Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zintegrowany transport publiczny we Wrocławiu. Urbancard w KD i Polregio do 2030

infotrans
08.12.2025 14:01
0 Komentarzy

8 grudnia 2025 r. Wrocław ogłosił finalizację negocjacji i zawarcie porozumienia, które zapewni honorowanie miejskiej Urbancard w pociągach Kolei Dolnośląskich oraz POLREGIO aż do końca 2030 r.

Oznacza to utrzymanie jednego z najważniejszych elementów integracji transportu publicznego w Polsce. Szacunkowa wartość nowej pięcioletniej umowy to 241,7 mln zł, co odpowiada średnio 48,3 mln zł rocznie, jakie miasto przeznaczy na umożliwienie pasażerom podróżowania koleją w ramach biletów miejskich. O podobnym zamówieniu od tego zamawiającego pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ile wynosi roczna wartość finansowania honorowania Urbancard w pociągach?
  2. Do którego roku będzie obowiązywać nowa umowa?
  3. Którzy przewoźnicy kolejowi uczestniczą w systemie integracji taryfowej URBANCARD?
Jest porozumienie w sprawie URBANCARD na kolejnych pięć lat. Dzięki temu pociągami na terenie miasta nadal będzie można podróżować z wrocławską kartą miejską.
Jest porozumienie w sprawie URBANCARD na kolejnych pięć lat. Dzięki temu pociągami na terenie miasta nadal będzie można podróżować z wrocławską kartą miejską.

Integracja komunikacji miejskiej i kolei

Nowa umowa, która obejmie okres od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2030 r., utrzymuje dotychczasowy model współpracy pomiędzy Miastem Wrocław, Kolejami Dolnośląskimi oraz POLREGIO, uzgodniony z samorządem wojewódzkim. Porozumienie zachowuje zasady korzystania z biletów miejskich w pociągach regionalnych na obszarze Wrocławia, co dla tysięcy pasażerów oznacza skrócenie czasu podróży, wygodę i oszczędności finansowe.

Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk podkreśla, że inwestycja w integrację taryfową to jeden z kluczowych filarów rozwoju transportu publicznego: „Około 241,7 mln zł – tyle wynosi szacunkowa wartość nowej, pięcioletniej umowy (…) Kontynuacja honorowania URBANCARD to decyzja poprawiająca mobilność tysięcy mieszkańców”.

Miasto akcentuje, że URBANCARD to narzędzie, które ułatwia mieszkańcom przesiadki i zmniejsza bariery pomiędzy komunikacją miejską a regionalną. Dzięki jednolitej taryfie pasażer może dotrzeć pociągiem do Wrocławia Głównego11 liniami z 10 kierunków. Wiceprezydent Renata Granowska przypomina: „To realna oszczędność czasu i pieniędzy, z której korzystają tysiące pasażerów”.

Model integracji jest również wspierany przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Marszałek Paweł Gancarz zaznacza: „Zintegrowanie kolejowego systemu biletowego z URBANCARD to efekt bardzo dobrej współpracy (…) Rozwój zrównoważonego transportu publicznego jest naszym wspólnym celem”.

Z perspektywy przewoźników regionalnych to kontynuacja współpracy o strategicznym znaczeniu. Prezes Kolei Dolnośląskich, Damian Stawikowski, zwraca uwagę: „To więcej połączeń lokalnych, ale też nowe kierunki na wschód od Wrocławia”. Również przedstawiciele POLREGIO podkreślają długoterminowe zaangażowanie w projekt URBANCARD.

W ramach systemu honorowane są bilety czasowe i okresowe, a także uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, m.in. dla dzieci i młodzieży do 21. roku życia oraz seniorów. Zintegrowany system obejmuje także ponad 30 linii autobusowych 9xx, obsługujących gminy Aglomeracji Wrocławskiej, gdzie funkcjonuje pełna obsługa przez URBANCARD.

Jest porozumienie w sprawie URBANCARD na kolejnych pięć lat. Dzięki temu pociągami na terenie miasta nadal będzie można podróżować z wrocławską kartą miejską.
Jest porozumienie w sprawie URBANCARD na kolejnych pięć lat. Dzięki temu pociągami na terenie miasta nadal będzie można podróżować z wrocławską kartą miejską.

Naszym zdaniem

Wrocław od lat konsekwentnie rozwija integrację taryfową, będąc jednym z pionierów łączenia miejskiej komunikacji autobusowej i tramwajowej z koleją regionalną. W poprzednich latach miasto finansowo wspierało honorowanie biletów w pociągach, przeznaczając od 2024 r. 53 mln zł, przy dodatkowym wkładzie powiatu oraz Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska. Decyzja o przedłużeniu współpracy z Kolejami Dolnośląskimi i POLREGIO pokazuje, że model integracji sprawdza się operacyjnie i pasażersko, a rosnące potoki podróżnych potwierdzają jego znaczenie dla transportu publicznego w aglomeracji.

Komentarze