ZTM Poznań z podwyżką cen biletów. Okresowe dla podatników bez zmian
3 grudnia Rada Miasta Poznania zatwierdziła nowy cennik biletów na komunikację miejską organizowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM).
Wprowadzone zmiany, które zaczną obowiązywać od 1 września 2025 roku, są odpowiedzią na rosnące koszty organizacji transportu publicznego, ale też próbą zachęcenia mieszkańców do odprowadzania podatków w Poznaniu i gminach współpracujących z ZTM.
Spis treści:
- Kiedy zaczną obowiązywać nowe ceny biletów komunikacji miejskiej w Poznaniu?
- Ile będzie kosztował 30-dniowy bilet dla osób spoza systemu metropolitalnego?
- Jaki procent wzrostu budżetu miasta szacowany jest, jeśli wszyscy mieszkańcy Poznania zadeklarują rozliczanie podatków w mieście?
premiowanie podatników
Mieszkańcy Poznania oraz 19 gmin aglomeracji, którzy rozliczają swoje podatki lokalnie, nie odczują wzrostu cen biletów okresowych. Dla nich ceny pozostaną na obecnym poziomie – np. 30-dniowy Bilet Metropolitalny nadal kosztować będzie 119 zł. Osoby, które nie płacą podatków w Poznaniu lub gminach współpracujących, będą musiały zapłacić 199 zł, co oznacza wzrost o 50 zł.
Jednorazowe bilety zdrożeją o złotówkę: przykładowo, bilet 15-minutowy będzie kosztował 5 zł, a 45-minutowy 7 zł. Wzrosną też ceny biletów długookresowych – 90-dniowy dla osób spoza systemu ulgowego zdrożeje z 404,60 zł do 539 zł.
„Od września przyszłego roku osoby, które nie płacą tu podatków zapłacą za bilet miesięczny blisko 200 zł. Zaś miesięczny bilet dla osoby, która rozlicza się w Poznaniu, wciąż będzie kosztował niespełna 120 zł” – powiedział wiceprezydent.
Przyjęty system premiuje osoby lojalnie płacące podatki w Poznaniu i gminach ościennych, które korzystają z Biletów Metropolitalnych. Miasto chce w ten sposób nagrodzić tych, którzy przyczyniają się do jego rozwoju. Osoby spoza systemu metropolitalnego zapłacą więcej, zarówno za bilety okresowe, jak i jednorazowe, co ma być dodatkową motywacją do zmiany miejsca rozliczenia podatków.
Miasto jednocześnie rezygnuje z mniej popularnych taryf, takich jak bilety na trasę do 6 przystanków.
Rachunek ekonomiczny
Władze miasta argumentują, że podwyżki są konieczne, by zbilansować gwałtownie rosnące koszty transportu publicznego. Od 2020 roku wydatki na jego organizację wzrosły z 420 mln zł do prawie 750 mln zł, co wynika m.in. z wyższych kosztów energii, paliw oraz wynagrodzeń. Jednocześnie dochody z biletów spadały w czasie pandemii, osiągając dopiero w 2024 roku poziom przekraczający 220 mln zł.
– „Zależy nam na rozwoju miasta i jego infrastruktury, ale także na uczciwym podziale kosztów utrzymania. Chcemy, aby mieszkańcy odczuwali korzyści z rozliczania podatków w Poznaniu, dlatego podjęliśmy te decyzje” – powiedział wiceprezydent Mariusz Wiśniewski.
Miasto planuje intensywną kampanię informacyjną, która ma na celu uświadomienie mieszkańcom korzyści płynących z rozliczania podatków w miejscu zamieszkania. Szacuje się, że nawet 100 tys. osób mieszkających w Poznaniu płaci podatki poza miastem. Gdyby wszyscy zadeklarowali rozliczenie w Poznaniu, budżet mógłby wzrosnąć o ponad 500 mln zł rocznie, co pozwoliłoby na dodatkowe inwestycje w transport, kulturę czy edukację.
Zachowanie obecnych cen dla Biletów Metropolitalnych oraz biletów specjalnych dla uczniów, studentów i seniorów to ukłon w stronę mieszkańców miasta. Jednocześnie władze podkreślają, że wyższe wpływy z biletów pozwolą na rozwój systemu komunikacji miejskiej, w tym nowe linie autobusowe w rejonach intensywnej zabudowy mieszkaniowej.
Na tle innych miast
Poniżej szybka analiza porównawcza cen biletów komunikacji miejskiej: Poznań (po zmianach IX.2025) , Łódź, Wrocław i Gdańsk.
Poznań
Ceny biletów okresowych dla mieszkańców rozliczających podatki lokalnie (strefa A):
- 30-dniowy: 119 zł (bez zmian)
- Roczny: 949 zł (bez zmian)
Dla osób spoza systemu metropolitalnego:
- 30-dniowy: 199 zł (wzrost o 50 zł)
- Roczny: 1589 zł (wzrost o 392 zł)
Bilety jednorazowe wzrosną o złotówkę: bilet 15-minutowy będzie kosztować 5 zł, a 45-minutowy 7 zł. Miasto jednocześnie rezygnuje z mniej popularnych taryf, takich jak bilety na trasę do 6 przystanków.
Łódź
Łódź w ostatnich latach również wprowadziła podwyżki, ale w nieco bardziej umiarkowanym zakresie. Miasto koncentruje się na uproszczeniu taryf oraz promowaniu biletów okresowych, szczególnie dla mieszkańców płacących podatki lokalnie. Ceny biletów okresowych:
- 30-dniowy: 122 zł
- Roczny: 1080 zł
Bilety jednorazowe kosztują:
- 20-minutowy: 4 zł
- 40-minutowy: 6 zł
Łódź także premiuje osoby płacące podatki w mieście, choć różnice w cenach między mieszkańcami a osobami spoza miasta są mniejsze niż w Poznaniu.
Wrocław
We Wrocławiu ceny biletów zostały zaktualizowane w 2023 roku, ale miasto nadal utrzymuje umiarkowane ceny dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Ceny biletów okresowych:
- 30-dniowy: 120 zł
- Roczny: 1100 zł
Bilety jednorazowe:
- 15-minutowy: 4,60 zł
- 30-minutowy: 6 zł
Wrocław mocno promuje bilet roczny oraz bilety grupowe, co ma na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.
Gdańsk
Gdańsk również dostosował swoje taryfy do rosnących kosztów. Ceny biletów okresowych i jednorazowych są wyższe niż w innych miastach, ale jakość komunikacji i rozbudowany system metropolitalny (obejmujący Gdynię i Sopot) stanowią rekompensatę.
Ceny biletów okresowych:
- 30-dniowy: 120 zł
- Roczny: 1350 zł
Bilety jednorazowe:
- 75-minutowy: 5 zł
- 24-godzinny: 18 zł
Miasto premiuje użytkowników karty mieszkańca, którzy korzystają z różnych zniżek i dodatkowych benefitów.
Podsumowując wygląda to tak:
Miasto | Jednorazowy (15/20 minut) | Jednorazowy (45 minut) | 30-dniowy (lokalni podatnicy) | Roczny (lokalni podatnicy) |
---|---|---|---|---|
Poznań | 5 zł | 7 zł | 119 zł | 949 zł |
Łódź | 4 zł | 6 zł | 122 zł | 1080 zł |
Wrocław | 4,60 zł | 6 zł | 120 zł | 1100 zł |
Gdańsk | 5 zł | 7 zł | 120 zł | 1350 zł |
Plus parkingi
Na koniec wracamy jeszcze do Poznania, gdzie wzrośnie również opłata za SPP. W przypadku nowych stawek za strefę płatnego parkowania planowane jest wprowadzenie zróżnicowanych stawek za parkowanie dla osób odprowadzających podatki w Poznaniu oraz dla pozostałych kierowców.
Według projektu uchwały poznaniacy płacący podatki w mieście od września przyszłego roku zapłacą w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Centrum (ŚSPP Centrum) 7,50 za pierwszą godzinę parkowania, 9 zł za drugą i 9,90 zł za trzecią; obecnie jest to 7, 7,40 i 7,90 zł; w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Jeżyce (ŚSPP Jeżyce) będzie to 5,50 zł, 6,50 zł i 7,50 zł (teraz 5 zł, 6 zł i 6,90 zł), a w pozostałej strefie SPP - 4 zł, 4,7 zł i 5,50 zł (obecnie 3,50 zł, 4,20 zł oraz 4,90 zł).
Pozostałe osoby za pierwszą godzinę parkowania w ŚSPP Centrum miałyby zapłacić 9,50 zł, za drugą 11, a za trzecią 13 zł. W ŚSPP Jeżyce opłaty miałyby wynieść odpowiednio: 7,5 zł, 9 zł i 10 zł, a w SPP: 5, 6 i 7 zł.
Ceny w poznańskiej strefie płatnego postoju także nie były zmieniane od 2020 roku.
Komentarze