Wrocławskie Jagodno zyska nowe połączenia. Autobusy co 3 minuty w szczycie. Dzięki TAT
W piątek, 4 kwietnia 2025 roku, miasto Wrocław zaprezentowało mieszkańcom szczegóły reorganizacji tras autobusowych związanej z otwarciem nowego korytarza TAT na Jagodno.
Zmiany te znacząco poprawią transport publiczny w południowych dzielnicach miasta – zwiększając częstotliwość kursów, skracając czas przejazdu i oferując bezpośrednie połączenia z kluczowymi punktami we Wrocławiu. O tych planach zmian tras pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie linie autobusowe we Wrocławiu zostaną zmienione po otwarciu trasy TAT na Jagodno
- Jakie nowe połączenia i częstotliwości kursowania zaoferuje linia N
- Jakie opinie na temat zmian tras linii 110 i 149 przekazali mieszkańcy podczas spotkania na ul. Asfaltowej
Jakościowa zmiana
Nowy odcinek o długości około 2,7 km, zakończony nową pętlą przy ul. Kajdasza, stanie się osią transportu publicznego dla Jagodna. Autobusy będą poruszać się wydzieloną jezdnią, niezależną od korków na ul. Buforowej, co znacząco poprawi punktualność i komfort podróży.
Najważniejsze zmiany obejmą linie: N, 110, 112, 113, 133, 145, 152, 310 – z czego najbardziej zyska nowa linia N, która zostanie wydłużona z centrum aż do pętli Jagodno. Kursować będzie co 7,5 minuty w godzinach szczytu, łącząc Jagodno m.in. z centrum, Kromera i Psim Polem. Będzie poruszać się niemal wyłącznie po wydzielonych buspasach przez ulice Hubską i Bardzką.
Linia 110 z kolei połączy się z dotychczasową 149, która zniknie z wykazu. Nowa 110 pojedzie z Jagodna aż do Pilczyc, zapewniając połączenia z Nowym Dworem, Stadionem i Wrocławskim Parkiem Przemysłowym. Autobus będzie kursował co 15 minut w szczycie, czyli częściej niż dotychczasowa 149. Przystanek "Galeria Dominikańska", obecnie obsługiwany przez 110, zostanie przejęty przez linię N.
Zmiany dotyczą także linii 112 i 113, które zostaną wydłużone z Dworca Głównego do Galerii Dominikańskiej, co stworzy nowe możliwości dojazdu do centrum dla mieszkańców Wojszyc i Ołtaszyna.
Na krańcówkach także korekty: linia 145 zakończy trasę przy przystanku Vivaldiego, z uwagi na ograniczoną przestrzeń w zatoce przy rondzie Iwiny. Linia 310 zostanie wydłużona do ronda Iwiny – pojazdy tej linii to tabor solo, więc mogą bezproblemowo kończyć trasę w dotychczasowej zatoce.
Linia 133 skorzysta z wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na ul. Bardzkiej, a 152 zmieni trasę w rejonie Kuźnik – przejedzie ul. Kołobrzeską, by nie dublować nowej 110 i zastąpić dawną 149.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Więcej niż tylko Jagodno
Nowe układy połączeń dają mieszkańcom Jagodna bezpośredni dojazd m.in. do:
- placu Orląt Lwowskich i Dworca Świebodzkiego (linia 110)
- Stadionu od strony Lotniczej (110)
- Urzędu Wojewódzkiego i Ogrodu Botanicznego (linia N)
- Kromera i Psiego Pola (linia N)
Szacowany czas przejazdu z pętli Jagodno do Dworca Autobusowego to tylko 13 minut, a w szczycie na kluczowych przystankach autobusy będą pojawiać się co 3 minuty.
Mieszkańcy z głosem
Na piątkowym spotkaniu w szkole przy ul. Asfaltowej mieszkańcy poznali planowane zmiany i przekazali swoje uwagi. Szczególnie emocje wzbudziło połączenie 110 i 149 – część mieszkańców opowiadała się za tym, by 110 pozostała "linią tylko dla Jagodna" i kończyła trasę przy Galerii Dominikańskiej. Inni chwalili możliwość bezpośredniego dojazdu do Parku Biznesu i WPP, gdzie pracują.
- „Po wprowadzeniu zmian będziemy obserwować, jak ten układ działa. Jesteśmy otwarci na korekty, jeśli zajdzie taka potrzeba” – zapowiedziała Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
Miasto zachęca do nadsyłania opinii drogą mailową do 10 kwietnia, a pod koniec miesiąca ma zaprezentować ostateczny rozkład jazdy.
Naszym zdaniem: Otwarcie korytarza autobusowego i wdrożenie nowej siatki połączeń oznacza nie tylko poprawę dla mieszkańców Jagodna. To również lepsze skomunikowanie południa z zachodem i północą miasta, realne skrócenie czasu podróży oraz odciążenie newralgicznych przystanków w centrum. Co więcej – zmiany te to także ulga dla kierowców: po uruchomieniu nowej trasy zlikwidowany zostanie buspas na Buforowej, co przywróci pełną przepustowość dla aut osobowych.
Komentarze