Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wykluczenie komunikacyjne nie tylko na prowincji. To problem też dla mobilności miejskiej

infotrans
10.06.2025 10:03
0 Komentarzy

6 czerwca 2025 roku, Multiconsult Polska opublikowała swoją diagnozę rosnącego wykluczenia transportowego w Polsce.

Eksperci firmy podkreślają, że problem ten nie dotyczy już wyłącznie obszarów wiejskich czy peryferyjnych, ale coraz częściej sięga dzielnic dużych miast i intensywnie urbanizujących się gmin podmiejskich.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie obszary w Polsce są obecnie najbardziej dotknięte wykluczeniem transportowym według Multiconsult Polska?
  2. Co wskazują badania PBS na temat postrzegania transportu publicznego przez mieszkańców?
  3. Dlaczego przykład Wilanowa jest istotny w kontekście diagnozy Multiconsult Polska?
Wykluczenie transportowe to już nie tylko domena prowincji

Boom mieszkaniowy

Według analiz Multiconsult Polska oraz badań zrealizowanych przez PBS, 51% respondentów uznaje poprawę jakości transportu publicznego za jedno z najważniejszych lokalnych wyzwań. Wynika to m.in. z boomu mieszkaniowego, który wypchnął nowych mieszkańców na obrzeża aglomeracji – tam, gdzie grunty są tańsze, ale infrastruktura często nie nadąża za wzrostem populacji. Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych Multiconsult Polska, podkreśla, że mamy do czynienia z rosnącym problemem w skali krajowej.

– Rozlewanie się miast poza swoje administracyjne granice powoduje spiętrzenie problemów transportowych, z którymi nie radzą sobie gminy bez wcześniejszego przygotowania infrastrukturalnego – mówi ekspert. Jak zauważa, sytuacje, w których mieszkańcy nowych osiedli są zmuszeni do korzystania z samochodów, stają się normą. Przykład Wilanowa – jednej z warszawskich dzielnic, która na tramwaj czekała dwie dekady – ilustruje konsekwencje braku planowania komunikacyjnego równolegle z inwestycjami mieszkaniowymi.

Zjawisko to ma szerszy kontekst urbanistyczny. Wiele miast i obszarów funkcjonalnych – w tym Warszawa, Wrocław, Poznań czy Toruń i jego MOF – wdrożyło Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), które są warunkiem uzyskania unijnego dofinansowania na rozwój infrastruktury transportowej. Multiconsult Polska odpowiadała m.in. za przygotowanie SUMP dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia, który obejmuje 36 gmin. Teraz jednak – jak zaznacza Panek – wyzwaniem jest skuteczna realizacja przyjętych dokumentów.

Eksperci firmy wskazują, że analiza dostępności komunikacyjnej powinna towarzyszyć każdej dużej inwestycji urbanistycznej – podobnie jak dzieje się to dziś z autostradami. Tego typu analizy wykonuje się również dla miejskich węzłów przesiadkowych czy korytarzy pieszych, co pozwala planować realne usprawnienia i dostosowywać systemy transportowe do lokalnych warunków.

Multiconsult Polska to firma specjalizująca się w doradztwie strategicznym, inżynierii transportowej i środowiskowej oraz usługach projektowych dla sektora publicznego i przemysłowego. W obszarze transportu firma od lat wspiera samorządy w diagnozowaniu potrzeb komunikacyjnych oraz wdrażaniu polityk zrównoważonej mobilności.

Komentarze