Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM

infotrans
20.12.2024 10:05
0 Komentarzy

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie szuka wykonawcy, który wdroży nowoczesny system biletowy wraz z dostawą niezbędnych urządzeń do jego funkcjonowania.

W tym celu stołeczny ZTM zakończył już pierwszy etap dialogu konkurencyjnego. Jednocześnie na platformie przetargowej ZTM pojawiła się specyfikacja zamówienia. Sprawdzamy jakie wyzwania dla wykonawców kryje SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne etapy wdrażania nowego systemu biletowego przez ZTM Warszawa?
  2. Jakie urządzenia i funkcje musi zapewnić wykonawca w ramach nowego systemu biletowego?
  3. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu ZTM Warszawa?
Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. WTP
Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. Warszawski Transport Publiczny

Etapy i ich terminy

ZTM chce, aby wdrażanie nowego systemu biletowego następowało etapami:

  • Etap 1 – plan projektu – który zostanie przekazany zamawiającemu w terminie do 1 miesiąca od dnia zawarcia umowy,
  • Etap 2 – projekt Systemu – ma być przekazany ZTM w terminie do 8 miesięcy od dnia zawarcia umowy,
  • Etap 3 – System – musi być udostępniony zamawiającemu w terminie do 20 miesięcy od dnia zawarcia umowy,
  • Etap 4 – testy, szkolenia, wdrożenie Systemu na środowisku produkcyjnym – powinny zostać wykonane w terminie do 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy,
  • Etap 5 – uruchomienie produkcyjne – uruchomienie Systemu Centralnego, Portalu Pasażera, aplikacji mobilnej własnej, czytników kontrolerskich, sprzedaż biletów wraz z obsługą kasowania kodów 2D dla biletów krótkookresowych na obecnych zasadach, w terminie do 25 miesięcy od dnia zawarcia umowy,
  • Etap 6 – instalacja kasowników i walidatorów w pojazdach, bramkach metra, parkingach P+R oraz uruchomienie usługi sprzedaży na tych urządzeniach (termin wykonania tego etapu nie został jeszcze określony – jest to kryterium oceny ofert),
  • Etap 7 – osiągnięcie pełnej sprawności Systemu zgodnie z wymogami OPZ oraz zainstalowanie i uruchomienie sprzętu zgodnie z planem projektu oraz uruchomienie punktów usługowych (termin wykonania tego etapu nie został jeszcze określony),
  • Etap 8 – usługa utrzymania Systemu i usługa wsparcia programistycznego przez wykonawcę – będą świadczone przez okres do 120 miesięcy od dnia osiągnięcia pełnej sprawności Systemu,
  • Etap 9 – odbiór końcowy przedmiotu zamówienia – przekazanie zamawiającemu zasobów oraz wiedzy niezbędnej do dalszego samodzielnego świadczenia usługi sprzedaży – w terminie do 1 miesiąca od zakończenia Etapu 8.
Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. WTP
Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. Warszawski Transport Publiczny

Zadania dla wykonawcy

Przedmiotem zamówienia obejmującego nowy system biletowy jest m.in.:

  • usługa realizacji Systemu biletowego w zakresie transportu publicznego,
  • zapewnienie fabrycznie nowych urządzeń wraz z ich montażem we wszystkich wskazanych środkach transportu, stacjach metra i parkingach P+R oraz zapewnienie wszelkich innych urządzeń niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu,
  • zapewnienie oprogramowania pośredniczącego (Transport Gateway) w wymianie danych pomiędzy Kasownikami EMV (komponentem terminalowym) a operatorem płatności i Systemem Centralnym. Powyższe dotyczy zarówno transakcji w mechanizmie MTT/PaYG, jak również w modelu KFT,
  • przekazanie zamawiającemu pięciu zestawów testowych,
  • obsługa sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w modelu MTT/PAYG i KFT,
  • usługa zapewnienia łączności z urządzeniami za pomocą wydzielonej sieci APN/VPN, jak również łączności pomiędzy serwerowniami oraz z systemami zewnętrznymi za pomocą bezpiecznych łączy,
  • szkolenie użytkowników Systemu wskazanych przez zamawiającego,
  • świadczenie usługi sprzedaży biletów obowiązujących w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez m. st. Warszawa, w Portalu Pasażera, aplikacji mobilnej własnej i na udostępnionych urządzeniach, a w szczególności: elektronicznych biletów jednorazowych, minutowych i krótkookresowych, dla transakcji zbliżeniowych kartami płatniczymi.
  • uruchomienie sieci sprzedaży biletów z kodem 2D w min. 50 punktach usługowych zlokalizowanych na terenie działania ZTM,
  • obsługa realizacji transakcji płatniczych przy użyciu czytników kontrolerskich w zakresie wnoszenia opłaty dodatkowej za brak biletu/uprawnienia.
  • obsługa reklamacji dotyczących prowadzonej przez wykonawcę w określonych kanałach sprzedaży biletów wraz z udostępnieniem na żądanie zamawiającego pełnej historii rozpatrzenia sprawy,
  • kompleksowa realizacja kampanii informacyjno-edukacyjnej dotyczącej projektu SBWTP.
Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. WTP
Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. Warszawski Transport Publiczny

Fundamenty systemu

Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia pełnej funkcjonalności rozliczeniowej Systemu, od momentu pierwszego uruchomienia produkcyjnego. Ponadto, umożliwi pasażerom nabycie uprawnień do przejazdu za pomocą nośników oraz rozliczenie nabytej usługi transportowej.

Zamawiający planuje uruchomienie produkcyjne Systemu w dwóch etapach:

  • 1. uruchomienie Systemu Centralnego, Portalu Pasażera, aplikacji mobilnej (własnej), czytników kontrolerskich, sprzedaż biletów wraz z obsługą kasowania kodów 2D (dla biletów krótkookresowych) na obecnych zasadach,
  • 2. instalacja kasowników i walidatorów w środkach transportu i pozostałych lokalizacjach oraz integracja z aplikacjami mobilnymi zewnętrznym.

W Systemie postawiono na rozwiązanie oparte o aplikację centralną oraz oprogramowanie Transport Gateway, umieszczone w infrastrukturze chmurowej wykonawcy, uzupełnione o urządzenia znajdujące się w pojazdach i na stacjach metra oraz parkingach P+R, tj. kasowniki, sterowniki kasowników itp.

Architektura systemu powinna być otwarta, modułowa, skalowalna, z możliwością rozszerzenia platformy w przyszłości o inne usługi miejskie. Wykonawca udostępni udokumentowane API pozwalające na wykonywanie wszelkich czynności związanych z interakcją z pasażerami, nośnikami, biletami i urządzeniami tak, aby ZTM był w stanie wytwarzać samodzielnie własne, niezależne produkty operujące w warstwie prezentacji.

Kasowniki w pojazdach będą umożliwiały obsługę płatności zbliżeniowych za pomocą kart EMV, poprzez mechanizm tokenizacji numeru karty. Jednocześnie przypisywane będą uprawnienia do przejazdu do danej karty EMV, bez konieczności generowania dodatkowych kodów lub wydruku biletu w formie papierowej. Dodatkowo, poza kartami, wymagana jest obsługa drukowanych biletów z kodami 2D, zakupionymi w biletomatach i POPach (punktach obsługi pasażera).

Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. WTP
Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. Warszawski Transport Publiczny

Cele systemu biletowego

ZTM zakłada, że system oparty będzie na kontocentryczności, ze szczególnym uwzględnieniem użycia innowacyjnych kasowników biletowych wyposażonych w certyfikowane terminale kart EMV, portalu pasażera, aplikacji mobilnej, jak również systemu centralnego. Wprowadzone mają być również  nowe urządzenia kontrolerskie. Z poziomu systemu możliwe będzie zarządzanie niezbędną infrastrukturą (np. kasowniki w pojazdach, kasowniki w bramkach metra). W założeniach architektura systemu będzie otwarta, modułowa i skalowalna z możliwością rozszerzenia platformy o inne usługi miejskie. Integracja z systemami zewnętrznymi będzie umożliwiała dołączanie nowych urządzeń podmiotów zewnętrznych. Pozwoli to na pełne zarządzanie i nadzorowanie danymi w systemie biletowym bez względu na podmioty zewnętrzne i w oparciu o posiadane informacje – planowanie rozwoju zarówno taryfy, jak i przewozów.

System biletowy, oparty na koncie będzie wykorzystywał nowe nośniki biletów, umożliwiał planowanie podróży „od drzwi do drzwi” z wykorzystaniem różnych środków transportu i płatności za usługę, inteligentnej karty (docelowo zastępującej Warszawską Kartę Miejską – WKM). Nośniki (w postaci aplikacji mobilnej, inteligentnej karty oraz karty bankowej EMV) oprócz funkcji identyfikacyjnej będą umożliwiały rozliczanie opłat za usługi transportowe. W przypadku inteligentnej karty oraz aplikacji mobilnej rozliczenia będą dokonywane za pomocą karty płatniczej klienta powiązanej z kontem pasażera.

Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. WTP
Znamy szczegóły biletowej rewolucji w Warszawie. Analiza SWZ przetargu ZTM / fot. Warszawski Transport Publiczny

Wybór najkorzystniejszej oferty

Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 7 lutego.

Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w oparciu o cztery kryteria:

  • Cena – 80%,
  • Czas instalacji urządzeń przewidzianych w ramach Etapu 6 – 5%,
  • Czas usunięcia usterek – 10%,
  • Liczba roboczogodzin wsparcia programistycznego – 5%.

Więcej informacji o SWZ można znaleźć na stronie: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/111185/details

Komentarze