Czy będzie nowy rozkład dla stacji Brzeg i Kędzierzyn-Koźle?
Poseł Witold Zembaczyński interweniuje ws. rozkładu jazdy RJ 2022/2023 dla pociągów kategorii IC oraz TLK na stacjach Brzeg oraz Kędzierzyn-Koźle
Czekamy na odpowiedź Ministerstwa.
Interpelacja nr 31646
Jak informuje poseł, w marcu 2023 roku planowane jest zakończenie remontu opolskiego węzła kolejowego. Dzięki rewitalizacji tego odcinka zwiększy się przepustowość linii nr 132, a w konsekwencji skróci się czas podróży między Opolem a Brzegiem oraz Wrocławiem. Z uzyskanych informacji wynika również, że Ministerstwo Infrastruktury wraz z przewoźnikiem rozważają wprowadzenie postojów handlowych na stacji Brzeg dla następujących pociągów:
- IC Malczewski relacji Kraków Główny-Kołobrzeg,
- IC Hetman rel. Wrocław Główny-Lublin Gł/Hrubieszów,
- IC Wyspiański rel. Wrocław Główny-Przemyśl Gł.,
- IC Wawel rel. Kraków Główny-Berlin HBF,
- IC Siemiradzki rel. Wrocław Główny-Kraków Główny,
- IC Przemyślanin rel. Świnoujście/Ustka-Przemyśl Gł.,
- IC Karkonosze rel. Szklarska Poręba-Warszawa Wschodnia /Lublin Gł.
Jak wskazują zainteresowani, należy wziąć pod uwagę, iż prywatny przewoźnik RegioJet planuje uruchomić w grudniu 2022 roku dziewięć par połączeń komercyjnych na własny rachunek bez dotacji i aż dla dziewięciu tych par planowane są postoje na stacji Brzeg. Jest to dobre rozwiązanie dla miasta Brzeg, którego potencjał przewozowy jest na poziomie ponad 4000 osób na dobę, a przede wszystkim mieszkańców dojeżdżających do pracy na terenie województw opolskiego i dolnośląskiego. Ponadto dobrym sygnałem jest skomunikowanie na stacji Brzeg z pociągami do/z Nysy, co umożliwi bardzo dobry dojazd mieszkańców okolicznych miejscowości.
Zainteresowani mieszkańcy proponują również przetrasowanie minimum trzech par IC z odcinka linii nr 132 Opole–Strzelce Opolskie na linię nr 136 Opole–Kędzierzyn-Koźle. Miasto to generuje zapotrzebowanie na transport kolejowy na poziomie 3000 osób dziennie. Tym samym jest trzecie pod względem wysokiej wymiany pasażerów w województwie opolskim.
Proponowana jest zatem zmiana tras trzech następujących par relacji:
- IC Wyspiański do/z Przemyśla z postojami m.in. na stacjach: Brzeg, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Zabrze, Katowice, Kraków Główny, Rzeszów Główny;
- IC Malczewski do/z Kołobrzegu z postojami m.in. na stacjach: Białogard, Piła Główna, Poznań Główny, Leszno, Wrocław Główny, Brzeg, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Katowice;
- TLK Artus do/z Gdyni z postojami m.in. na stacjach: Gdańsk, Bydgoszcz Główna, Poznań Główny, Leszno, Wrocław Główny, Brzeg, Opole Główne, Zdzieszowice, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Katowice, Kraków Główny, Tarnów, Rzeszów Główny, Przemyśl Główny.
Dzięki powyższemu mieszkańcy Kędzierzyna-Koźla otrzymają dojazd bez przesiadek w Opolu Głównym lub na innych stacjach w kierunkach: Przemyśl Główny, Rzeszów, Poznań Główny, Bydgoszczy, Kołobrzeg oraz Piła.
Na koniec poseł Witold Zembaczyński zadaje pytania:
- Czy planowane jest poszerzenie oferty przewozowej dla stacji Brzeg o ww. postoje pociągów?
- Czy planowane są nowe relacje/pociągi? Jeżeli tak, to jakie relacje ewentualnie są zakładane i czy mają posiadać postój handlowy na stacji Brzeg?
- Czy planowane są jakieś połączenia dalekobieżne w ramach linii kolejowej nr 136 przez Kędzierzyn-Koźle? Jeżeli tak, to jakie?
- Czy planowany jest powrót pociągu TLK/IC do Żyliny lub dalej do Popradu przez Wrocław, Brzeg i Opole?
- Czy Ministerstwo Infrastruktury wraz z przewoźnikiem rozważają poprawę oferty dla połączeń międzynarodowych z postojem w Brzegu? Jeśli tak, to jakie?
- Czy zostanie zaproponowany przewoźnikowi DB wniosek o ustanowienie postoju handlowego dla pociągu IC Wawel na stacji Brzeg, na przykładzie m.in. pociągu IC Nightjet, który przyjął się bardzo dobrze wśród mieszkańców?
Komentarze