Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM Poznań z podwyżką cen biletów. Okresowe dla podatników bez zmian

infotrans
03.12.2024 16:02
0 Komentarzy

3 grudnia Rada Miasta Poznania zatwierdziła nowy cennik biletów na komunikację miejską organizowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM).

Wprowadzone zmiany, które zaczną obowiązywać od 1 września 2025 roku, są odpowiedzią na rosnące koszty organizacji transportu publicznego, ale też próbą zachęcenia mieszkańców do odprowadzania podatków w Poznaniu i gminach współpracujących z ZTM.

Spis treści:

  1. Kiedy zaczną obowiązywać nowe ceny biletów komunikacji miejskiej w Poznaniu?
  2. Ile będzie kosztował 30-dniowy bilet dla osób spoza systemu metropolitalnego?
  3. Jaki procent wzrostu budżetu miasta szacowany jest, jeśli wszyscy mieszkańcy Poznania zadeklarują rozliczanie podatków w mieście?
Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku
Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku

premiowanie podatników

Mieszkańcy Poznania oraz 19 gmin aglomeracji, którzy rozliczają swoje podatki lokalnie, nie odczują wzrostu cen biletów okresowych. Dla nich ceny pozostaną na obecnym poziomie – np. 30-dniowy Bilet Metropolitalny nadal kosztować będzie 119 zł. Osoby, które nie płacą podatków w Poznaniu lub gminach współpracujących, będą musiały zapłacić 199 zł, co oznacza wzrost o 50 zł.

Jednorazowe bilety zdrożeją o złotówkę: przykładowo, bilet 15-minutowy będzie kosztował 5 zł, a 45-minutowy 7 zł. Wzrosną też ceny biletów długookresowych – 90-dniowy dla osób spoza systemu ulgowego zdrożeje z 404,60 zł do 539 zł.

„Od września przyszłego roku osoby, które nie płacą tu podatków zapłacą za bilet miesięczny blisko 200 zł. Zaś miesięczny bilet dla osoby, która rozlicza się w Poznaniu, wciąż będzie kosztował niespełna 120 zł” – powiedział wiceprezydent.

Przyjęty system premiuje osoby lojalnie płacące podatki w Poznaniu i gminach ościennych, które korzystają z Biletów Metropolitalnych. Miasto chce w ten sposób nagrodzić tych, którzy przyczyniają się do jego rozwoju. Osoby spoza systemu metropolitalnego zapłacą więcej, zarówno za bilety okresowe, jak i jednorazowe, co ma być dodatkową motywacją do zmiany miejsca rozliczenia podatków.

Miasto jednocześnie rezygnuje z mniej popularnych taryf, takich jak bilety na trasę do 6 przystanków.

Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku
Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku

Rachunek ekonomiczny

Władze miasta argumentują, że podwyżki są konieczne, by zbilansować gwałtownie rosnące koszty transportu publicznego. Od 2020 roku wydatki na jego organizację wzrosły z 420 mln zł do prawie 750 mln zł, co wynika m.in. z wyższych kosztów energii, paliw oraz wynagrodzeń. Jednocześnie dochody z biletów spadały w czasie pandemii, osiągając dopiero w 2024 roku poziom przekraczający 220 mln zł.

– „Zależy nam na rozwoju miasta i jego infrastruktury, ale także na uczciwym podziale kosztów utrzymania. Chcemy, aby mieszkańcy odczuwali korzyści z rozliczania podatków w Poznaniu, dlatego podjęliśmy te decyzje” – powiedział wiceprezydent Mariusz Wiśniewski.

Miasto planuje intensywną kampanię informacyjną, która ma na celu uświadomienie mieszkańcom korzyści płynących z rozliczania podatków w miejscu zamieszkania. Szacuje się, że nawet 100 tys. osób mieszkających w Poznaniu płaci podatki poza miastem. Gdyby wszyscy zadeklarowali rozliczenie w Poznaniu, budżet mógłby wzrosnąć o ponad 500 mln zł rocznie, co pozwoliłoby na dodatkowe inwestycje w transport, kulturę czy edukację.

Zachowanie obecnych cen dla Biletów Metropolitalnych oraz biletów specjalnych dla uczniów, studentów i seniorów to ukłon w stronę mieszkańców miasta. Jednocześnie władze podkreślają, że wyższe wpływy z biletów pozwolą na rozwój systemu komunikacji miejskiej, w tym nowe linie autobusowe w rejonach intensywnej zabudowy mieszkaniowej.

Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku
Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku

Na tle innych miast

Poniżej szybka analiza porównawcza cen biletów komunikacji miejskiej: Poznań (po zmianach IX.2025) , Łódź, Wrocław i Gdańsk.

Poznań

Ceny biletów okresowych dla mieszkańców rozliczających podatki lokalnie (strefa A):

  • 30-dniowy: 119 zł (bez zmian)
  • Roczny: 949 zł (bez zmian)

Dla osób spoza systemu metropolitalnego:

  • 30-dniowy: 199 zł (wzrost o 50 zł)
  • Roczny: 1589 zł (wzrost o 392 zł)

Bilety jednorazowe wzrosną o złotówkę: bilet 15-minutowy będzie kosztować 5 zł, a 45-minutowy 7 zł. Miasto jednocześnie rezygnuje z mniej popularnych taryf, takich jak bilety na trasę do 6 przystanków.

Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku
Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku

Łódź

Łódź w ostatnich latach również wprowadziła podwyżki, ale w nieco bardziej umiarkowanym zakresie. Miasto koncentruje się na uproszczeniu taryf oraz promowaniu biletów okresowych, szczególnie dla mieszkańców płacących podatki lokalnie. Ceny biletów okresowych:

  • 30-dniowy: 122 zł
  • Roczny: 1080 zł

Bilety jednorazowe kosztują:

  • 20-minutowy: 4 zł
  • 40-minutowy: 6 zł

Łódź także premiuje osoby płacące podatki w mieście, choć różnice w cenach między mieszkańcami a osobami spoza miasta są mniejsze niż w Poznaniu.

Wrocław

We Wrocławiu ceny biletów zostały zaktualizowane w 2023 roku, ale miasto nadal utrzymuje umiarkowane ceny dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Ceny biletów okresowych:

  • 30-dniowy: 120 zł
  • Roczny: 1100 zł

Bilety jednorazowe:

  • 15-minutowy: 4,60 zł
  • 30-minutowy: 6 zł

Wrocław mocno promuje bilet roczny oraz bilety grupowe, co ma na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.

Gdańsk

Gdańsk również dostosował swoje taryfy do rosnących kosztów. Ceny biletów okresowych i jednorazowych są wyższe niż w innych miastach, ale jakość komunikacji i rozbudowany system metropolitalny (obejmujący Gdynię i Sopot) stanowią rekompensatę.

Ceny biletów okresowych:

  • 30-dniowy: 120 zł
  • Roczny: 1350 zł

Bilety jednorazowe:

  • 75-minutowy: 5 zł
  • 24-godzinny: 18 zł

Miasto premiuje użytkowników karty mieszkańca, którzy korzystają z różnych zniżek i dodatkowych benefitów.

Podsumowując wygląda to tak:

MiastoJednorazowy (15/20 minut)Jednorazowy (45 minut)30-dniowy (lokalni podatnicy)Roczny (lokalni podatnicy)
Poznań5 zł7 zł119 zł949 zł
Łódź4 zł6 zł122 zł1080 zł
Wrocław4,60 zł6 zł120 zł1100 zł
Gdańsk5 zł7 zł120 zł1350 zł
Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku

Plus parkingi

Na koniec wracamy jeszcze do Poznania, gdzie wzrośnie również opłata za SPP. W przypadku nowych stawek za strefę płatnego parkowania planowane jest wprowadzenie zróżnicowanych stawek za parkowanie dla osób odprowadzających podatki w Poznaniu oraz dla pozostałych kierowców.

Według projektu uchwały poznaniacy płacący podatki w mieście od września przyszłego roku zapłacą w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Centrum (ŚSPP Centrum) 7,50 za pierwszą godzinę parkowania, 9 zł za drugą i 9,90 zł za trzecią; obecnie jest to 7, 7,40 i 7,90 zł; w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Jeżyce (ŚSPP Jeżyce) będzie to 5,50 zł, 6,50 zł i 7,50 zł (teraz 5 zł, 6 zł i 6,90 zł), a w pozostałej strefie SPP - 4 zł, 4,7 zł i 5,50 zł (obecnie 3,50 zł, 4,20 zł oraz 4,90 zł).

Pozostałe osoby za pierwszą godzinę parkowania w ŚSPP Centrum miałyby zapłacić 9,50 zł, za drugą 11, a za trzecią 13 zł. W ŚSPP Jeżyce opłaty miałyby wynieść odpowiednio: 7,5 zł, 9 zł i 10 zł, a w SPP: 5, 6 i 7 zł.

Ceny w poznańskiej strefie płatnego postoju także nie były zmieniane od 2020 roku.

Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku / fot. UM Poznań
Będą droższe bilety ZTM Poznań. Radni przyjęli zmiany w cenniku / fot. UM Poznań

Komentarze