Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej komunikacji miejskiej. MZK przywraca ulgi

infotrans
01.12.2025 14:02
0 Komentarzy

Od stycznia 2026 roku Wodzisławska Komunikacja Powiatowa (WKP) wejdzie w zupełnie nowy etap. Starostwo Powiatowe opublikowało już kompletne rozkłady jazdy.

Cały system zostanie przeorganizowany tak, by funkcjonować jak pełnoprawna komunikacja miejska o zasięgu powiatowym. To efekt decyzji Rady Miejskiej, która – po analizie możliwych wariantów – powierzyła organizację transportu publicznego powiatowi wodzisławskiemu. Dodajmy, że powoli tez normalnie sytuacja komunikacja mw regionie - MZK Jastrzębie-Zdrój przywróciło ulgi dla mieszkańców Żor.

Rozkład jazdy:

Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej modelu komunikacji miejskiej. Nowe linie, nowe taryfy i nowe zasady – powiat przejmuje stery od 2026 roku
Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej modelu komunikacji miejskiej. Nowe linie, nowe taryfy i nowe zasady – powiat przejmuje stery od 2026 roku

Szesnaście linii

Od 2026 roku w ramach WKP kursować będzie 16 linii, zaprojektowanych z wyraźnym naciskiem na:

  • dostęp do szkół,
  • miejsca pracy,
  • urzędy i instytucje publiczne,
  • placówki zdrowia,
  • centra handlowe.

Nowy układ połączeń obejmie zarówno główny Wodzisław Śląski, jak i wszystkie gminy objęte powiatem. Jak podkreśla samorząd, chodzi o stworzenie spójnej, funkcjonalnej i przewidywalnej sieci, która zaczyna pełnić rolę typowej „komunikacji miejskiej” w strukturze powiatowej. Starostwo uruchomiło również specjalny kontakt dla mieszkańców: [email protected].

Powiat zapowiedział, że nie planuje żadnych podwyżek cen w aplikacji mobilnej ani w biletomatach. Co więcej – wprowadzono szereg rozwiązań propracowniczych i prorodzinnych

Najważniejsze ceny i zasady:

  • Bilet jednorazowy (miasto) – 3 zł (u kierowcy 4 zł)
  • Bilet miesięczny szkolny (ulgowy) – 35 zł
  • Bilet miesięczny normalny – 68,63 zł (lub 60 zł w aplikacji)
  • Roczna karta dla uczniów szkół podstawowych – 20 zł
  • Bilet jednodniowy w aplikacji – 6 zł (równowartość 2 biletów jednorazowych)

Bezpłatne przejazdy przysługują:

  • dzieciom do 7 lat,
  • seniorom 70+,
  • honorowym dawcom krwi,
  • uczniom – w całe wakacje.

Dodatkowe ulgi:

  • bilet wakacyjny dla dorosłych – 29,99 zł,
  • bilet weekendowy – 2 zł jednorazowo,
  • uczniowie z Kartą Dużej Rodziny – bilet miesięczny za 30 zł.

Wszystkie bilety – zarówno okresowe, jak i jednorazowe – mają charakter sieciowy, co oznacza, że pasażer może swobodnie przesiadać się i korzystać ze wszystkich 16 linii w obrębie okresu ważności biletu.

Co ważne – brak konieczności potwierdzania miejsca zamieszkania czy posiadania specjalnych kart mieszkańca.

Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej modelu komunikacji miejskiej. Nowe linie, nowe taryfy i nowe zasady – powiat przejmuje stery od 2026 roku
Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej modelu komunikacji miejskiej. Nowe linie, nowe taryfy i nowe zasady – powiat przejmuje stery od 2026 roku

Nowoczesne rozwiązania

Powiat stawia na cyfryzację i pełną informację pasażerską. W nowym systemie dostępne będą:

  • zakup biletów mobilnych,
  • płatność kartą w autobusie,
  • podgląd autobusów w czasie rzeczywistym (KiedyPrzyjedzie.pl),
  • biletomaty stacjonarne,
  • tablice informacyjne na dworcu,
  • rozkłady zintegrowane z Google Maps.

Wsiadanie będzie odbywać się przednimi drzwiami, gdzie kierowca kontroluje ważność biletu. Kasowników w pojazdach nie będzie.

Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej modelu komunikacji miejskiej. Nowe linie, nowe taryfy i nowe zasady – powiat przejmuje stery od 2026 roku
Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej modelu komunikacji miejskiej. Nowe linie, nowe taryfy i nowe zasady – powiat przejmuje stery od 2026 roku

Dlaczego powiat przejął organizację? Analiza trzech modeli

Z końcem 2025 r. wygasa dotychczasowa umowa na obsługę komunikacji miejskiej organizowanej przez Wodzisław Śląski. Miasto stanęło przed koniecznością wyboru, jak transport będzie działał od 2026 roku.

Władze przeanalizowały trzy warianty:

  1. Miasto jako samodzielny organizator
  2. Powiat wodzisławski jako organizator, miasto jako finansujący partner
  3. Wejście miasta do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK)

Po serii posiedzeń komisji i rozmów z MZK oraz powiatem, radni odrzucili wariant przystąpienia do MZK (14 głosów przeciw), natomiast poparli współorganizację z powiatem (14 głosów za, 2 przeciw, 5 wstrzymujących się).

To powiat – zgodnie z decyzją – od 2026 r. odpowiada za zabezpieczenie potrzeb przewozowych mieszkańców miasta. Taka decyzja zaogniła sytuację w regionie - przede wszystkim ze strony MZK Jastrzębie-Zdrój, który też chciał obsługiwać komunikację miejską w Wodzisławiu. Z początkiem października 2025 r. ulgi gminne w MZK przestały obowiązywać w tych gminach, które nie są członkami Związku lub nie mają porozumienia finansowego. Jednak na szczęście Miasto Żory doszło do porozumienia z MZK i od grudnia 2025 r. ulgi zostały przywrócone. To ważna informacja dla mieszkańców powiatu wodzisławskiego – pokazuje, że udział finansowy gmin bezpośrednio przekłada się na dostęp do ulg.

Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej modelu komunikacji miejskiej. Nowe linie, nowe taryfy i nowe zasady – powiat przejmuje stery od 2026 roku
Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej modelu komunikacji miejskiej. Nowe linie, nowe taryfy i nowe zasady – powiat przejmuje stery od 2026 roku

Podsumowując: Nowy model Wodzisławskiej Komunikacji Powiatowej to nie kosmetyka, lecz pełna przebudowa systemu. Powiat tworzy jednolitą sieć, jasną taryfę i przejrzyste zasady ulg, a przy tym wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla dużych systemów miejskich: bilety sieciowe, sprzedaż mobilną, integrację z mapami i monitoring pojazdów.

To ruch, który realnie przybliża Wodzisław Śląski i cały powiat do nowoczesnej, regularnej, „miejskiej jakości” obsługi transportowej – bez względu na to, czy pasażer mieszka w centrum, czy w najmniejszej gminie.

Model powiatowy, poparty pełnym wachlarzem ulg i przejrzystą siatką połączeń, może stać się punktem odniesienia dla innych samorządów, które szukają alternatywy dla klasycznych związków komunikacyjnych.

Komentarze