nie pozwala na pełne wykorzystanie potencjału transportu szynowego.

„W dokumentach planistycznych miasta Jelenia Góra oraz w debacie publicznej łącznica ta opisywana jest jako ‘cięciwa’ niezbędna do realnego unowocześnienia połączenia Wrocław–Jelenia Góra i nadania mu charakteru połączenia pierwszej kategorii – nowoczesnego, szybkiego, atrakcyjnego czasowo i konkurencyjnego wobec transportu drogowego” – zaznacza posłanka Krawczyk.

Pytania do ministra infrastruktury

W interpelacji znalazły się cztery kluczowe pytania, skierowane do szefa resortu infrastruktury:

  1. Czy rozważana jest realizacja połączenia kolejowego Jaworzyna Śląska–Sędzisław jako elementu modernizacji i usprawnienia trasy Wrocław–Jelenia Góra?
  2. Czy inwestycja została objęta jakimikolwiek analizami technicznymi lub przedprojektowymi?
  3. Czy możliwe jest ujęcie tej łącznicy w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego lub innych dokumentach strategicznych państwa?
  4. Czy ministerstwo planuje dialog z samorządami lokalnymi, w tym z Jelenią Górą, by rozpocząć działania przygotowawcze i projektowe?

Na koniec posłanka Krawczyk podkreśla, że sprawa ma wymiar nie tylko lokalny, ale ponadregionalny.

„Uwzględnienie łącznicy Jaworzyna Śląska–Sędzisław w planach inwestycyjnych państwa będzie wyrazem konsekwentnej realizacji polityki zrównoważonego transportu, wzmocnienia roli kolei w mobilności regionalnej oraz faktycznego wsparcia dla samorządów” – wskazuje parlamentarzystka.

Jej zdaniem inwestycja powinna otrzymać status priorytetowy zarówno z punktu widzenia dostępności komunikacyjnej Dolnego Śląska, jak i dalszego rozwoju gospodarczego oraz turystycznego całego regionu. Więcej na https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=11308&view=null

Komentarze