ZTP Kraków szykuje duże podwyżki cen biletów. Plus taryfa dynamiczna w 2027
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie rozpoczyna proces największej od lat aktualizacji taryfy biletowej. Miasto podkreśla, że zmiany są konieczne ze względu na rosnące koszty utrzymania komunikacji.
Chodzi zarówno o ceny paliwa, energii i serwisu, jak i wynagrodzeń kierowców oraz inwestycji w nowoczesny tabor. Jednocześnie władze chcą wzmocnić ofertę przewozową i uniknąć cięć w kursowaniu. Projekt uchwały trafił już do Rady Miasta, która ma zdecydować o wprowadzeniu nowych zasad od 2 marca 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy mają zacząć obowiązywać nowe ceny biletów w krakowskiej komunikacji?
- Ile będzie kosztował bilet jednorazowy (1 przejazd) według proponowanej taryfy?
- Jaka maksymalna opłata za jedną podróż ma obowiązywać w planowanej taryfie dynamicznej w 2027 roku?
Wyższe ceny biletów jednorazowych i czasowych
Kraków przygotowuje największą od lat aktualizację taryfy biletowej Komunikacji Miejskiej. Miasto tłumaczy, że zmiany są konieczne, bo koszty utrzymania transportu wzrosły o 70–80 proc., a jednocześnie planowane jest wzmocnienie oferty przewozowej – czyli więcej kursów, lepszy tabor i nowe linie. Dla pasażera oznacza to nowe ceny biletów już od 2 marca 2026 r., a w 2027 r. – duży przełom w postaci taryfy dynamicznej, w której opłata będzie naliczana za realny dystans podróży
Najbardziej odczuwalne dla pasażerów będą nowe stawki:
- bilet jednorazowy (1 przejazd): 6 zł
- 15-min: 4 zł
- 30-min: 6 zł
- 60-min: 8 zł
- 90-min: 9 zł
Ceny krótkookresowych (dobowych, weekendowych, 7-dniowych) również wzrosną – np. bilet 24h w I strefie: 17 zł.
Zmiany w biletach miesięczny
To właśnie bilety okresowe są kluczowe dla stałych użytkowników komunikacji. W Krakowie pozostaną one nadal jednymi z najtańszych w kraju. Mieszkaniec (I strefa):
- 1 linia: 90 zł
- sieciowy: 109 zł
- półroczny: 565 zł
- nowość: roczny bilet studencki – 470 zł
Metropolitalne (I+II+III):
- pełna sieć: 241 zł (normalny)
Dla najbardziej potrzebujących wprowadzane są preferencyjne stawki:
- bilet socjalny od 30 zł (I strefa)
- bilet aktywizujący dla bezrobotnych od 50 zł
- nowe prawo do przejazdów ulgowych dla dawców przeszczepów
- prawo do darmowej komunikacji dla absolwentów podstawówek także w wakacje
Wyższe kary za jazdę bez biletu
- 400 zł opłaty dodatkowej – to nowa stawka za brak ważnego biletu.
Rewolucja w 2027
To największa zmiana czekająca pasażerów. Kraków testował to rozwiązanie pilotażowo, a teraz chce wdrożyć je na stałe. Jak to będzie działać?
- opłata minimalna (0–3,5 km): 4 zł
- każdy dodatkowy 500 m: 0,50 zł
- maksymalnie za jedną podróż: 9 zł
- dzienny limit: 20 zł
Po jego osiągnięciu kolejne przejazdy będą darmowe.
To model podobny do usług carsharingu czy hulajnóg – zapłacisz za to, ile realnie przejedziesz.
Dlaczego ceny rosną?
Miasto podaje twarde dane:
- koszt 1 km tramwajowego wzrósł z 16,43 zł do 29,28 zł (+78%)
- koszt 1 km autobusowego: z 7,51 zł do 13,60 zł (+81%)
- rosną ceny energii, paliwa, serwisu, części, a także wynagrodzenia kierowców i motorniczych
- Kraków inwestuje w nowoczesny, zeroemisyjny tabor – już co piąty autobus jest elektryczny, a wkrótce dojadą także autobusy wodorowe
- tramwaje wysokopodłogowe zostaną całkowicie wycofane
Miasto szacuje, że musi dopłacić w 2026 r. o około 100 mln zł więcej do transportu publicznego. Zmiana taryfy pozwoli ograniczyć konieczne dopłaty o 61,3 mln zł. I Uwaga - jak podaje miasto - na tle innych miast Kraków wciąż w czołówce najtańszych Dla porównania ceny miesięcznego biletu sieciowego (2026):
- Gdańsk: 117 zł
- Katowice: 119 zł
- Poznań: 119 zł
- Białystok: 130 zł
- Łódź: 140 zł
- Szczecin: 140 zł
- Kraków – 109 zł



Komentarze