Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław stawia na defibrylatory AED. Trafią do autobusów, tramwajów i pojazdów MPK

infotrans
01.07.2025 05:04
0 Komentarzy

MPK Wrocław wprowadza nowy standard w komunikacji miejskiej – wyposażając autobusy i tramwaje w defibrylatory AED.

To zdaniem przewoźnika realne wsparcie życia w sytuacjach krytycznych i ważny krok w budowie miasta bezpiecznego nie tylko w deklaracjach, ale i w działaniu. Bezpieczeństwo w MPK Wrocław to już nie tylko cel – to standard.

Rozkład jazdy:

  1. Od którego miesiąca 2025 roku każdy nowy pojazd MPK Wrocław ma być wyposażony w defibrylator AED?
  2. Z jakiego źródła pochodzą środki na zakup defibrylatorów do pojazdów MPK Wrocław?
  3. W jakich pojazdach MPK Wrocław zamontowano pierwsze defibrylatory AED?
Defibrylatory AED we wszystkich pojazdach MPK Wrocław / fot. MPK Wrocław
Defibrylatory AED we wszystkich pojazdach MPK Wrocław / fot. MPK Wrocław

Nowy wymiar bezpieczeństwa w transporcie publicznym

Od czerwca 2025 roku każdy nowy pojazd wrocławskiego MPK – zarówno tramwaj, jak i autobus – będzie wyposażony w automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). To sprzęt, który może uratować życie pasażerowi w przypadku nagłego zatrzymania krążenia. Inicjatywa to część szerszego miejskiego programu „Bezpieczny Wrocław”, realizowanego wspólnie przez MPK i Urząd Miejski, we współpracy z radnymi Rady Miejskiej.

Jak zaznacza Witold Woźny, prezes MPK Wrocław, decyzja o montażu defibrylatorów to nie jednorazowa akcja, ale element długofalowej strategii: – „Komunikacja miejska to nie tylko przewóz ludzi, to też odpowiedzialność. Chcemy być częścią łańcucha ratunkowego. Dzięki AED oraz przeszkolonym kierowcom i motorniczym możemy zareagować błyskawicznie, zanim przyjedzie pogotowie.”

Już wcześniej wszystkie radiowozy Nadzoru Ruchu MPK były wyposażone w defibrylatory – teraz te urządzenia trafiają także do pojazdów liniowych. Pierwsze AED zostały zamontowane w modernizowanych tramwajach Skoda 19T. Docelowo obejmą one również autobusy elektryczne, które pierwotnie nie były w nie wyposażone.

Defibrylatory AED we wszystkich pojazdach MPK Wrocław
Defibrylatory AED we wszystkich pojazdach MPK Wrocław / fot. MPK Wrocław

Wsparcie miasta i radnych

Za projektem stoją nie tylko służby miejskie, ale także lokalni radni. Środki na defibrylatory pochodzą z poprawki budżetowej zgłoszonej przez klub Nowej Lewicy.

– „Jesteśmy dumni, że to właśnie nasze poprawki pozwalają realnie zwiększać bezpieczeństwo. AED w MPK to konkret – a nie obietnica” – podkreśla wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej, Dorota Pędziwiatr.

Radna Anna Kołodziej przypomina, że około 25% mieszkańców Wrocławia to seniorzy – grupa szczególnie narażona na nagłe zatrzymanie krążenia. – „Ale zawały dotykają także ludzi młodych. Dlatego dostępność AED w przestrzeni publicznej powinna być jak największa.”

Defibrylator AED to automatyczne urządzenie, które samo prowadzi osobę udzielającą pomocy przez każdy etap – od rozpoznania potrzeby defibrylacji, po jej wykonanie.

– „Nawet laik może z niego skorzystać – wystarczy uruchomić, a urządzenie mówi, co robić. To naprawdę może uratować życie” – tłumaczy Paweł Gawłowski, ratownik medyczny.

Według danych, zastosowanie AED w ciągu 3–5 minut od zatrzymania krążenia zwiększa szanse przeżycia nawet o 70%. W pojazdach MPK, które codziennie obsługują dziesiątki tysięcy pasażerów, każda sekunda ma znaczenie – a dzięki mobilnemu dostępowi do AED, pomoc może nadejść natychmiast.

To dopiero początek

Joanna Bisiecka-Szymczak, koordynatorka programu „Bezpieczny Wrocław”, zapowiada kontynuację działań:

– „Tworzymy realną siatkę bezpieczeństwa. Nie tylko montujemy sprzęt, ale też szkolimy ludzi i budujemy świadomość. Miasto to ludzie – i to ludzie mogą ratować ludzi. Chcemy, by każdy wiedział, jak i kiedy działać.”

Wrocław, inwestując w systemowe rozwiązania, udowadnia, że nowoczesna komunikacja miejska to nie tylko technologie i pojazdy, ale też zdolność do ratowania życia.

Jak mówi prezes Woźny: – „Każdy pasażer powinien wiedzieć, że jest w dobrych rękach – i że jeśli stanie się coś nieprzewidzianego, my nie zawahamy się działać.”

Komentarze