Wrocław: Autobusy pojadą torowiskiem na Bardzkiej. Umowa podpisana
31 marca 2025 roku prezydent Wrocławia Jacek Sutryk ogłosił podpisanie umowy, która znacząco poprawi funkcjonalność transportu publicznego na południu miasta.
Spółka Wrocławskie Inwestycje zawarła kontrakt z firmą Elektonim na wykonanie tzw. „mini TAT” na ul. Bardzkiej. Koszt wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej to 12,3 mln zł.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w organizacji ruchu autobusów i tramwajów przewiduje inwestycja na ul. Bardzkiej we Wrocławiu?
- Jaki jest koszt inwestycji i ile czasu ma wykonawca na jej realizację?
- Jakie elementy infrastruktury pieszo-rowerowej i zieleni zostaną uwzględnione w ramach przebudowy?
Nowy etap
Inwestycja dotyczy przebudowy ulicy Bardzkiej na odcinku od alei Armii Krajowej do ul. Pięknej. Kluczowym elementem zadania jest budowa brakującego fragmentu wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej, dzięki której autobusy zyskają możliwość jazdy po torowisku tramwajowym. Obecnie pojazdy komunikacji miejskiej muszą przejeżdżać z przystanku na wschodnią stronę jezdni – po modernizacji taki manewr nie będzie już konieczny.
Wartość kontraktu wynosi 12,3 miliona złotych, a wykonawca – firma Elektonim – ma 9 miesięcy na realizację robót. To oznacza, że zakończenie inwestycji przewidywane jest na grudzień 2025 roku lub styczeń 2026 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach zadania przebudowany zostanie przystanek tramwajowy w kierunku Gaju i Tarnogaju, aby umożliwić równoczesne zatrzymanie się autobusu i tramwaju. To rozwiązanie zwiększy komfort przesiadek, a w przyszłości usprawni przejazdy w kierunku Jagodna, gdzie powstaje kolejny 2,7-kilometrowy korytarz komunikacyjny.
Plus zieleń i rowery
Przebudowa Bardzkiej to również poprawa infrastruktury pieszo-rowerowej – pojawi się nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. Zieleń wzdłuż ulicy zostanie częściowo przeniesiona, a w zamian wykonawca nasadzi kilkaset krzewów: irg i tawuł japońskich, a także laurowiśnie w donicach w rejonie przystanku. Młode drzewa kolidujące z inwestycją zostaną przesadzone.
Realizacja prac została zaplanowana tak, aby większość robót odbywała się pod ruchem tramwajowym. Jedynie w wakacje przewidziano miesięczne wyłączenie kursowania tramwajów, potrzebne do wykonania szczelnych ścianek pod konstrukcję, co umożliwi późniejsze, bezproblemowe przejazdy.
Projekt jest częścią szerszej strategii rozwoju komunikacji zbiorowej we Wrocławiu, zakładającej priorytet dla transportu publicznego, wydzielone trasy i zwiększenie płynności przejazdów autobusów i tramwajów, zwłaszcza na odcinkach przeciążonych ruchem samochodowym.
Komentarze