Zintegrowany transport publiczny we Wrocławiu. Urbancard w KD i Polregio do 2030
8 grudnia 2025 r. Wrocław ogłosił finalizację negocjacji i zawarcie porozumienia, które zapewni honorowanie miejskiej Urbancard w pociągach Kolei Dolnośląskich oraz POLREGIO aż do końca 2030 r.
Oznacza to utrzymanie jednego z najważniejszych elementów integracji transportu publicznego w Polsce. Szacunkowa wartość nowej pięcioletniej umowy to 241,7 mln zł, co odpowiada średnio 48,3 mln zł rocznie, jakie miasto przeznaczy na umożliwienie pasażerom podróżowania koleją w ramach biletów miejskich. O podobnym zamówieniu od tego zamawiającego pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile wynosi roczna wartość finansowania honorowania Urbancard w pociągach?
- Do którego roku będzie obowiązywać nowa umowa?
- Którzy przewoźnicy kolejowi uczestniczą w systemie integracji taryfowej URBANCARD?
Integracja komunikacji miejskiej i kolei
Nowa umowa, która obejmie okres od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2030 r., utrzymuje dotychczasowy model współpracy pomiędzy Miastem Wrocław, Kolejami Dolnośląskimi oraz POLREGIO, uzgodniony z samorządem wojewódzkim. Porozumienie zachowuje zasady korzystania z biletów miejskich w pociągach regionalnych na obszarze Wrocławia, co dla tysięcy pasażerów oznacza skrócenie czasu podróży, wygodę i oszczędności finansowe.
Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk podkreśla, że inwestycja w integrację taryfową to jeden z kluczowych filarów rozwoju transportu publicznego: „Około 241,7 mln zł – tyle wynosi szacunkowa wartość nowej, pięcioletniej umowy (…) Kontynuacja honorowania URBANCARD to decyzja poprawiająca mobilność tysięcy mieszkańców”.
Miasto akcentuje, że URBANCARD to narzędzie, które ułatwia mieszkańcom przesiadki i zmniejsza bariery pomiędzy komunikacją miejską a regionalną. Dzięki jednolitej taryfie pasażer może dotrzeć pociągiem do Wrocławia Głównego aż 11 liniami z 10 kierunków. Wiceprezydent Renata Granowska przypomina: „To realna oszczędność czasu i pieniędzy, z której korzystają tysiące pasażerów”.
Model integracji jest również wspierany przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Marszałek Paweł Gancarz zaznacza: „Zintegrowanie kolejowego systemu biletowego z URBANCARD to efekt bardzo dobrej współpracy (…) Rozwój zrównoważonego transportu publicznego jest naszym wspólnym celem”.
Z perspektywy przewoźników regionalnych to kontynuacja współpracy o strategicznym znaczeniu. Prezes Kolei Dolnośląskich, Damian Stawikowski, zwraca uwagę: „To więcej połączeń lokalnych, ale też nowe kierunki na wschód od Wrocławia”. Również przedstawiciele POLREGIO podkreślają długoterminowe zaangażowanie w projekt URBANCARD.
W ramach systemu honorowane są bilety czasowe i okresowe, a także uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, m.in. dla dzieci i młodzieży do 21. roku życia oraz seniorów. Zintegrowany system obejmuje także ponad 30 linii autobusowych 9xx, obsługujących gminy Aglomeracji Wrocławskiej, gdzie funkcjonuje pełna obsługa przez URBANCARD.
Naszym zdaniem
Wrocław od lat konsekwentnie rozwija integrację taryfową, będąc jednym z pionierów łączenia miejskiej komunikacji autobusowej i tramwajowej z koleją regionalną. W poprzednich latach miasto finansowo wspierało honorowanie biletów w pociągach, przeznaczając od 2024 r. 53 mln zł, przy dodatkowym wkładzie powiatu oraz Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska. Decyzja o przedłużeniu współpracy z Kolejami Dolnośląskimi i POLREGIO pokazuje, że model integracji sprawdza się operacyjnie i pasażersko, a rosnące potoki podróżnych potwierdzają jego znaczenie dla transportu publicznego w aglomeracji.



Komentarze