Wrocław rozpoczyna budowę trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Swojczyce
W nocy z 14 na 15 listopada 2025 r. rozpocznie się budowa prawie dwukilometrowej trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Swojczyce.
Projekt wart blisko 140 milionów złotych, współfinansowany z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021–2027, pozwoli wydłużyć trasę tramwajową z Sępolna. O tym przedsięwzięciu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega inwestycja budowy trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) na Swojczyce i jaki jest jej zakres?
- Jakie zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej zostaną wprowadzone w związku z rozpoczęciem prac?
- Kiedy planowany jest termin uruchomienia tramwajów na nowej trasie i jakie znaczenie ma ta inwestycja dla mieszkańców Wrocławia?
Ważna inwestycja
Jak podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, przedsięwzięcie obejmuje budowę nowej infrastruktury torowej, drogowej i podziemnej:
„Powstanie blisko 2 km nowego torowiska, nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla na Sępolnie zostanie przebudowana”. W ramach projektu powstaną także kilkanaście przystanków, nowa stacja prostownikowa, kilometry sieci trakcyjnej i nowe zasilanie.
Tramwaje i autobusy pojadą wydzielonym torowiskiem, a infrastruktura będzie dostosowana do standardów ekologicznych. Na pętli w Swojczycach zasadzona zostanie zieleń, w tym drzewa, krzewy oraz powstaną zielone dachy wiat przystankowych. Zasadzone zostanie ok. 380 drzew (klony, lipy, sosny, topole) oraz dziesiątki tysięcy krzewów. Innowacyjne moduły antykompresyjne i systemy nawadniania mają chronić podziemne sieci.
Zakres robót obejmuje także modernizację ulicy Swojczyckiej i odcinka Mickiewicza oraz budowę łącznika z ul. Marca Polo. Łącznie zmodernizowanych zostanie 1,8 km jezdni, 2,7 km dróg rowerowych i 6 km chodników. Powstanie parking Park&Ride na 166 miejsc, o przepuszczalnej nawierzchni, z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami i aut elektrycznych. Obok znajdą się parkingi rowerowe.
W planie jest budowa 380 latarni, kilku kilometrów sieci wodociągowej (w tym przewiert pod Odrą), kanalizacji, sieci energetycznych oraz gazowej i telekomunikacyjnej.
Jak zaznacza Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji: „To duże wyzwanie, ale i wielka zmiana. Przebudujemy cały układ drogowy i sieci podziemne”.
Organizacja ruchu i komunikacji
Od 15 listopada ulica Swojczycka będzie jednokierunkowa, tylko w stronę Strachocina i wyjazdu z miasta. Objazd do centrum poprowadzony zostanie przez ul. Miłoszycką i Mydlaną. Na strategicznych skrzyżowaniach zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna.
Na osiedlu Swojczyce wprowadzone zostaną zakazy zatrzymywania się. Przez Olimpia Port zacznie kursować nowa linia 715, obsługiwana czterema minibusami (8,6 m, do 50 osób), z trasą: Sępolno – Czarna Woda. Przystanki tymczasowe: Marca Polo, Olimpia Port, Vasco da Gamy, Miłoszycka. Kursy co 10 minut w dni robocze, co 20 w weekendy.
Linia 315 zmieni trasę na osiedlu: pojedzie przez ul. Swojczycką, rondo Nad Czarną Wodą, Miłoszycką i Mydlaną, zawracać będzie jak zwykle przy Sępolnie. Dowiezie uczniów do szkoły przy ul. Dembowskiego.
Pozostałe linie miejskie i aglomeracyjne będą kursować jak objazdy dla aut: ul. Swojczycką w stronę Strachocina, Miłoszycką i Mydlaną w stronę centrum.
Pierwszy tramwaj na Swojczyce ma ruszyć jesienią 2027 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok








Komentarze