Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

e-TOLL ma problemy. Czy KAS je zna?

interwencje
07.01.2022 09:49
0 Komentarzy
Poseł Paweł Szramka złożył interpelację ws. problemów związanych z systemem e-TOLL w kontekście zmiany sposobu pobierania opłat za przejazd odcinkiem autostrady A2 Konin-Stryków oraz odcinkiem autostrady A4 Wrocław-Sośnica

Od 1 października 2021 roku kierowcy samochodów ciężkich poruszający się po drogach objętych opłatami zobligowani są do korzystania z systemu e-toll. Od 1 grudnia zmiana objęła także kierowców pojazdów lekkich poruszających się odcinkiem autostrady A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica. Na odcinkach tych zniknęły bowiem punkty poboru opłat, zaś korzystający z nich kierowcy powinni uiścić opłatę za przejazd albo za pomocą aplikacji e-toll, albo kupując bilet na stacji benzynowej. Zmiana ta wprowadziła dość spore zamieszanie. Z jednej strony część kierowców (w tym kierowców z zagranicy) może nie być w pełni poinformowana na temat zmiany sposobu pobierania opłat i korzystać ze wspomnianych odcinków autostrady A2 oraz A4 bez uiszczenia opłaty, za co grozi kara w wysokości 500 zł.

-„Spore problemy rodzi także samo korzystanie z aplikacji e-toll, która jest oceniana bardzo negatywnie. Jej obsługa jest mało intuicyjna, nie może ona pracować w tle, zaś jej zamknięcie bądź zawieszenie w trakcie wykonywania przejazdu także naraża kierowcę na karę. Ponieważ aplikacja opiera się na danych z systemu GPS, wątpliwości budzi także fakt, czy opłata za przejazd będzie pobrana także w przypadku, gdy kierowca będzie korzystał z drogi równoległej do autostrady. Kierowca naraża się również na karę w sytuacji utraty zasięgu GPS w trakcie przejazdu, lub błędnego odczytania przez system jego pozycji – informuje poseł Szramka.

Dodajmy, że w przypadku wykupienia biletu za przejazd na stacji benzynowej, problem w postaci kary pieniężnej może zaś spotkać kierowcę w przypadku minięcia zjazdu, na którym miał opuścić płatny odcinek autostrady. Z kolei w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu będzie zmuszony opuścić autostradę na wcześniejszym zjeździe, nadpłata nie zostanie mu w żaden sposób zwrócona.

W związku z powyższym poseł zadaje Ministerstwu Finansów kilka pytań:

  1. Czy pojawiające się problemy i wątpliwości związane z funkcjonowaniem systemu e-toll są znane w ministerstwie?
  2. W jaki sposób resort zamierza im przeciwdziałać?
  3. Czy w kontekście zmiany sposobu pobierania opłat na odcinku autostrady A2 Konin-Stryków oraz odcinku autostrady A4 Wrocław-Sośnica przeprowadzona została odpowiednia kampania informacyjna? Czy o niniejszej zmianie w sposób adekwatny informowani są także zagraniczni kierowcy?
  4. Ilu kierowców korzystających z autostrady A2 na odcinku Konin-Stryków oraz autostrady A4 na odcinku Wrocław-Sośnica zostało do tej pory ukaranych za brak wniesienia opłaty za przejazd?

Komentarze