Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy będzie nowy rozkład dla stacji Brzeg i Kędzierzyn-Koźle?

interwencje
28.02.2022 06:00
0 Komentarzy

Poseł Witold Zembaczyński interweniuje ws. rozkładu jazdy RJ 2022/2023 dla pociągów kategorii IC oraz TLK na stacjach Brzeg oraz Kędzierzyn-Koźle

Czekamy na odpowiedź Ministerstwa.

Interpelacja nr 31646

Jak informuje poseł, w marcu 2023 roku planowane jest zakończenie remontu opolskiego węzła kolejowego. Dzięki rewitalizacji tego odcinka zwiększy się przepustowość linii nr 132, a w konsekwencji skróci się czas podróży między Opolem a Brzegiem oraz Wrocławiem. Z uzyskanych informacji wynika również, że Ministerstwo Infrastruktury wraz z przewoźnikiem rozważają wprowadzenie postojów handlowych na stacji Brzeg dla następujących pociągów:

  • ‌IC Malczewski relacji Kraków Główny-Kołobrzeg,
  • ‌IC Hetman rel. Wrocław Główny-Lublin Gł/Hrubieszów,
  • ‌IC Wyspiański rel. Wrocław Główny-Przemyśl Gł.,
  • ‌IC Wawel rel. Kraków Główny-Berlin HBF,
  • ‌IC Siemiradzki rel. Wrocław Główny-Kraków Główny,
  • ‌IC Przemyślanin rel. Świnoujście/Ustka-Przemyśl Gł.,
  • ‌IC Karkonosze rel. Szklarska Poręba-Warszawa Wschodnia /Lublin Gł.

Jak wskazują zainteresowani, należy wziąć pod uwagę, iż prywatny przewoźnik RegioJet planuje uruchomić w grudniu 2022 roku dziewięć par połączeń komercyjnych na własny rachunek bez dotacji i aż dla dziewięciu tych par planowane są postoje na stacji Brzeg. Jest to dobre rozwiązanie dla miasta Brzeg, którego potencjał przewozowy jest na poziomie ponad 4000 osób na dobę, a przede wszystkim mieszkańców dojeżdżających do pracy na terenie województw opolskiego i dolnośląskiego. Ponadto dobrym sygnałem jest skomunikowanie na stacji Brzeg z pociągami do/z Nysy, co umożliwi bardzo dobry dojazd mieszkańców okolicznych miejscowości.

Zainteresowani mieszkańcy proponują również przetrasowanie minimum trzech par IC z odcinka linii nr 132 Opole–Strzelce Opolskie na linię nr 136 Opole–Kędzierzyn-Koźle. Miasto to generuje zapotrzebowanie na transport kolejowy na poziomie 3000 osób dziennie. Tym samym jest trzecie pod względem wysokiej wymiany pasażerów w województwie opolskim.

Proponowana jest zatem zmiana tras trzech następujących par relacji:

  • IC Wyspiański do/z Przemyśla z postojami m.in. na stacjach: Brzeg, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Zabrze, Katowice, Kraków Główny, Rzeszów Główny;
  • IC Malczewski do/z Kołobrzegu z postojami m.in. na stacjach: Białogard, Piła Główna, Poznań Główny, Leszno, Wrocław Główny, Brzeg, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Katowice;
  • TLK Artus do/z Gdyni z postojami m.in. na stacjach: Gdańsk, Bydgoszcz Główna, Poznań Główny, Leszno, Wrocław Główny, Brzeg, Opole Główne, Zdzieszowice, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Katowice, Kraków Główny, Tarnów, Rzeszów Główny, Przemyśl Główny.

Dzięki powyższemu mieszkańcy Kędzierzyna-Koźla otrzymają dojazd bez przesiadek w Opolu Głównym lub na innych stacjach w kierunkach: Przemyśl Główny, Rzeszów, Poznań Główny, Bydgoszczy, Kołobrzeg oraz Piła.

Na koniec poseł Witold Zembaczyński zadaje pytania:

  1. Czy planowane jest poszerzenie oferty przewozowej dla stacji Brzeg o ww. postoje pociągów?
  2. Czy planowane są nowe relacje/pociągi? Jeżeli tak, to jakie relacje ewentualnie są zakładane i czy mają posiadać postój handlowy na stacji Brzeg?
  3. Czy planowane są jakieś połączenia dalekobieżne w ramach linii kolejowej nr 136 przez Kędzierzyn-Koźle? Jeżeli tak, to jakie?
  4. Czy planowany jest powrót pociągu TLK/IC do Żyliny lub dalej do Popradu przez Wrocław, Brzeg i Opole?
  5. Czy Ministerstwo Infrastruktury wraz z przewoźnikiem rozważają poprawę oferty dla połączeń międzynarodowych z postojem w Brzegu? Jeśli tak, to jakie?
  6. Czy zostanie zaproponowany przewoźnikowi DB wniosek o ustanowienie postoju handlowego dla pociągu IC Wawel na stacji Brzeg, na przykładzie m.in. pociągu IC Nightjet, który przyjął się bardzo dobrze wśród mieszkańców?

Komentarze