Czy w pociągach PKP Intercity będą automaty biletowe?
10 października poseł Franciszek Sterczewski zapytał Ministerstwo Infrastruktury w sprawie wprowadzenia automatów biletowych w pociągach PKP Intercity.
Zdaniem parlamentarzysty, automaty byłyby znacznym ułatwieniem dla pasażerek i pasażerów. W trakcie wielokrotnych opóźnień pociągów część osób z ostrożności nie kupuje biletów z wyprzedzeniem, ponieważ opóźnienia powodują później konieczność zwrotu. Wielokrotnie do pociągu pasażer czy pasażerka wpada chwilę przed odjazdem, z ledwością zdążając do niego wejść ze względu na opóźnienia poprzednich. Jednak system sprzedaży internetowej blokuje możliwość zakupu biletu, w związku z czym pasażer lub pasażerka musi czekać na kolejny pociąg lub zapłacić karę za brak biletu.
W związku z tym poseł zadał Ministerstwu Infrastruktury dwa pytania:
1. Dlaczego do tej pory nie zdecydowano się na modernizację systemu sprzedaży biletów poprzez umożliwienie zakupu w automatach biletowych znajdujących się w pociągach?
2. Czy planowane jest wprowadzenie takiej możliwości? Jeśli tak – kiedy? Jeśli nie – dlaczego?
Resort odpowiada
2 listopada na te pytanie odpowiedział z upoważnienia Ministra Infrastruktury – Andrzej Bittel, sekretarz stanu:
Ad 1. Oprócz tradycyjnych kas, automatów biletowych umieszczonych na stacjach oraz terminali konduktorskich, sprzedaż biletów na pociągi PKP Intercity, w ramach publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez ministra właściwego do spraw transportu, prowadzona jest poprzez własną stronę internetową PKP Intercity, przy wykorzystaniu serwisu sprzedaży internetowej e-IC, aplikacji mobilnych takich jak Bilkom, SkyCash, IC Navigator oraz przy zaangażowaniu podmiotów zewnętrznych. Kanały sprzedaży są sukcesywnie rozbudowywane w celu zwiększania dostępności do zakupu biletów na przejazdy w ramach publicznego transportu zbiorowego realizowanego przez PKP Intercity. PKP Intercity realizuje połączenia przede wszystkim dalekobieżne, a nie regionalne – za które, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz z art. 7 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1343), odpowiedzialni są marszałkowie województw.
W odniesieniu do połączeń dalekobieżnych prowadzone są działania mające na celu zachęcenie pasażerów do wcześniejszego zakupu biletów. Zakłada się, że sprzedaż powinna być prowadzona w możliwie największym stopniu przed odjazdem pociągu. Zakup na pokładzie powinien być rozwiązaniem mającym obsłużyć pasażerów, którzy nie są w stanie kupić biletu w przedsprzedaży – co stanowi niewielką skalę potencjalnych odbiorców proponowanego rozwiązania. Ponadto, zważywszy na specyfikę przejazdów dalekobieżnych, nabywanie biletów przed rozpoczęciem przejazdu jest szczególnie istotnie, ponieważ wówczas pasażer otrzymuje m.in. informację o dostępności miejsca oraz możliwość porównania cen.
Natomiast PKP Intercity może w lepszy sposób planować wykorzystanie taboru z punktu widzenia przewidywanej frekwencji na danych połączeniach (przykładowo w zakresie wzmacniania pociągów dodatkowymi wagonami). Stale rozszerzana jest też siatka biletomatów ustawianych na dworcach kolejowych w całym kraju. Zakup biletów na pokładzie pociągów już teraz stanowi bardzo niewielki udział w strukturze kanałów sprzedaży. Odnosząc się do kwestii automatów biletowych funkcjonujących aktualnie w pociągach regionalnych, jest to rozwiązanie istotne w przypadku połączeń o specyfice lokalnej, w szczególności charakteryzujących się częstymi zatrzymaniami oraz dużą wymianą pasażerów na krótkich trasach.
Ponadto, w odróżnieniu od połączeń dalekobieżnych realizowanych przez PKP Intercity, pociągi regionalne obsługują również większą liczbę przystanków, na których nie ma czynnych kas biletowych lub automatów samoobsługowych, stąd częściej występują sytuacje, w których pasażer preferuje nabycie biletu po rozpoczęciu przejazdu.
Ad 2. Zgodnie ze wskazaną w poprzednim punkcie argumentacją, nie planuje się zakupu ani montażu automatów biletowych w pociągach.”
Komentarze